تحلیلی بر نمایشگاه CES: سال ظهور تبلت‌های جدید

  • 1389/10/23
  • بابک
  • 2

نمایشگاه CES امسال نیز برگزار شد و آنچه که در آن به نمایش درآمد گوشه‌هایی بود از پیشرفت‌های دنیای فناوری اطلاعات و محصولاتی که باید در سال آینده منتظر ورودشان به بازار فناوری باشیم. اما CES امسال عرصه رقابت شرکت‌های مختلف برای معرفی تبلت‌های جدیدشان بود. گفته می‌شود که ۸۰ نوع تبلت جدید توسط شرکت‌ها معرفی شده که  ۲۶ مورد از آن‌ها طراحی و ساخت قابل‌توجهی داشته‌اند و پوشش خبری وسیعی را با خود همراه کرده‌اند. از میان نام‌های معتبر، دل، توشیبا، موتورولا، پاناسونیک، بلک‌بری، ایسوز و … تبلت‌های تازه‌ای را معرفی کردند. اما شکی نیست که این شتاب فزاینده برای تولید تبلت با عرضه آی‌پد آغاز شد.
معرفی و عرضه تبلت جدید اپل با نام آی پد باعث شد دنیای تبلت‌ها متحول شود. آی پد مانند هر محصول دیگر شرکت اپل، بسیار باکیفیت است و به علت ساختار نرم افزاری انعطاف پذیرش، روز به روز پیشرفت می‌کند. گرچه نام‌های دیگری نیز در این بازار فعالیت دارند و اپل تنها حاضر و تنها برنده دنیای تبلت‌ها نیست. در این مطلب ابتدا نگاهی داریم به پیشینه تبلت‌ها و جایگاه آی‌پد و سپس به نمایشگاه CES امسال می‌رسیم.
تبلت چیست؟
تبلت پی سی یک رایانه قابل حمل شبیه نوت‌بوک یا یک دستگاه لوح مانند است که دارای یک نمایشگر لمسی یا قلمی‌است که به کاربر خود این امکان را می‌دهد که با دستگاه توسط انگشت دست یا یک قلم مخصوص که Stylus نام دارد کار کند. تبلت پی سی به فارسی «لوح رایانه» ترجمه شده است. به طور کلی تبلت‌ها را به 4 دسته تقسیم می‌کنند: بوک لت (Booklet)، اسلیت (ُSlate)، کانورتیبل (Convertible) و هیبرید (Hybrid).
در اینجا به یک نکته هم باید اشاره کرد و آن هم تفاوت کوچک میان تبلت‌ها و MIDهاست. MID مخفف Mobile Internet Device است که کارکردی میان یک موبایل هوشمند و تبلت دارد. تعریف ساده تر آن این است: یک موبایل چند رسانه ای با صفحه نمایش بزرگ که قابلیت اتصال به اینترنت را دارد. بنابراین این دسته از محصولات را نباید جزو تبلت‌ها به حساب آورد.
گفتیم که یکی از دسته‌های تبلت‌ها، اسلیت‌ها هستند. اسلیت به تبلت‌هایی گفته می‌شود که یک کیبرد جداگانه ندارند و به صفحه کلید مجازی وابسته هستند؛ البته معمولا می‌توان با استفاده از USB یا اتصال بی سیم از یک صفحه کلید در آن‌ها استفاده کرد. اسلیت‌ها معمولا برای کاربردهای آموزشی و کاری موردتوجه هستند و در محیط‌هایی مانند بیمارستان نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند.

جایگاه آی پد
شکی نیست که معرفی و عرضه آی پد خبری بزرگ در دنیای تبلت‌ها بود؛ اما این شوک باعث تحرک رقبای اپل در این بازار شد یا سهم بازار را از آن‌ها ربود؟
در نقدی در شیکاگو سان تایمز از آی پد به عنوان یکی از بهترین کامپیوترها یاد شده و در PC Magazine خرید آن یک برد بزرگ لقب گرفته است. مایکل ارینگتون در وبلاگ معروف تک کرانچ درباره این محصول جدید چنین می‌نویسد: «آی پد یک دسته بندی جدید در محصولات ایجاد می‌کند، ولی جای لپ تاپ را برای بسیاری از مردم خواهد گرفت.» آی پد اپل علی رغم تمام ضعف‌هایی که برای آن برشمرده می‌شود هنوز هم محصولی منحصر به فرد است. گرچه همان سیستم عامل آیفون در آی پد بهینه سازی شده، ساختار همان ساختار آیفون است (طوری که برخی از منتقدان از آی پد به عنوان یک آی پاد تاچ یا آیفون بزرگ یاد کرده اند) و محیط انحصاری آن که مثلا برای انتقال داده‌ها هم باید از آی تیونز استفاده کنید یک نکته منفی است؛ اما از نظر کیفیت محصول (از نظر کیفیت صفحه نمایش، بدنه دستگاه و …)، شما با چیزی فراتر از آنچه که تاکنون در بازار دیده اید روبرو هستید. به غیر از این، آپدیت‌های مستمر اپل که هر بار ضعفی را برطرف کرده و ویژگی جدیدی را به محصولش می‌افزاید باعث شده که با مرور زمان عیب‌ها برطرف شود. از طرف دیگر بودجه هنگفت و خلاقیت بی نظیر اپل در تبلیغ آی پد رقابت با آن را بسیار سخت می‌سازد. نباید از قدرت تبلیغات در فروش محصول و جاافتادن آن در اذهان کاربران غافل شد؛ کاری که اپل به خوبی آن را بلد است.
همین موارد باعث شده که دیگر شرکت‌ها با احتیاط بیشتری به بازار تبلت‌ها نگاه کنند چرا که حضور در این بازار با وجود رقیب قدرتمندی چون آی پد که تاکنون بیش از ۱۰ میلیون دستگاه از آن را به فروش رسانده نیازمند قدرت و نوآوری بالایی است. همین احتیاط باعث شد بسیاری از طرح‌هایی که در نمایشگاه CES سال 2010 معرفی شدند به دست فراموشی سپرده شوند. اما از طرف دیگر طرح‌های جدیدی با تکیه بر رفع ضعف‌های آی پد در حال معرفی هستند که نشان می‌دهند اپل باید منتظر رقبای جدیدی در این زمینه باشد. نمایشگاه CES سال ۲۰۱۱ دقیقا به معنی کار بیشتر و دقیق‌تر شرکت‌ها در تولید تبلت‌ها بود.
یک نکته را هم نباید فراموش کرد و آن هم این که مثل همیشه این رقابت به نفع کاربران است؛ چرا که دیگر شرکت‌ها نیز مجبورند محصولاتی قابل رقابت با آی پد تولید کنند و به این ترتیب استاندارد محصولات بالاتر خواهد رفت.

ظهور رقیبان جدید آی‌پد در CES 2011
برخی از کارشناسان مانند کریس دیویس (سردبیر سایت SlashGear) معتقدند که با عرضه آی پد بازار تبلت‌ها دگرگون شده ولی این دگرگونی و تحول باعث شده که بسیاری از شرکت‌ها تولیداتشان را به تاخیر بیاندازند یا از توسعه آنها منصرف شوند. در واقع این باعث شد شرکت‌ها به این فکر بیافتند که محصولی عرضه کنند که از نظر کیفیت قابل رقابت با آی‌پد باشد. به نظر می‌رسد با نگاهی به نمایشگاه CES امسال، این نظر اخیر را بتوان تائید کرد. در این مطلب شما می‌توانید درباره تبلت‌های ارائه‌شده در نمایشگاه امسال بیشتر بدانید.
هرچند آی پد اولین در بازار اسلیت‌ها نبوده اما بدون شک یکی از بهترین‌هاست. شاید از لحاظ ظاهری نتوان خلاقیت خاصی در طراحی اسلیت به خرج داد بنابراین تولیدکنندگان بیشتر روی مسایلی مانند امکانات سخت افزاری، سیستم عامل و … اسلیت‌ها متمرکز هستند تا با برتری در این زمینه‌ها بتوانند از رقیبانشان بهتر باشند. بنابراین اگر تا پیش از این سامسونگ با تبلت گالکسی مهم‌ترین رقیب آی‌پد بود، اما نمایشگاه CES امسال جایی بود برای ورود رقبای تازه و نمایش تلاش شرکت‌ها برای ربودن گوی سبقت از آی‌پد. اما به غیر از بحث نوع کاربری تبلت (که نیازمند فرصت دیگری برای بررسی است) چه چیزهایی ممکن است یک کاربر را وسوسه کند که سراغ تبلتی غیر از آی‌پد برود؟
۱. سیستم عامل. خیلی‌ها از سیستم انحصاری اپل دل خوشی ندارند و آن را نوعی محدودیت می‌دانند. بنابراین شرکت‌های دیگر روی سیستم عامل‌های دیگر مانند آندروید کار کرده‌اند.
۲. قابلیت حمل. خیلی‌ها به صفحه نمایشی به بزرگ آی‌پد نیاز ندارند و دنبال یک تبلت جمع‌وجورتر هستند.
۳. قیمت.
۴. امکانات سخت‌افزاری.
شرکت‌های مختلف با تکیه بر این ۴ محور، تبلت‌های تازه‌ای را به CES  امسال آوردند و برخی از آن‌ها نیز موردتوجه قرار گرفتند. اما ارائه این تبلت‌های جدید چه تاثیری خواهد داشت؟
شکی نیست که قرار گرفتن اپل در یک بازار رقابتی بر شتاب آن‌ها برای بهبود سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آی‌پد خواهد افزود. از طرف دیگر، محصول تبلت با پوشش تبلیغاتی بیشتر، مشتریان و فروش بیشتر پیدا خواهد کرد. یعنی تبلت‌داران بیشتر خواهند شد، خواه تبلتشان از هر برندی باشد. اما باید توجه داشت که احتیاط زیاید در این بازار در دستور کار تولیدکنندگان قرار دارد.
پیش بینی
عرضه تبلت‌های جدید از شرکت‌های معروف اولین زنگ خطرهای جدی برای آی پد در دنیای تبلت‌ها خواهند بود. هرچند شرکت‌ها در بازار تبلت با احتیاط گام بر می‌دارند، اما به زودی ایده‌های تازه ای در این زمینه ارائه خواهد شد. ایده‌هایی که آی پد را هم به چالش خواهند کشید و در این هیاهو باز هم کاربران پیروز میدان رقابت هستند.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. بله بابك جان عصر عصر كاربران هست توي اين دنيا فقط كاربرا استفاده مي‌كنن و جالبيش اينه كه از اونورهم شركت‌هاي اسم و رسم دار سود ميكنن و شركت‌هاي كوچيك سود كمتري …
    خسته نباشيد

    1. دقیقا، این رقابت ها به سود کاربران تموم میشه که با محصولات باکیفیت تری روبرو خواهند بود. البته نباید از نقش تبلیغات شرکت های بزرگ هم غافل شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *