شركت Apple با Mac و شركت Microsoft با PC به جنگ هم مي‌روند. برنده واقعي اين رويارويي كيست؟

  • 1390/1/31
  • محسن پاك نيت
  • 86

وب سايت itok تصويري را منتشر كرده كه در آن، PC شركت مايكروسافت با Mac شركت اپل را رو در روي هم قرار داده و اين دو پلتفرم را در 18 مورد با هم مقايسه كرده است. در صورتي كه علاقه‌مند هستيد اين تصوير عالي را ديده، برخي نكات مرتبط با آن را مطالعه كرده و به اين نكته كه بالاخره در ابتداي سال 2011 ميلادي، كداميك از اين دو غول فناوري اطلاعات برنده‌ي جدال چندين ساله‌شان هستند پي ببريد، با مجله اينترنتي گويا آي‌تي همراه باشيد.

 

براي ديدن تصوير در سايز و كيفيت اصلي و مشاهده بهتر جزئيات بر روي آن كليك نماييد. (1.68 مگابايت)

حجم تصوير بالاست. لطفا تا بارگذاري كامل آن شكيبا باشيد.

Mac در مقابل PC يعني Apple در مقابل Microsoft
Mac در مقابل PC يعني Apple در مقابل Microsoft

 

برخي نكان موجود  در اين تصوير:

  1. فاكتور پايداري: اپل در اين فاكتور از رقيب بهتر عمل كرده است چرا كه نرم‌افزارهاي مختلف اين شركت از هم مستقل بوده و حتي نسبت به سيستم عامل iOS نيز استقلال دارند. در صورتي كه وابستگي و اتصال تمام كامپوننت‌هاي ويندوز به هم باعث عدم پايداري آن مي‌شود.
  2. فاكتور امنيت: اپل هنوز در مقابل تهديدات ناشي از ويروس‌ها و بدافزارها خم به ابرو نياورده است در صورتي كه ويندوز تقريبا هميشه گرفتار مشكلات ناشي از حفره‌هاي امنيتي بوده است. در اين بخش نيز اپل پيروز ميدان است.
  3. فاكتور قابليت اطمينان: باز هم اپل برنده است چون اگر شما هر فايل يا پوشه‌اي را از هر بخش اين سيستم‌عامل به مكاني ديگر در هارد ديسك خود منتقل كنيد، آن برنامه دچار مشكل نمي‌شود. حتي سيستم‌عامل اپل به صورت هوشمند و خودكار، ميانبر مربوط به آن برنامه را نيز تغيير آدرس مي‌دهد. اما انجام چنين عملي در ويندوز باعث از كار افتادن برنامه خواهد شد و نياز به نصب مجدد آن خواهيد داشت. حتي در برخي موارد موجب از كار افتادن كامل ويندوز خواهد شد.
  4. فاكتور چندرسانه‌اي‌ها: مك تعداد بسيار زيادي از اپليكيشن‌ها و سخت‌افزارهاي مربوط به صوت و تصوير و ويدئو را به كاربرانش ارائه مي‌كند. ويندوز هم با اينكه نسبت به قبل در اين زمينه پيشرفت بسيار زيادي داشته اما هنوز از مك عقب‌تر است و بايد بيشتر تلاش كند. مي‌بينيم كه باز هم اپل موفق‌تر عمل كرده است.
  5. فاكتور قيمت: ويندوز به مراتب از مكينتاش ارزانتر است و در اين بخش مايكروسافت بر اپل برتري دارد.
  6. فاكتور انتخاب: اپل محصولات خود را تنها در 9 مدل ثابت عرضه مي كند در صورتي كه سيستم‌هاي PC‌ مايكروسافت مي‌توانند گستره‌ي وسيعي از سخت‌افزارها و نرم‌افزارها و سيستم عامل‌هاي متفاوت را شامل شوند. در اين فاكتور نيز برتري از آن مايكروسافت است.
  7. فاكتور انطباق‌پذيري: سيستم‌هاي مك اپل مي‌توانند بدون نصب نرم‌افزار جانبي، ويندوز را نيز به عنوان سيستم عامل داشته باشند در صورتي كه PC‌ نمي‌تواند سيستم‌عامل iOS اپل را به تنهايي اجرا كند. (البته با نصب نرم‌افزارهاي كمكي اين كار ممكن مي‌شود) بنابراين برنده اين بخش اپل است.
  8. فاكتور بازي: مكينتاش نمي تواند به XBOX 360 مايكروسافت متصل شود در صورتي كه تقريبا اكثر بازي‌هاي مطرح جهان بر روي پلتفرم ويندوزي PC اجرا مي‌شوند. باز هم PC نسبت به رقيب برتري دارد.
  9. فاكتور اتصال به مانيتورهاي صفحه بزرگ: بيشتر Mac ها نمي‌توانند بدون كمك گرفتن از سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي جانبي به تلويزيون‌ها متصل شوند در صورتي ويندوز و PC طوري طراحي شده كه بدون نياز به تجهيزات و نرم افزارهاي جانبي به تلويزيون متصل شود. در اين مورد باز هم PC قوي‌تر از رقيب است.
  10. فاكتور محبوبيت: فقط 5درصد از كسب و كارها از mac و سيستم عامل آن استفاده مي‌كنند در صورتي كه 95 درصد از مدارس و اداره‌ها از ويندوز و PC در امور خود بهره مي‌برند. در اين حوزه برتري مطلق از آن مايكروسافت است.
  11. فاكتور سازگاري نرم‌افزارها: بيشتر نرم‌افزارهاي رايانه‌اي نسخه‌ي متفاوتي براي مك دارند و براي كسي كه قصد كار با مك را دارد لازم است كه كار با اين نسخه را ياد بگيرد چون طرز كار ان با نسخه‌ي ويندوزي‌اش متفاوت است. در صورتي كه بيشتر نرم‌افزارها تحت سيستم عامل ويندوز و سازگار با سخت‌افزارهاي PC توليد مي‌شوند. در اين بخش نيز پيروزي از آن مايكروسافت است.
  12. فاكتور انتشار و چاپ متون: مك در اين بخش بهتر از PC‌ عمل مي كند و پويش متون و فونت‌ها در iOS بهتر از ويندوز است.
  13. فاكتور پويش تصاوير 3بعدي: معماري باز و باس PCI اي آن، امكان اجرا و پويش گستره‌ي وسيعي از سيستم‌هاي ويديويي و تصويري را فراهم مي‌سازد در صورتي كه اين موضوع براي مك به يك چالش بزرگ تبديل شده است. در اين بخش ويندوز بهتر از رقيب است.
  14. فاكتور گستره‌ي رنگ: اپل و سيستم عامل mac os آن تنها پلتفرمي است كه از تكنولوژي ColorSync پشتيباني مي‌كند. اين تكنولوژي، استانداردي است براي اين كه آن چيزي كه در مانيتور مي‌بينيم دقيقا همان چيزي باشد كه چشمان ما در طبيعت مي‌بينند و تفاوتي بين رنگها نباشد. در صورتي كه ويندوز چنين امكاني را به اندازه‌ي ios فراهم نمي‌كند.
  15. فاكتور سرعت: تقريبا در تمام آزمايش هاي سرعت مثل ميانگين زمان شروع به كار سيستم عامل، ميانگين زمان خاموش شدن سيستم عامل، اجراي برنامه ها، رايت كردن CD، باز كردن پنجره‌ها در مرورگر وب و … اپل بهتر از مايكروسافت عمل مي كند و تنها در نصب سويت نرم‌افزاري Adobe Creative‌ بوده كه ويندوز بهتر از مكينتاش عمل كرده است. پس برنده‌ي مطلق ميدان در اين بخش اپل بوده است.
  16. فاكتور سهم بازار: اپل تنها 5.11 درصد از سهم بازار را در اختيار دارد در صورتي كه 92.21 درصد به مايكروسافت تعلق گرفته است. اينجا هم مايكروسافت نشان داد كه محبوب‌تر است.
  17. نسخه‌هاي فروخته شده در سال 2009: مايكروسافت با فروش بيش از 300 ميليون PC و اپل با فروش 11.2 ميليون مك وضعيت متفاوتي نسبت به هم دارند.
  18. نسخه‌هاي فروخته شده در فصل اول از سال 2010: 88 ميليون نسخه ويندوزي در مقابل 3.3 ميليون مكينتاش. نشان از برتري رقابتي در بازار توسط ويندوز دارد.

تصميم اين كه كدام شركت در اين مبارزه پيروز بوده است را به شما مي سپاريم. چون برخي فاكتورها با هم ارتباط مستقيم دارند. مثلا به اين خاطر كه برتري مطلق سهم بازار از آن مايكروسافت است بالتبع ويروس هاي بيشتري نيز به سوي آن هجوم مي‌آورند و يا اينكه به خاطر كيفيت خدمات بهتر اپل، قيمت محصولاتش نيز بيشتر و سهم بازارش كمتر است. لطفا نظرات خود در اين باره را با ما در ميان بگذاريد.

 

محسن پاك نيت

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 86 دیدگاه
  1. من به عنوان یه مبتدی قبلا از ویندوز استفاده میکردم (۱۰سال) ولی (۲ساله)از مک استفاده میکنم من برام مک راحتترامد در ضمن خیلی از اداواطوار ویندوز رو به هیچ وجه نداره -فقط نظر شخصیه

    1. مرسي بابت نظرت حسين جان. تجربه‌هاي كاربران خيلي مي‌تونه به پيشبرد اين بحث كمك كنه.

    1. جالب بود معين عزيز.

      مرسي. اين اينفوگراف ها خيلي جذاب و مفيد هستن.

      فكر كنم چون طرفدار ويندوز هستم چيپس زياد دوست ندارم اما شيريني جات دوست دارم !!!

  2. با سلام
    بازم با همه این حرفا آخرش تو این مقایسه مایکروسافت ۱۰ به ۸ جلوتره
    تو زمینه گوشی های هوشمندم که تا ۲۰۱۵ از اپل میفته جلو
    تو زمینه دسکتاپ هم که اپل حالا حالاها اپل به مایکروسافت نمیرسه
    تو زمینه سرور هم که همه میدونن دیگه
    در زمینه برنامه نویسی که دات نت حرف نداره و…

  3. سلام داداش خسته نباشی دمت گرم خیلی جالب حد اقل برای من که زندگی نامه جابز رو خوندم
    راستی این فرم ثب دیدگاهت خیلی جالب هست با اجازت من از روش یکی برای سایتم طراحی کردم اگه رازی هستی که خوب اگر نیستی بگو که حذفش کنم به گردنمون حق الناس نشه ……
    بازم به خاطر مطالب جالبت ممنون
    خوشحال می شم جوابتون رو در ایمیلم دریافت کنم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *