برنامه کاربردی جستجوی Ask برای آیفون

  • 1390/5/24
  • محمدرضا ارجمندی
  • 2

مزایا : جستجوی سریع. نتایج دقیق. ویژگی های عالی جستجوی صوتی. برخورداری از محیط غنی در وب.

نقاط ضعف: برنامه گاهی اوقات دچار کرش و توقف می شود. فاقد جستجو بصری است.

خلاصه بررسی: با بهره مندی از مزایایی همچون جستجوی سریع ، تشخیص دقیق صدای کاربر، و قیمت رقابتی نسبت به برنامه های کاربردی مشابه، Ask.com  برای آیفون را می توان یک برنامه جستجوی همراه مناسب و منطقی نامید.

ممکن است Jeeves  دیگر چهره موتور جستجوی Ask  در بازار ایالات متحده نباشد (این رفیق شفیق، با این حال ، هنوز هم در خدمت عرصه فناوری اطلاعات در بریتانیاست) ، اما Ask،  که علاقه مندان به عرصه جستجو در وب آن را به عنوان یکی از اولین موتور های جستجو می شناسند، همچنان به  دادن دست یاری به سوی برنامه های دسکتاپی و هم اکنون دستگاه های مجهز به سیستم عامل IOS   اپل علاقه مند است. شاهد این مدعا نرم افزار رایگان ویژه  آی فون Ask.com  می باشد که ویژگی های  محبوب پرسش و پاسخ این وب سایت را که معرف حضور بسیاری از شماست را روی تلفن همراه اپل ، همراه با جستجو از طریق صدا و اطلاعات گردآوری شده از وب سایت ها و افراد حقیقی که بخشی از جامعه Ask.com  می باشند برای کاربران به ارمغان می آورد. این اپلیکیشن نتایج جستجو را به سرعت در اختیار کاربر قرار داده و برای او مقدار خوبی اطلاعات در زمینه مورد جستجو فراهم می کند ، اما در عوض فاقد جستجوی برنامه و بارکد است، ویژگی هایی که نقشی برجسته در اپلیکیشن جستجوی گوگل (رایگان، 4 ستاره) ، Nuance Dragon Go (رایگان، 4 ستاره) و بینگ برای آی فون (رایگان ، 4.5 ستاره) دارند.

مراحل نصب

برای آغاز تجربه کردن برنامه Ask.com یا باید یک حساب کاربری را از طریق ثبت نام در سایت Ask ایجاد کنید یا نام کاربری و کلمه عبور خود در فیس بوک یا سایت LinkedIn را وارد کنید، و یا حتی با زدن Skip از این مرحله پرش کنید. مزیت ایجاد یک حساب کاربری یا وارد شدن به حساب فیس بوک یا LinkedIn  در این است که شما می توانید با جامعه کاربران Ask.com از طریق پاسخ دادن به پرسش های مطرح شده در بین اعضا تعامل داشته باشید و ه همین ترتیب جواب سوالات خود را نیز بگیرید. من با نام کاربری و رمز عبور فیس بوک خود  وارد شده ، و پس از انجام این کار، برنامه از من پر کردن سه فیلد را درخواست کرد: “حوزه تخصص یا علاقه ،” “محل زندگی یا مناطقی که بدانجا سفر کردم،” و “فیلم ها، موسیقی ، یا نمایش های تلویزیونی مورد علاقه ام. ” من فضاهای خالی را با اطلاعات ، نام ابزارک ها، برنامه های کاربردی ، نام داستان های کمیک ، و خلاصه هر چه می دانستم پر کردم و سپس گزینه  Done را در آخر لمس کردم.

1- سوال خود را بپرسید- به طور طبیعی ، می توانید سوالات خود را به همان شیوه آشنا و قدیمی با استفاده از صفحه کلید مجازی آی فون وارد کنید.

برنامه Ask.com رابط کاربری ساده آبی و سفید رنگی با لوگوی قرمز و سفید Ask  دارد که در قسمت بالایی سمت چپ صفحه قرار گرفته. یک جعبه جستجو در سمت راست لوگو تعبیه شده که در آن شما می توانید سوال خود را وارد کنید. در سمت راست کادر جستجو یک دکمه میکروفون قرار دارد، که هنگامی که لمس شود، به شما اجازه می دهد تا بطور شفاهی یک سوال را بپرسید. درست در پایین آن نوار سه زبانه وجود دارد: ” Recent” (که اجازه می دهد تا سوالات اخیر خود را ببینید) ، ” By Connections ” (که اجازه می دهد تا سوالات پرسیده شده توسط یک محفل از دوستان خود در Ask.com را مشاهده کنید- برای این گزینه به حساب کاربری نیاز خواهید داشت) ، و By Categories ( شاخه هایی همچون هنر ، کامپیوتر ، روابط، و غیره). کلیک بر روی یک دسته موضوعی، سبب نمایش لیستی از سوالات پرسیده شده در آن زمینه، و همچنین همه پاسخ های در دسترس برای آن سوال خواهد شد.

2- صفحه گروه بندی Ask.com شما می توانید پاسخ خود را به طرز موثرتری از طریق گشت و گذار در دسته های موضوعی Ask.com. مشاهده کنید. در اینجا شما سوالات جامعه کاربران و هر گونه پاسخ در دسترس را پیدا خواهید کرد.

پرسیدن سوال ، دریافت پاسخ

شما می توانید سوال مورد نظر خود را به دو صورت مطرح کنید: به شیوه معمول تایپ کردن سوال و یا به شیوه شفاهی با قرائت کردن سوال.  به طور مثال وقتی از برنامه پرسیدم : “پایتخت کنیا کجاست؟”  برنامه Ask.com به سرعت و با دقت پاسخ را به فرم لینک ها و گزیده ای از مطالب سایت هایی مثل ویکیپدیا، Ask ، و Answerbag برایم ردیف کرد. حتی وقتی سعی کردم Ask  را با پرسیدن چند سوال مبهم تر از جمله  ” Donkey Kong چند ساله است؟ یا “کریستین بیل کجا به دنیا آمد؟” از بیخ وبن بیازمایم کارش را خوب انجام داد. توانایی این برنامه برای درک کلمات ادا شده از دهان کاربر حتی شگفت انگیز تر است. هنگامی که همان  سوالات بالا را این بار به طور شفاهی مطرح کردم، Ask.com   همان نتایج را به من نشان داد و تقریبا به همان سرعت، بیش از حد. این ویژگی برای من بسیار چشمگیر به نظر آمد. به عنوان کسی که معمولا دستکش به دست دارم، تایپ کردن بر روی آی فون گاهی اوقات می تواند واقعا مزاحم باشد، بنابراین در اختیار داشتن گزینه ای برای انجام جستجو مبتنی بر صدای کاربر برای من مزیت بزرگی است. توجه : پرسش سوالات به صورت صوتی تنها در آی فون نسل 4 یا آی پاد تاچ پشتیبانی می شود.

3- سوالات را شفاها مطرح کنید- جستجوی شفاهی یکی از اجزای مهم تجربه برنامه Ask.com است. خوشبختانه، به خوبی کار می کند. و سریع است.

صفحه نتایج زبانه ای با عنوان “پرسش از گروه کاربران” (Ask the Community) دارد که هنگامی که به سراغش بروید، یک فرم در اختیارتان می گذارد که می توانید پرسش خود  را در آن درج کنید و پس از ارسال موفقیت آمیز فرم، کاربران Ask.com سوال را مشاهده خواهند نمود. شما می توانید کلمات کلیدی، انتخاب کنید به طوری که Ask.com بتواند سوال شما را به افراد با تخصص مناسب ارسال کند تا سریعتر پاسخ خود را دریافت کرده و به علاوه پاسخ درست تری دریافت نمایید. وقتی که من سوالی به این شکل در جامعه کاربران Ask.com مطرح کردم که: “آیا اوباما یک سوسیالیست است؟” (درک می کنم که یک موتور جستجو قادر به یافتن پاسخ قطعی برای چنین موضوع به شدت مباحثه ای ندارد) برنامه به طور خودکار کلمات “سوسیالیست” و “سوسیالیسم”  را به عنوان کلمات کلیدی انتخاب کرد. برنامه Ask.com پاسخ های متنوع جامعه کاربران را روی صفحه نمایش آیفون من ردیف کرد، که سبب تحسین من شد.  با این حال، به ادامه بررسی برای یافتن پاسخ مناسب در این برنامه کمی خسته کننده به نظر می رسد. اما در کل ویژگی برنامه. Ask.com ‘  که عبارت است از پرسش یک سوال از یک جامعه  از کاربران به مراتب مفید تر از قابلیت برنامه های مشابه همچون برنامه مخصوص آی فون بینگ است که در ان از  کاربران فیس بوک و توییتر استفاده شده و در ان شما می توانید سواالت بخصوصی را از سایر کاربران بپرسید، و به طور خاص قادر به دریافت پاسخ از یک گروه خاص (مثلا گروهی که صلاحیت پاسخ به پرسش شما را دارد) نیستید.

4-سوالات جامعه کاربران Ask.com برنامه Ask.com لینک هایی از وب را نمایش می دهد، البته قادر به ارائه پاسخ از سوی جامعه کاربران نیز هست.

تنها نکته منفی برنامه در طی فرآیند تست من این بود که برنامه دو بار در مدت زمان نیم ساعت زمان دچار کرش و قفل کردن شد، و این مسئله گاهی اوقات در طول زمان چند هفته ای آزمایشی روی گوشی من اتفاق افتاد. برنامه همچنین فاقد ویژگی جستجوی تصویری است، بنابراین اگر شما مشتاق به استفاده از چنین قابلیتی باشید، چاره ای جز استفاده از برنامه های مشابه همچون اپلیکیشن بینگ یا گوگل نخواهید داشت.

آیا توصیه می شود برنامه Ask.com مخصوص آی فون را دانلود کنید؟

اگر شما خودتان را فردی می دانید که غالبا سوالاتی دارید و نیاز به دریافت پاسخ و کسب اطلاعات به صورت سریع و بر روی موبایل خود دارید، Ask.com یک راه حل بسیار منطقی و موثر است. این برنامه پاسخگوی سوالات بی شمار شما (هم سوالاتی که از طریق متن وارد می کنید و هم به صورت شفاهی) با سرعت و دقت بالاست و اطلاعیه هایی که به شما در زمینه پاسخ نشان می دهد کاملا برای یافتن جواب درست، مفید است. اگر چه گاهی اوقات کرش کردن برنامه لذت این تجربه را به کام کاربر تلخ می کند، و برنامه متاسفانه فاقد جستجوی بصری است(یکی از آن ویژگی هایی که برنامه هایی همچون بینگ  که توصیه ماست در استفاده از آن سرآمد هستند) ، اما اجازه ندهید این نقاط ضعف کم اهمیت شما را از امتحان کردن این  app مفید روی آی فون یا آی پاد تاچ محروم کند.

بررسی دیگر نرم افزارهای کاربردی آیفون:

Travelocity برای آیفون

Dragon Go!  برای آیفون

Ask.com برای آیفون

بینگ برای آیفون

برنامه جستجوی پرواز  Hipmunk برای آیفون

بیشتر

مشخصات برنامه

نوع برنامه:شخصی

رایگان:بله

اطلاعات بیشتر

منبع: PCMAG

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. سلام
    برنامه خوبی به نظر می رسد ، امبدوارم روزی شاهد معرفی همچنین برنامه هایی به زبان فارسی برای سرویس ها وطنی باشیم
    ممنون

  2. سلام؛ ببین آقای ارجمندی من چندبار ناخود آگاه این برنامه تو مرورگرم نصب شد
    هی پاک کردم حتی یاهو را هم پاک کردم خوشم نمیاد فقط گوگل را دارم
    من تو ایفون سفاری و مزیلا و اپرا دارم
    گوگل هم دارم کم استفاده میکنم پیشفرض و فوری من همون مرورگر خد ایفونه
    اما باری پی سی آیا پیشنهاد میکنید ask را نصب کنم یانه؟
    فقط لطفا دلیل واضح بفرمایید قصد اینکه یک پست زده باشید نباشه!
    مثل بعضی ها یک افزونه معرفی میکنند وقتی چک میکنی خودش نصب نکرده!!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *