جزئیاتی جدیدی در مورد DirectX 11.1 در نمایشگاه BUILD منتشر شد

جزئیاتی جدیدی در مورد DirectX 11.1 در نمایشگاه BUILD منتشر شد
  • 1390/6/25
  • عليرضا شیری
  • 1

مایکروسافت در مصاحبه ای جزئیات جدیدی در مورد DirectX 11.1 و قابلیت های آن منتشر کرد. در این مصاحبه مایکروسافت پیشرفت های DirectX که در واسط Metro مورد استفاده قرار گرفته را شرح داد. تک تک بخش های واسط برنامه نویسی DirectX تغییراتی داشته است اما جالب ترین و مهم ترین تغییرات مربوط به بخش گرافیکی یعنی Direct3D است.

DirectX 11.1 به همراه ویندوز 8 عرضه خواهد شد اما در مورد این که در سیستم عامل های قبلی یعتی ویندوز 7 و ویندوز ویستا هم پشتیبانی خواهد شد یا نه، خبری در دست نیست.

تمرکز مایکروسافت در افزایش کارایی و بازدهی DirectX 11.1 بوده است و روش های جدیدی برای افزایش بازدهی در انجام کارهای معمول مورد استفاده قرار گرفته است، اما غیر از این روش ها، چندین امکان جدید نیز در DirectX 11.1 اضافه شده است.

  • Cap Bitها که در D3D 10 وجود داشت دوباره بازگشته است. علت اصلی استفاده ی مجدد از این قابلیت به پشتیبانی و استفاده ی بهتری از پردازنده های قدیمی Intel ، NVIDIA و AMD مربوط می شود. ویندوز 8 در استفاده از این سخت افزارهای قدیمی توانایی بیشتری خواهد داشت. علاوه بر آن پردازنده های گرافیکی از نوع SoC (مخفف System on Chip به معنی سیستم روی یک چیپ است که در گوشی ها و تبلت ها استفاده ی زیادی دارد) بهتر پشتیبانی می شوند، در واقع نرم افزار ابتدا بررسی می کند که آیا پردازنده ی گرافیکی حالت سنگ فرشی است یا نه تا از قابلیت های SoC به صورت بهینه استفاده کند.
  • دسترسی Direct3D به فاندیشن مدیا (واسط برنامه نویسی برای پخش و رمز کردن ویدئو توسط ویندوز) بهتر شده است. اکنون می توان خروجی فاندیشن مدیا (MF) را قبل از نمایش دادن به پیشکسل شیدرها فرستاد.
  • رسترایزر نرم افزاری WARP از نظر کارایی پیشرفت کرده است.
  • ردیابی شیدر اضافه شده است که با استفاده از آن می توان کارایی شیدرها را ردیابی و بررسی کرد. این کار سابقا به ابزارهای خاصی برای پردازنده های مختلف گرافیکی نیاز داشت.
  • پشتیبانی از تصاویر سه بعدی استریوسکوپیک (S3D) به D3D اضافه شده است.

منبع: anandtech

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *