عصر انسان های دیجیتالی(نقدی بر بازی Syndicate)

عصر انسان های دیجیتالی(نقدی بر  بازی Syndicate)
  • 1391/1/14
  • ميثاق جراحي
  • 0


Syndicate

برخی بازی ها هستند که خلاقیت و نو آوری خاصی در آنها نیست ولی با این وجود بازیکن را سرگرم می کنند و برخی عناصر کلیشه ای در این نوع بازی ها بسیار خوب پیاده سازی شده اند.
بازی اول شخص Syndicate جزو همان بازی هاست. این بازی که جزو بازی های بسیار قدیمی و کلاسیک در دنیای بازی های رایانه ای بوده است، این بار با حال و هوا و تمی جدید بر روی کنسول های خانگی و کامپیوتر های شخصی ظاهر شده. در بازی Syndicate شما با کلیشه ها و محیط ها و یک جوی روبرو می شوید که تلفیقی از دو بازی معروف Crysis  و Deus ex هستند. در نگاه اول محیط این بازی ما را به بازی Deus ex  نزدیک می کند و بعد ها گیم پلی و فیزیک آن به بازی Crysis ارتقا داده می شود.

این بازی داستانی جدید دارد، ولی خوب روایت نشدن داستان و وجود نقاط خالی و مبهم موجود در آن، بازیکن را کمی دلسرد می کند. با این حال بازی Syndicate یک بازی کاملا خوش ساخت است که شاید خلاقیت خیلی خاصی در آن دیده نشود، اما این دلایل و عناصر گفته شده به هیچ عنوان از لذت و هیجانی که در این بازی است، نمی کاهد.

در بازی Syndicate انسان ها رو به تباهی خواهند رقت و همه قربانی یک تحقیقات منطقی و علمی می شوند. در بازی Syndicate انسان ها تبدیل به ماشین های آدم کشی می شوند که هیچ چیز جلودار آنها نیست. داستان این بازی در رابطه با یک ابداع جدید در سیستم حافظه ی انسانی است که به منظور بهبود قابلیت های آدمی، ایجاد شده ولی می بینیم که این طرح و این آزمایش بسیار حساس، تاثیری معکوس دارد.

در این بازی شما یکی از همان انسان های معمولی هستید که قربانی یک آزمایش می شوید و نتیجه ی آن همانی است که باعث شده جمعیت جهان به طور باور نکردنی کاهش پیدا کند.

شرکت Eurocorp با همکاری یکی از دانشمندان به نام lily Drawl، که ابداع کننده ی این طرح است، دست به یک قتل عام جهانی می زند که نتیجه ی آن به هیچ عنوان قابل متوقف شدن نیست.

این طرح، این ابداع و این محصول جدید انسانی، تک تک سلول های حافظه ی یک انسان را از بین می برد و چیپ هایی را جایگزین آن می کند که به تبدیل شدن آدمی به یک ماشین با سیستم عاملی هوشمند می انجامد. او همانند یک کامپیوتر می تواند به روز شود، روی آن برنامه نصب  و  برای یک آدم کشی حسابی برنامه ریزی گردد. داستان بازی پیچ و خم هایی نیز دارد که بقیه ی آن را به شما دوستان عزیز واگذار خواهم کرد و بیشتر از این ادامه نمی دهم تا داستان بازی لو برود.

ما از برنامه هایی صحبت کردیم که می توانند بر روی حافظه ی انسانی نصب  و در مواقع خاص از آنها استفاده شود. این برنامه ها در واقع همان قابلیت هایی هستند که ممکن است بازی را کمی متفاوت تر از بقیه  ی هم سبک هایش  جلوه دهد.

 با پشت سر گذاشتن ساعت هایی از گیم پلی می فهمید که این قابلیت ها کمی تکراری می شوند و شاید در چند دقیقه ی اول بازی جالب و منحصر به فرد به نظر برسند.

در این بازی شما توسط شرکت Eurocorp آموزش می بینید که آدم بکشید و به نقاط مختلف دنیا فرستاده شوید. شخصیت اصلی بازی یکی از نمونه های آزمایشی است که توانسته از بین سایر افراد نمره های خوبی را در آزمایش های مختلف و تست های اولیه به دست آورد.

اولین ماموریتی که به شما داده می شود، رفتن و کشتن یکی از آن قربانی های Eurocorp است که به این سازمان خیانت کرده و این تازه شروع داستان بازی خواهد بود.

گرافیک بازی واقعا دیدنی است و نور پردازی ها بی نظیر ولی اگر خیلی وسواس به خرج دهید و به جزئیات بیشتر توجه کنید، متوجه خواهید شد که برخی عناصر محیطی خیلی خوب کار نشده اند. اما با این حال گرافیک بازی با تکنیک نور پردازی بی نظیرش بسیار خیره کننده است.

 طراحی محیط بسیار با بازی نقش آفرینی Deus ex مشابه است و محیط هایی که در آنها قدم می گذارید نیز بیشتر جنبه ی تخیلی دارند. مهمترین دلیل این امر نیز دورانی است که بازی درآن اتفاق می افتد. یعنی سال 2069 که علم و دانش به نقطه ی بسیار درخشانی رسیده و بشر توانسته است به دستاورد های زیادی در این زمینه برسد. پس تقریبا می توان این بازی را یک بازی اول شخص – علمی تخیلی خواند.

 طراحی شخصیت ها نیز جزو نکات مثبت در زمینه ی گرافیکی بازی به حساب می آیند. بر روی جزئیات چهره ی شخصیت های اصلی، خوب کار شده  که این موضوع قابل تحسین  است.

در بازی Syndicate مبارزه ها و عکس العمل های بسیار سریع هستند و این امر باعث شده بازیکن حسابی از بازی کردن لذت ببرد. دلیل سریع بودن شخصیت اصلی بازی و در کل گیم پلی، از چیپ هایی نشات می گیرد که جای خود را به سلول های حافظه ی آدمی دادند و این سلول ها علاوه بر قابلیت های متفاوتی که دارند، آدرنالین بدن را حسابی تقویت می کنند و دلیل سریع بودن عکس العمل ها به طور حتم، همین خواهد بود.

هوش مصنوعی امتیاز خوبی می گیرد و بازی را به یک بالانس قابل قبول می برد. دشمنان شما نیز قابلیت هایی مشابه شما دارند ولی باز هم در تکنیک و برخی عناصر به پای شما نمی رسند. در Syndicate شما سه قابلیت متفاوت دارید که در مبارزه ها بسیار کارآمد هستند.

یکی از این قابلیت ها، امکان از بین بردن سپر دفاعی دشمن و تضعیف  کردن او است. شما برای اینکه بتوانید از برنامه ها و قابلیت هایی که بر روی حافظه ی شما نصب شده استفاده کنید، نیاز به انرژی دارید و این انرژی از آدم هایی که می کشید به دست می آید.

قابلیت بعدی که در نوع خود جالب و جدید است، امکان کنترل افراد مختلف و مجبور ساختن آنها به خودکشی است. به این منظور  که شما می توانید دشمنان خود را مجبور به خودکشی کنید و از شر آنها راحت شوید.

سومین قابلیت نیز که حالت اجبار و زور دارد، انتخاب فردی دلخواه از بین دشمنان به عنوان نیروی کمکی است. شما یک فرد را مجبور می کنید که در کنار شما و پای به پای شما با دشمنان بجنگد و به نوعی به افراد خود خیانت کند. دشمنان شما نیمه ی دیگر از پروژه ی Syndicate هستند که پیشنهاد می کنم خودتان در داستان اصلی این موضوع را دنبال کنید. فقط لازم به ذکر است که قابلیت های افراد مختلف نمونه های کامل نشده از قابلیت های شما در بازی هستند.

برخی دشمنان در Syndicate قابلیت هایی فراتر از سایرین دارند و به نوعی زنگ تفریح محسوب می شوند ! این افراد همانند غول آخر ها ناگهان روبروی شما ظاهر می شوند و از بین بردن آنها کمی دقت و سرعت را طلب می کند.

در بازی Syndicate یک حالت وجود دارد که باعث می شود حرکت ها کند تر به نظر برسند و به نوعی دقت در مبارزه ها بالا رود. در حالت X-Ray شما می توانید بر محیط مسلط شوید  و دیدی فراتر از حالت عادی داشته باشید. حالت X-Ray محدود اما بسیار کارآمد است. در این وضعیت شما می توانید استراتژی های خود را برای یک حمله آماده  و هدف اصلی در هر مرحله را بسیار راحت تر پیدا کنید.

تعداد سلاح های بازی زیاد نیستند، اما بازیکن را خسته نمی کنند. شما می توانید دو سلاح متفاوت را با خود حمل کنید. هر سلاح دو قابلیت متفاوت دارد و با تغییر از یک فاز به فاز دیگر، کارایی هایشان متفاوت می شود.  سلاح های موجود در بازی تخیلی و غیر واقعی هستند. البته کارایی های برخی از آنها مشابه جنگ افزار ها در دنیای واقعی است.

سلاح ها در کنار قابلیت های مختلفی که از آنها نام بردیم و حالت X-Ray دست به دست هم دادند و به نوعی بازی    Syndicate را متفاوت کردند. Syndicate یک بازی سریع، اکشن با هیجانی بالا است که به همه ی علاقه مندان سبک اول شخص اکشن توصیه می شود.

فقط این نکته را باید ذکر کرد که این بازی یکی از بهترین ها برای حالت شبکه ای Co-op است که منتقدین به شدت روی آن تاکید دارند و به گفته ی بسیاری از این افراد، لذتی که در حالت Co-Op بازی Syndicate است، در بخش Single Player آن وجود ندارد و در این حالت است که بازی Syndicate جلوه ی دیگری به خود می گیرد. این بازی را می توانید بر روی Xbox360,PS3 و PC بازی کنید.

مشخصات بازی :

Publisher: Electronic Arts

Developer: Starbreeze Studios

Release Date: February 21, 2012

Genre: First Person Shooter

سیستم مورد نیاز این بازی برای اجرا بر روی کامپیوتر های خانگی :

Minimum System Requirements

• Intel Core2 Duo (E4600) at 2.4Ghz or equivalent (Athlon 64 x 2) processor
• Windows
o XP SP3 with 2Gb RAM
o Vista with 3Gb RAM
o 7 with 2Gb RAM

• Hard drive with 10.5Gb free space
• DirectX compatible sound card, and microphone for VoIP
• DirectX 9.0c compatible – SHADER 3.0 compliant

Supported Graphics Cards:
• ATI 4650 or Nvidia GeForce 8800GT (min. 512mb RAM) or better

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *