گوگل و سیاست ، این بار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

گوگل و سیاست ، این بار انتخابات ریاست جمهوری فرانسه
  • 1391/2/5
  • علیرضا
  • 3

شکی نیست که هر روز تاثیر فناوری اطلاعات در همه جوانب زندگی بیشتر میشود . سلامت ، حمل و نقل ، اکتشافات و هر چیز دیگری که فکر آن را بکنید ، فناوری اطلاعات بر آن تاثیر مستقیم دارد . اما سیاست یکی از موضوعاتی است که ردپای فناوری اطلاعات در آن کمی کمرنگ تر است تا اینکه در سال 2008 که مبارزات انتخاباتی ایالات متحده آمریکا با حضور باراک اوباما ، نقش فناوری اطلاعات را کمی بیشتر کرد . حداقل میتوان گفت که باراک اوباما بیشتر به موضوع فناوری اطلاعات توجه کرد و شاید یکی از دلایل موفقیت او و انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور آمریکا نیز همین باشد .

باز هم گوگل پیشرو در زمینه های تازه است . شاید تعجب کنید ، ولی گوگل از سیاست هم خوشش آمده و مدتی است که فعالیت هایی را در این زمینه انجام میدهد و با راه اندازی سرویس های مختلف و صد البته قدرت فوق العاده سرویس های دیگر خود ، اطلاعات را جمع و جور کرده و شما تحویل میدهد .

این بار غول اینترنتی دنیا ، انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین کشورهای جهان یعنی فرانسه را زیر نظر گرفته است . خیلی جالب میشود اگر بدانید که موسسه تحقیقاتی Opinionway در تحقیقی که انجام داده به این نتیجه رسیده است که 52 % از مردم فرانسه مبارزات انتخاباتی را به صورت آنلاین دنبال میکنند . این در حالی است که 38 % از مردم فرانسه از رسانه های نوشتاری مثل روزنامه ها و 27 % دیگر نیز از طریق رادیو مبارزات انتخاباتی را دنبال میکنند .

اما گوگل میخواهد یکه تاز میدان باشد . از همین رو از نام و شهرت خود استفاده لازم را میبرد . دامنه اینترنتی گوگل فرانسه که با آدرس Google.fr مشخص میشود ، مکان مناسبی برای این کار تشخیص داده شده است . صفحه Elections در دامنه فرانسوی گوگل موجود است و خیلی راحت میتوانید رقابت بین کاندیدها را دنبال کنید . روی این لینک کلیک کرده تا به صفحه مذکور بروید .

گفتیم که گوگل از قدرت دیگر سرویس های خود نیز برای پیشبرد اهدافش در این زمینه نیز استفاده کرده است . از این سرویس ها میتوان به سرویس اخبار گوگل ( Google News ) ، شبکه اجتماعی گوگل ( +Google ) ، وبسایت اشتراک گذاری ویدئوی گوگل ( Youtube ) و نقشه گوگل ( Google Maps ) اشاره کرد . همه این سرویس ها جریان بسیار قدرتمندی از اطلاعات که دارای منابع معتددی هستند را میسازند که در فضای مجازی جابجا میشوند . اکنون کافیست که به روشی هوشمندانه این اطلاعات تفکیک شده و گوگل را به هدف نهایی خود که انتخابات ریاست جمهوری فرانسه است ، برساند . گوگل هم که استاد بی همتایی در زمینه سر و سامان دادن به اطلاعات است .

فکر میکنید که این کار تازه ای از سوی گوگل است ؟ اشتباه میکنید ! گوگل مشابه همین کار را در مراحل مقدماتی انتخاب ریاست جمهوری آمریکا ، سنگال ، مصر و مکزیک نیز انجام داده است .

اکنون کاربران اینترنتی فرانسه میتوانند نتایج انتخابات را به تفکیک 106 بخش و 33844 شهر کشورشان مشاهده کنند . برای مشاهده این 106 بخش و 33844 شهر نیز از نقشه گوگل استفاده شده است . به صورتی که شما با نگه داشتن نشانگر موس روی هر بخش از فرانسه ، میتوانید آمار کاندیدهای انتخابات را در آن بخش از فرانسه مشاهده کنید . این آمار به صورت درصد و تعداد آرا ارائه میشوند و به صورت Real-Time میباشند .

البته کار به همینجا ختم نمیشود . هر کاندید ریاست جمهوری دارای یک رنگ است که گوگل با انجام این کار ، دید کلی خوبی به شما میدهد . مثلا آقای Francios Hollande در این سرویس با رنگ صورتی مشخص میشود و آقای نیکلاس سارکوزی که نزدیک ترین رقیب وی میباشد ، با رنگ آبی شناخته خواهد شد . اگر نگاهی به نقشه انتخاباتی فرانسه بیندازیم ، میبینیم که رنگ صورتی بیشتر به چشم میخورد و این نشان دهنده محبوبیت بیشتر Francios Hollande میباشد . البته این موضوع نمیتواند مشخص کند که وی رئیس جمهور بعدی فرانسه است . بلکه تراکم جمعیت در بخش های متعلق به وی ( بخش های صورتی ) و همچنین تعداد رای دهندگان در آن بخش ها نیز موثر خواهد بود که البته طبق آخرین اخبار ، کار به دور دوم کشیده شده است . آخرین درصد آرا در دور اول را در تصویر زیر مشاهده میکنید :

و تصویر زیر نیز قدرت اینترنت و شبکه های اجتماعی در مبارزات سیاسی را نشان میدهد . مشاهده میکنید که همه کاندیدهای ریاست جمهوری فرانسه دارای صفحه ای در شبکه اجتماعی گوگل پلاس هستند .

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *