جدال غول ها در دنیای صفر و یک ( بخش اول)

جدال غول ها در دنیای صفر و یک   ( بخش اول)
  • 1391/2/12
  • آزاد
  • 1

در اینجا چند مورد از مهم ترین درگیری های حقوقی بین شرکتهای بزرگ دنیا طی چند سال اخیر را مرور می کنیم .

شکست سامسونگ از اپل

شکست سامسونگ از اپل:

درگیری حقوقی دو غول مشهور دنیای دیجیتال ، اپل و سامسونگ از حدود یک سال قبل آغاز شد. زمانی که اپل سامسونگ را متهم به کلاه برداری و کپی برداری بی اجازه از فناوری این شرکت در ساخت گوشی های هوشمند گالکسی و تبلت های گلکسی تب کرد .

به دنبال این منازعه حقوقی و به دلیل پیگیری های جدی اپل فروش گالکسی تب در چند بازار بزرگ دنیا غیر قانونی اعلام شد . پس از آن سامسونگ ادعای مشابهی را در مورد اپل مطرح کرد و شکایتی را در مورد استفاده غیر قانونی چند تکنولوژی کره ای در گوشی آیفون توسط اپل به دادگاه ارائه داد که البته به جایی نرسید و سامسونگ موفق نشد جلوی فروش این محصول را بگیرد.

به هر حال سامسونگ همچنان عقیده دارد غلیرغم رعایت همیشگی قانون کپی رایت در مورد اپل این شرکت رقابت حرفه ای را در برابر سامسونگ رعایت نکرده و همچنان امیدوار است این دعوی حقوقی را به نفع خود پایان دهد .

درگیری دوغول دنیای موبایل

درگیری دوغول دنیای موبایل :

نوکیا در سال 2009 شکایتی را برعلیه اپل به دادگاه ارائه کرد و در آن مدعی شد که اپل بدون اجازه و اطلاع نوکیا از برخی فناوری های ثبت شده به نام این شرکت استفاده کرده است .

این فناوری ها ابتدا 10 عنوان اعلام شده بود که بعدها به 15 فناوری افزایش یافت . در آخرین جلسه دادگاه اپل این ادعا را پذیرفت و قرار شد به دلیل نقص حق اختراعات ثبت شده نوکیا از سوی این شرکت مبلغی را به عنوان خسارت بپردازد .

البته این درگیری سه سال ادامه پیدا کرد و اگر چه اپل ابتدا اتهام خود را نپذیرفت اما سرانجام پس از درگیریهای حقوقی بسیار در دادگاههای چند کشور اروپایی و آمریکا ، ناچار به تسلیم و پذیرش پرداخت غرامت شد. البته مبلغ این غرامت فاش نشده است .

قابل ذکر است که نوکیا از جمله شرکت هایی است که دارای بیش از ده هزار حق اختراع است و در این زمینه با شرکت های بزرگی مانند مایکروسافت رقابت می کند .

کپی برداری کداک از اپل

کپی برداری کداک از اپل :

اپل به تازگی شرکت کداک را متهم به نقض قانون کپی رایت و استفاده غیر مجاز از اختراعاتش کرده است .

پس از درگیری های فراوانی که این شرکت با سامسونگ بر سر مسائل مشابه داشت این بار شکایتی را بر علیه شرکت کداک تنظیم و به دادگاه فرستاده است . اپل ادعا کرده است کداک بدون اجازه قانونی این شرکت از محصولاتش کپی برداری کرده و فناوری های آن را در محصولاتش به کار برده است .

علاوه بر تقاضای اپل از دادگاه برای پیکرد قانونی کداک ، این شرکت در شکایتی جداگانه خواستار دریافت غرامت مالی شده است .

البته قبل از این ادعا ، کداک نیز اپل را به اتهامی مشابه در رابطه با استفاده از فناوری های مربوط به دوربین های دیجیتال خود به دادگاه کشانده بود .

به هر حال کداک ادعای اپل را نپذیرفته و آن را بی اساس خوانده است اما در صورت شکست خوردن منازعه به نظر نمی رسد سرنوشت خوبی در انتظار این شرکت باشد .

جدال اپل و موتورلا بر سر کپی رایت

جدال اپل و موتورولا بر سر کپی رایت :

یکی دیگر از شرکت هایی که اپل آن را متهم به استفاده غیر قانونی از اختراعات خود کرده است موتورولا است .

اپل در دوسال اخیر از شرکت های بسیاری در این زمینه شکایت کرده است و معتقد است تمامی این شرکت ها از فناوری های این شرکت در محصولات خود کپی برداری کرده اند .

حدود دو سال پیش نیز اپل شکایتی مشابه را برعلیه شرکت موتورولا روانه دادگاه کرد . در این دادخواست اپل موتورولا را متهم به کپی بدون اجازه از سه فناوری این شرکت در گوشی های خود کرده بود که البته طبق آخرین اخبار دادگاه مذکور در این پرونده ادعای اپل را بی اساس خوانده و به نفع موتورلا حکم داده است .

البته این حکم قطعی نشده است و اپل همچنان حق اعتراض دارد . اما به هر حال در صورت پیروزی موتورلا یکی دیگر از شکایت های این شرکت بی نتیجه مانده و شرکتهای دیگر که تحت پیگرد قانونی اپل قرار دارند امید بیشتری به نتیجه دادگاههای مذکور خواهند داشت .

تبلت ابداع کوپریک  ادعای سامسونگ

تبلت ابداع کوپریک ،  ادعای سامسونگ :

همانطور که گفتیم چندی پیش شرکت اپل طی شکایتی عنوان کرده بود که سامسونگ در ساخت تبلت گلکسی تب اش از فناوری های بکار رفته در آی پد استفاده غیر قانونی کرده است و به دلیل همین شکایت فروش تبلت سامسونگ در برخی از کشورها ممنوع شد. به دنبال این درگیری حقوقی شرکت کره ای سامسونگ اعلام کرده است که امتیاز ساخت تبلت متعلق به اپل و استیو جابز نیست ، بلکه استنلی کوپریک کارگردان فیلم معروف ادیسه فضایی 2001 برا اولین بار این گجت را طراحی کرده است .

آوریل پارسال وقتی شکایت شرکت اپل از سامسونگ خسارت مالی و تجاری سنگینی به این شرکت وارد کرد ، مسئولین سامسونگ درصدد بر آمدند تا پرده از راز بردارند . البته کوپریک درگذشته است و نمی تواند در مورد این ادعا اظهار نظر کند اما وکلای شرکت سامسونگ مدعی اند یک مدرک که از طریق آن می توان ثابت کرد که امتیاز اختراع و تولید تبلت متعلق به کوپریک است نه جابز.

در صحنه هایی از فیلم ادیسه فضایی2001 که کره ای ها بدان استناد می کنند دو فضا نورد از طریق نمایشگری که شبیه تبلت است با فرمانده خود صحبت می کنند . و سامسونگ معتقد است تبلت گلکسی تب اندروید آنها شبیه به این تبلت است و نه آی پد . بنابراین سامسونگ نه تنها از آی پد کپی برداری نکرده است بلکه این اپل است که حق امتیاز تبلت را از کوپریک دزدیده است .

مشخص نیست درگیری این دو شرکت بزرگ دنیای دیجیتال به کجا برسد مخصوصا اینکه نه جابز و نه کوپریک نمی توانند در این رابطه اظهار نظر کنند .

اپل و HTC

اپل و HTC:

باز هم اپل ادعای دیگر بر علیه شرکت دیگر مطرح کرد که البته این بار پیروز شد .

این شرکت دادخواستی را تحت عنوان استفاده بی اجازه اختراعات خود از سوی شرکت HTC به دادگاه فدرال ارتباطات آمریکا ارائه داده و در آن مدعی شده است که کمپانی HTC فناوری های ثبت شده به نام این شرکت را در گوشی های هوشمند خود به کار برده است .

البته برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند این ادعای شرکت اپل مانند شکایتش بر علیه بسیاری از شرکتهای سرشناس جهان در واقع نوعی انحصار طلبی و کنار زدن سیستم عامل پرطرفدار اندروید است . زیرا بیشتر شرکتهایی که اپل بر علیه آنها دادخواست داده است در تبلت ها و گوشی های خود از اندروید استفاده کرده اند .

البته کمسیون فدرال ارتباطات امریکا فعلا به نفع اپل رای داده و HTC را وادار به جمع کردن برخی از تولیدات خود از بازار کرده است .

اگر چه HTC این رای را نپذیرفته و درخواست فرجام کرده است اما اگر رای نهایی دادگاه نیز بر علیه این شرکت باشد اپل یکی دیگر از رقبای سرسخت خود را از میدان بخ در کرده است .

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *