نا گفته هایی از بهینه سازی هارد با CCleaner

نا گفته هایی از بهینه سازی هارد با CCleaner
  • 1391/5/18
  • آزاد
  • 0

یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهایی که جهت افزایش کارایی سیستم‌عامل‌های مک و ویندوز می توان از آن استفاده کرد، CCleaner است.

این برنامه را می توانید از لینک  piriform.com/CCLEANER دانلود کنید.

بیشتر کاربران در هنگام استفاده از نرم افزار CCleaner فکر می کنند که تنها کاری که باید انجام دهند این است که برنامه را اجرا کرده و  روی دکمه Run Cleaner کلیک کنند. هر چند با انجام این کار تا حدودی می توان کارایی سیستم را افزایش داد، ولی این ابزار امکانات متعددی دارد که از دید بسیاری از کاربران مخفی می‌ماند. در این آموزش ما مهم‌ترین بخش های  این برنامه را گام به گام  معرفی خواهیم کرد .

 run-cleaner1

به طور پیش فرض CCleaner تمام کوکی‌های موجود در مرورگرها را حذف می‌کند و این در حالی است که ممکن است برخی کاربران تصمیم به نگهداری کوکی ها داشته باشد. اگر شما از این دسته افراد هستید روی آیکن Options کلیک و زبانه Cookies را باز کنید. جایی از صفحه راست‌کلیک کرده و گزینه Intelligent Scan را بزنید تا کوکی‌ سایت‌هایی مثل گوگل، یاهو و هات‌میل شما از لیست حذفی‌ها خارج شوند.

 cookies

یکی از کاربردی ترین بخش های این نرم افزار پانل Startup در بخش Tools است. از کاربردهای این بخش این است که شما می‌توانید نرم‌افزارهایی را که هنگام بالا آمدن ویندوز در وضعیت اجرا قرار می‌گیرند را حذف کنید. پس از ورود به پانل Startup برای غیر فعال کردن برنامه‌ای خاص، روی آن راست‌کلیک کنید و گزینه Disable را بزنید. حتی‌الامکان از دکمه Delete استفاده نکنید چرا که احتمال دارد برنامه‌ای را از لیست حذف کنید که هنگام بوت سیستم حتما باید اجرا شود.

هنگامی که شما از گزینه Delete  برای حذف یک فایل در یک سیستم‌عامل استفاده می‌کنید، فایل به طور کامل از روی هارد پاک نشده و تنها اشاره‌گر مربوط به آن حذف می‌شود. و همین امر موجب می‌شود تا برنامه‌های بازیابی اطلاعات قادر به برگرداندن فایل‌ها باشند. ولی اگر قصد دارید تا برنامه های حذف شده را به طور کامل از بین ببرید، با کلیک روی آیکن Tools ، زبانه Drive Wiper را باز کرده و پس از انتخاب درایو، دکمه Wipe را بزنید.

 ccleaner-drive-wiper

اگر فایل و پوشه‌ای را برای پاکسازی مد نظر دارید که در لیست پیش فرض نرم‌افزار نیست، می‌توانید مسیر آنها را برای برنامه تعریف کنید تا از این پس با هر بار کلیک روی دکمه Run Cleaner ، آنها نیز در عملیات بهینه‌سازی تحت تاثیر قرار بگیرند. بدین منظور روی آیکن Options کلیک و زبانه Include را باز کنید. دکمه Add را بزنید و فایل یا پوشه دلخواه را به لیست CCleaner بیفزایید.

 ccleaner-custom

از سوی دیگر ممکن است نرم‌افزار فایل‌ها یا پوشه‌ها، درایو و یا مدخل رجیستری خاصی را در لیست خود داشته باشد که نمی‌خواهید پاکسازی شوند. در چنین شرایطی می‌توانید آنها را از لیست خارج کنید. برای انجام این کار در بخش Options روی Exclude کلیک کنید. دکمه Add را بزنید. بسته به اینکه فایل، درایو، رجیستری یا پوشه خاصی را در نظر دارید یکی از دکمه‌های رادیویی را انتخاب کرده و مسیر مربوط به آن را برای CCleaner تعریف کنید.

ccleaner2exclude

منبع: http://www.piriform.com/CCLEANER

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *