ویژگی های Firefox 15، بازی BrowserQuest و امکاناتی برای طراحان وب

ویژگی های Firefox 15، بازی BrowserQuest و امکاناتی برای طراحان وب
  • 1391/6/9
  • عليرضا شیری
  • 0

بالاخره نسخه‌ی نهایی مرورگر محبوب Firefox 15 هم عرضه شد و طرفداران می‌خواهند بدانند که در این نسخه چه قابلیت‌های جدیدی وجود دارد. مثل همیشه در این نسخه نیز میزان مصرف حافظه (مخصوصاً مقدار حافظه‌ی اشغال شده در حالت وب‌گردی با فعال بودن افزونه‌ها) و سرعت باز شدن مرورگر کمی بهبود پیدا کرده است ولی غیر از این مورد، در ظاهر مرورگر تغییری نمی‌بینیم.

خبر خوب برای طراحان وب این است که حالا تگ‌هایی مثل <audio> و <video> برای پخش صدا و ویدیو، طبق استاندارد HTML5 پشتیبانی شده‌اند. تگ منبع یا <source> برای مشخص کردن فایل مالتی‌مدیا پشتیبانی شده است. حتی کدک صوتی جدیدی به نام Opus هم قابل پخش است.

اگر در مورد Opus چیزی نشنیده‌اید می‌توان به طور خلاصه گفت که این کدک هنوز در مرحله‌ی آزمایشی به سر می‌برد و در فشرده‌سازی فایل‌هایی صوتی نسبت به کدک‌های قدرتمند و معروفی مثل mp3 (انواع اینکدرها مثل Lame) و AAC (تمام اینکدرها از جمله Nero AAC و Apple AAC)، بهتر عمل می‌کند. برای پخش آن در حال حاضر نرم‌افزارهای متنوعی وجود ندارد، VLC و foobar2000 1.1.14a به طور طبیعی و بدون نصب کدک اضافی آن را پخش می‌کنند، بنابراین Mozilla با پشتیبانی از این کدک، کار جالبی انجام داده است.

علاوه بر پشتیبانی بهتر از HTML5، برای استفاده از قابلیت بررسی عناصر صفحات وب یا Element Inspector، یک چیدمان جدید و یک ابزار جدید برای طراحی اضافه شده است. 

تنظیمات حالا در یک تب نمایش داده می‌شود

اگر با کروم (مرورگر Google Chrome) کار کرده باشید، این تیتر را به خوبی درک می‌کنید. اساس طراحی فایرفاکس به این صورت بود که بخش‌هایی مثل دانلودها، تنظیمات و بوک‌مارک‌ها در یک پنجره‌ی جدید باز می‌شدند و فضای اصلی صفحه برای بارگذاری و نمایش صفحات وب استفاده می‌شد. Firefox 15 این ساختار را کمی تغییر می‌دهد، به این معنی که کاربر می‌تواند Options یا تنظیمات را به صورت یک تب در پنجره‌ی اصلی نرم‌افزار ببیند. درست شبیه مرورگر محبوب گوگل!

البته این قابلیت به صورت پیش‌فرض فعال نیست! برای فعال کردن آن باید به پیکربندی فایرفاکس سری بزنید. لذا دستور about:config را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید، در صفحه‌ی باز شده به دنبال گزینه‌ای به نام browser.preferences.InContent بگردید و روی آن دبل کلیک کنید تا مقدار آن true شود. حالا تنظیمات در یک تب جدید باز می‌شود. مثل تصویر زیر: 

دیباگ کننده‌ی سریع‌تر

بنابر آنچه در وب‌سایت رسمی فایرفاکس منتشر شده، دیباگ کننده‌ی فایرفاکس حالا سریع‌تر از قبل کار می‌کند. بنابراین نرم‌افزارهایی که از جاوااسکریپت استفاده می‌کنند سریع‌تر اجرا می‌شوند. واسط کاربری Spidermonkey مجدداً طراحی شده و تأثیر آن روی دیباگ‌کننده قابل توجه است. طراحی مجدد به معنی تغییر ظاهر Firebug نیست بلکه کارایی آن کاملاً متحول شده و ابزارهایی سریع‌تر در اختیار طراحان وب قرار می‌دهد.

چیدمانی جدید برای بررسی عناصر صفحات وب

موزیلا ابزار بررسی عناصر  صفحات وب را در نسخه‌های قبلی تغییر داده بود. حالا Element Inspector باز هم تغییر کرده و چیدمانی جدید به آن اضافه شده است. حالا می‌توانید ابعاد یک شیء در صفحه را هم ببینید، مقدار طول و عرض و پدینگ‌ها (padding) به سادگی نمایش داده می‌شود.

طراحان وب حالا به راحتی می‌توانند ابعاد و مساحت عناصر را ببینند و پارامترهای مربوطه را تغییر داده و نتیجه را مشاهده کنند. 

ابزار مفید برای طراحی

در فایرفاکس 15 ابزار جدیدی برای آزمایش یک طراحی خوب و پاسخ‌گو اضافه شده است. در طراحی وب‌سایت ممکن است نیاز داشته باشید که صفحه را کوچک و بزرگ کنید و نحوه‌ی نمایش صفحه را بررسی کنید. حالا با استفاده از ابزار جدید این عمل به سادگی صورت می‌گیرد. برای فعال کردن ابزار جدید باید از منوی Web Developer Tools گزینه‌ی Responsive Design Tool را انتخاب کنید. سپس با درگ کردن گوشه‌ی راست و پایین صفحه می‌توانید صفحه را بزرگ و کوچک کنید. انتخاب اندازه‌ی صفحه از منوی کشویی در سمت چپ و بالای صفحه نیز ممکن است. حتی می‌توانید صفحه را بچرخانید. 

نگهداری تب‌ها در بالای صفحه نافعال شده است

اگر تب‌ها را همیشه بالای صفحه نگه می‌داشتید، نسخه‌ی جدید کمی آزارتان می‌دهد چرا که این آپشن نافعال شده است. برای فعال کردن آن about:config را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید. گزینه‌ی browser.tabs.onTop را جست‌وجو کرده و روی آن دبل کلیک کنید تا مقدار آن False شود. به این ترتیب قابلیت نگه‌داری تب‌ها در بالای صفحه فعال می‌شود. 

با مراجعه به وب‌سایت رسمی موزیلا، لیست کامل تغییرات قابل مشاهده است و البته خیلی زیاد نیست. پشتیبانی از PDF اکنون وارد مرحله‌ی بتا شده و احتمالاً بعد از عرضه‌ی چند نسخه‌ی دیگر به مرحله‌ی نهایی می‌رسد.

تغییرات نسخه‌ی مخصوص اندروئید

نسخه‌ی مخصوص اندروئید دارای صفحه‌ی شروع شخصی شده، فلش برای اندروئید 3 یا Honeycomb به روز شده است و در نهایت از وسایلی در اندازه‌ی تبلت‌ها پشتیبانی به عمل آمده است. 

صفحه‌ی شروعی به نام Awesome Screen که در نسخه‌ی دیده بودیم حالا برای اندروئید هم قابل استفاده است. تاریخچه‌ی وب‌گردی، دانلودها، رمز عبورها، بوک‌مارک‌ها و اطلاعات فرم‌ها درست در زمان شروع نرم‌افزار در اختیار شما قرار می‌گیرد. حالا با قابلیتی به نام Firefox Sync یا همگام‌سازی فایرفاکس می‌توانید اطلاعات شخصی که مربوط به مرورگر می‌شود را از سایر وسایل به وسیله‌ی موردنظر خود منتقل کنید، به این ترتیب تنظیمات شخصی شما و ظاهر مرورگر به شیوه‌ی مطلوب شما در خواهد آمد.

در منوها یک گزینه‌ی جدید اضافه شده که به وسیله‌ی آن می‌توانید شکل نمایش صفحات را تغییر دهید. Request Desktop Site نمایش صفحه‌ی موردنظر مخصوص دستاپ را درخواست می‌کند.

تصویر فوق به بازی مالتی‌پلیری به نام BrowerQuest مربوط می‌شود که یک بازی چند پلتفرمه است و در واقع می‌توانید در مرورگر فایرفاکس دستاپ یا تبلت خود، از آن استفاده کنید. کافی است کاراکتری بسیازید و بازی را شروع کنید.

منبع: addictivetips و slashgear

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *