آیپاد نانو: 7 نسل تغییر و تحول

آیپاد نانو: 7 نسل تغییر و تحول
  • 1391/6/30
  • مهيار سوري
  • 0

خوب، آیپاد نانو هم مثل آیفون یک محصول تماشایی از اپل بود که چهارشنبه شب (22شهریور) معرفی شد. چیزی که باید بگوییم این است که این محصول تماشایی با وجود تمامی زیبایی هایش تا کنون به اندازه نصف آیفون هم سوژه خبری و انتظار نداشته! و این را هم باید بگوییم که هیچ محصولی از تمامی کادر اپل به زیبایی و شیکی آیپاد پیدا نخواهیم کرد. در واقع یک نسل از یک نسل غیر قابل تشخیص تر و شکیل تر! و اما آیپاد نانو، که به تازگی رونمایی شد، یکی از دستگاه های پخش محبوب جاناتان لوو (Jonathan Ive) طراح و یکی از سهامداران اصلی اپل (که به قول خودش، ذهنش را مانند یک بوم خالی بر روی آن می گزارد تا زمانی که یک آیپاد یکپارچه و شیک طراحی کند،) بود.

در ادامه مطلب، تکامل و تحول هر نسل از آیپاد را تا به کنون می بینیم؛

نسل اول

قبل از معرفی نسل اول، شایعات فراوان و بدون منبعی وجود داشت که مراسم اصلی را تا حدودی خراب کرد، اما استیو جابز با توقف ناگهانی آی پاد محبوب بعد از سه سال، دنیا را با آی پاد نانو شوکه کرد. اپل به آن لقب “نانو” داده بود چرا که قد و قامتش کوچکتر، بازیکتر کوتاه تر بود و قاب جدید تری نیز داشت. در این نسل کل حافظه (مموری کارد) مدل ها جایگزین شدند.

نسل دوم

آی پاد نانوی نسل دوم، نسبت به نسل قبل تغییر قابل توجهی نداشت و با همان حد و اندازه سری قبل به بازار عرضه شد. در این نسل بدنه دستگاه به آلومینیوم ضد خش آنودایز تغییر کرد و با قاب های رنگی نقره ای، سبز، صورتی، آبی، سیاه، سفید و قرمز به بازار عرضه شد. در نسل دوم وزن دستگاه تا 30 درصد کاهش یافت.

نسل سوم

این نسل از آی پاد نانو با لقب “stubby” در سال 2007-2008 به بازارعرضه شد. در این نسل، به اندازه صفحه نمایش 2 اینچ اضافه شد ولی دستگاه همچنان باریکی خود را حفظ کرد. با اضافه شدن رنگ سبز نعناعی، نقره ای و فیروزه ای به سری رنگ های سیاه و سفید و قرمز ما شاهد یک آی پاد نانو خوشرنگ تر بودیم.

نسل چهارم

اپل در نسل سوم آی پاد نانو به مدل های پهن رو آورده بود، اما دوباره در نسل چهارم فلش بکی به نسل دوم زد و دوباره با آی پد نانو های بلند و البته با صفحه نمایش فوق العاده بازگشت. آی پاد نانو نسل چهارم، جذاب، منحنی، فوق العاده نازک و آلومینیومی بود و در نه رنگ (سیاه، سفید، ابی روشن، زرد، نارنجی، قرمز و صوتی و نقره ای) به بازار عرضه شد.

نسل پنجم

این نسل، نسل اصلاح شده (لطیف تر) نسل چهارم بود که در نهم سپتامبر سال 2009 رونمایی شد و دو تغییر مفید در خط تولید آیپاد نانو با خودش همراه کرد؛ صفحه نمایش بزرگتر، بلندتر و یک دوربین فیلمبرداری. رنگ بندی های نسل قبل، همچنان پای بر جا ماند با این تفاوت که اپل، این بار از طراحی های براق تری استفاده کرد.

نسل ششم

بیشترین تغییری که آیپاد نانو در خود احساس کرد، در همین نسل و سال 2010 بود؛ ویژگی های زیادی پیدا کرد و صفحه نمایشش 1.5 اینج شد. این نسل، نه تنها یک نسل پوشیده اپل بود، بلکه طراحان لوازم جانبی ترد پارتی، از آن به عنوان یک پتانسیل، برای استفاده های گوناگون هنری از جمله ساعت مچی با تکنولوژی بالا یاد کردند.

نسل هفتم (نقطه اوج آیپاد)

بیشترین چیزی که مردم از آن استقبال کردند، این بود که از حالت دایره کامل درآمد و به شکل نمادین و قبلی خود بازگشت. دکمه های منحنی و رنگ های براق، ما را به یاد اولین نسل های آیپاد مینی می اندازد. هر چند باور کردنی نیست که به این اندازه کوچک بوده و تمامی صفحه، قابل نمایش باشد!

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *