نقد و بررسی اپل مپ: یعنی چه قدر می تواند بد باشد؟

نقد و بررسی اپل مپ: یعنی چه قدر می تواند بد باشد؟
  • 1391/7/1
  • مهيار سوري
  • 0

یک روز از بروزرسانی اپل به iOS 6 می گذرد و کاربران آیفون، آیپد و آیپاد تاچ ذوق فراوانی دارند تا این قدم نو رسیده را ملاقات کنند. با این وجود، چند اشکال عجیب و غریب در این بروزرسانی یافت می شود. همه چیزعالی به نظر می رسد؛ اجرای سریعتر، عمر باتری بیشتر، ویژگی پانوراما و … . اما اگر هنوز منتظر بروزرسانی هستید، این احتمال وجود دارد که اپلیکیشن خود اپل را ببوسید، کنار بگذارید و به سراغ گوگل مپ بروید.

اپلیکیشن گوگل مپ به طور پیش فرض در iOS 6 جایگزین نقشه اپل شده است. البته گوگل می گوید که قصد راه اندازی این نقشه برای دستگاه های اپل را به صورت اختصاصی دارد، اما عجله ای برای اینکار نمی بیند.

اما بعد از مدتی محکومیت های سریع و شدیدی بر علیه مپ اپل آغاز شد. از کمبود مسیر های حمل و نقل بسیاری گرفته تا چند آدرس اشتباه در شهر نیویورک که توسط کارآفرین آنیل داش در وبلاگش منتشر شد.

اما بیایید کمی از فضای انتقاد های بی جا خارج شویم. نقشه های زیبا با ساختمان های زیبای سه بعدی و تصاویر ماهواره ای، فضایی رقابتی با گوگل ارث ایجاد می کند. اپل تا به حال سه شرکت نقشه برداری را خریده و تا به حال هم در حال ویرایش آن بوده تا این اپلیکیشن را ایجاد کند، پس چگونه می تواند بد باشد؟

خب، در کمال نا باوری جواب این است که کاربران اپل، کمی بی صبر و بی حوصله هستند. سال ها طول می کشد تا نقشه ها اعتماد خود را میان کاربران پیدا کنند، کار یک سال و دو سال نیست.

یکی دیگر از مشکلات نقشه اپل نسبت به گوگل مپ، نقشه ترافیک آن است. در گوگل مپ، شما می توانید ترافیک خیابان ها را در چهار سطح (میزان سنگینی) در رنگ های قرمز، زرد، سبز بدون ترافیک و بدون رنگ (بدون اطلاعات) مشاهده کنید، اما در نقشه اپل فقط با رنگ قرمز طرف هستید.

البته در این بین می توان ایرادی هم به نقشه گوگل گرفت. در این نقشه اگر تصادفی اتفاق بیفتد چیزی متوجه نخواهید شد. با این وجود در نقشه اپل چنین امکانی وجود دارد، هرچند که اطلاعات بدون تصویر ترافیک زیاد کار آمد نخواهد بود.

در نقشه اپل، Yelp نیز به آن اضافه شده است. هرچند که بدون جستجو کردن فایده ای ندارد. مثلا به شما می گوید که در فلان خیابان یک هتل 3.5 ستاره ای تایلندی ارزان وجود دارد، اما ترجیح نمیدهید تا بدانید فقط دو بلوک بالاتر یک هتل 5 ستاره وجود دارد؟

خطر گم شدن

از دیگر عجایب این نقشه می توان به بررسی آن موقع زوم کردن اشاره کرد. به عنوان مثال، پوتررو هیل، یک محله با فروشگاه ها و رستوران های فوق العاده است. اما اولین چیزی که نقشه به شما نشان می دهد خانه یک دکتر است! از اشتباهات دیگر می توان به موزه خانواده والت دیزنی اشاره کرد که در مرکز شهر واقع شده ولی نقشه آن را هفت مایل دورتر از زندان نشان می دهد. اوه! فقط یک لحظه تصورش را بکنید که شما فقط یک توریست باشید، فکر کنم از ایران سر در بیاورید!

نقشه اپل ویژگی خوبی دیگری نیز دارد که ترن بای ترن (Turn By Turn) نامیده می شود. که برای رانندگان بسیار مفید است. اگر یک راننده باشید و از خیابان ها زیاد سر در نیاورید این قابلیت می تواند به کمک شما بیاید و مسیر را به شما نشان دهد. البته بد نیست اشاره کنیم که بعضی از نقشه ها غریب هستند و شرحی ندارند.

هنگامی که سیری جهت را از گوشی برای شما می خواند، نمیتوانید تا زمانی که به محل بعدی نرسیدید ، سیری را رد کنید.

گوگل به زودی نسخه iOS خود را منتشر می کند و احتمالا تا آن زمان باید با همین نقشه کنونی اش سر کنید. به هر حال جای پیشرفت نقشه اپل هم وجود دارد، اما گمان نمیکنیم که به گوگل مپ برسد.

نظر شما چیست؟ از کدام یک استقبال می کنید؟

منبع: Mashable

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *