چگونه از گوگل درایو در لینوکس استفاده کنیم؟ 2 راه غیر رسمی اما اصولی

چگونه از گوگل درایو در لینوکس استفاده کنیم؟ 2 راه غیر رسمی اما اصولی
  • 1391/9/16
  • مهيار سوري
  • 0

همان موقع که گوگل درایو بیرون آمد، گوگل قول داد تا از لینوکس هم پشتیبانی کند که البته این قضیه مربوط به 7 ماه پیش می شود، همه این ها در حالیست که گوگل اعلام کرد گوگل درایو هنوز هم یک الویت محسوب می شود. اما در ماه ژولای چنین نبود.

اگر هم اکنون از لینوکس برای کار هایتان استفاده می کنید، می توانید از درایو استفاده کنید اما رسمی نیست، اما باز هم هر چه باشد بهتر از هیچی است.

همگام سازی

اینسینک یا همگام ساز، یک ابزار گوگل درایوی همگام ساز است که از لینوکس، ویندوز و مک پشتیبانی می کند و چند ویژگی دارد که البته هنوز در کلاینت خود گوگل فراهم نشده؛ مثلا می تواند داکیومنتیشن (سند) های گوگل را برای استفاده های آفلاین در دستگاه ذخیره کند (که البته بیشتر از اینها قابلیت دارد)؛ و این به حدی می تواند باشد که پس از رسمی شدنش (خروج از بتا) ، پولی شود و دیگر به طور رایگان آن را نتوانید پیدا کنید.

اگر همین الان آن را خواستید از این لینک می توانید دانلودش کنید اگر هم از اوبونتو استفاده می کنید بر روی پکیج دب دابل کلیک کنید.

حال اینسینک خود را به پنل اضافه کرده و اطلاعات فایل های گوگل درایوتان را در تبادل قرار می دهد. نصب هم خیلی آسان است، اینسینک را از داشبورد اجرا کرده و خود را درون فرآیند (پروسه) قرار دهید.

می توانید از پوشه اینسینک در قسمت اصلی به فایل های گوگل درایوتان دسترسی پیدا کنید. بسیار منعطف تر از گریو (یک برنامه که در پائین به آن می پردازیم) که البته همیشه رایگان نخواهد بود.

گریو

گریو هم دقیقا مثل اینسینک یک برنامه همگام سازی رایگان است که البته دو راه برای همگام سازی (سینک) با گوگل دارد. البته هر خوبی بدی هم دارد و این برنامه هم دارای چند محدودیت است. نمی تواند تغییرات را احساس کند (ریفرش) و به طور خودکار در صفحه اصلی اجرا شود.

پس برای همگام سازی باید از یک ترمینال استفاده کنید که تازه علاوه بر اینها بدی دیگری هم دارد! با اطلاعات (داکیومنت) ها،  صفحات گسترده و دیگر امکانات اطلاعاتی گوگل، نمی تواند همگام شود!

برای استفاده از گریو، باید دستور خود زیر را بدهید تا با حساب کاربری گوگلتان همگام سازی شود. حال تمامی فایل های اضافه شده جدید دانلود خواهد شد و فایل هایی هم که تغییر داده اید، تغییر آن ها را مشاهده می کنید و حتی حذف شده ها هم به سطل زباله می روند. هر بار هم که خواستید همگام سازی شوند، دوباره کد زیر را وارد کنید.

cd ~/grive

grive

حال اگر از اوبونتو استفاده می کنید، یک ترمینال باز کرده و دستورات زیر را در آن وارد کنید.

sudo add-apt-repository ppa:nilarimogard/webupd8
sudo apt-get update
sudo apt-get install grive

با فرمان زیر، یک پوشه با نام گریو در دایرکتوری اصلی ساخته می شود.

mkdir ~/grive

سوویچ به پوشه گریو

cd ~/grive

حال آدرسی که بر روی ترمینال مشاهده می کنید بر روی مرورگرتان کپی – پیست کرده و منتظر بمانید تا بارگزاری شود. شما یک کد سندیت دریافت می کنید که باید کد را دوباره داخل ترمینال کپی پیست کنید. پس از آن اولین همگام سازی انجام می شود.

برای همگام سازی های آینده هم از کد زیر استفاده کنید.

cd ~/grive

grive

لغو دسترسی

اگر دیگر نخواهید از گریو یا اینسینک برای مدتی استفاده نکنید، می توانید دسترسی آن ها را از حساب کاربریتان از Connected Sites, Apps, and Services page  داخل سایت گوگل لغو کنید. همچنین علاوه بر آن امکان لغو دسترسی دیگر برنامه ها یا سایت ها را از همان صفحه دارید.

منبع: HowToGeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *