آیا استفاده از عینک گوگل در حین رانندگی خطر آفرین است ؟

آیا استفاده از عینک گوگل در حین رانندگی خطر آفرین است ؟
  • 1392/2/27
  • سهیل دارائی
  • 3

Google-Glass-Explorer-Edition-eyewear

در این جا قصد دارم تا برای کاربران خوب و محترم گویا آی تی دست نوشته ای از “بن پار” (Ben Parr) ؛ یکی از نویسندگان وب سایت CNET ؛ در رابطه با استفداه از عینک گوگل در حین رانندگی را بیان کنم.امیدوارم مورد پسند شما واقع گردد.

968046_10100516145646805_1975491628_n_270x203

من از شهر لس آنجلس تا سانفرانسیسکو ، در حالی که عینک گوگل بر چشمانم بود رانندگی کردم  و باید اعتراف کنم که هیچ گونه حادثه ناگوار و تصادفی برایم اتفاق نیفتاد.این مورد اولین موردی است که شما در حین رانندگی با عینک گوگل باید به آن توجه کنید.شاید منظورم را بد عنوان کردم.منظورم استفاده از عینک گوگل در جاده ها و بزرگراه های بین شهریست.مورد دوم هم این است که کار با عینک ؛ جواب دادن تماس های تلفنی و سایر قابلیت های عینک گوگل در حین رانندگی برای ما مشکلی ایجاد نمی کند.چندی پیش مطلبی از یکی از نویسندگان وب سایت Verge ، توجهم را جلب کرد.مطلب وی در رابطه با استفاده از عینک گوگل در حین رانندگی بود.مطلب وی خلاصه وار بود و آزمایشی که بر روی عینک انجام داده بود از نظر من خیلی کوتاه بود.به همین دلیل عزمم را جزم کردم تا شال و کلاه کنم و با عینک گوگل آخر هفته خود را خارج از شهر بگذرانم و به شهر سانفرانسیسکو عزیمت کنم.نکته قابل تامل این عینک این است که از آن مدل گجت هایی نیست که مداوم در طول روز حواس شما را به خود پرت کند و مداوم توجه شما را بطلبد ! حتی در زمانی که شما یک اعلان (notifications) ؛ دریافت می کنید ، عینک با پخش صدای متمایز و منحصر به فردی وجود اعلان جدید را به شما اعلام می دارد.نکته مثبت در این است که تا هنگامی که شما سرتان را تکان ندهید (منظورم این است که سرتان را بالا و پایین نکنید ! ) و یا تا هنگامی که عینکتان را لمس نکنید خبری از نمایش اعلان جدید نیست و عینک اعلان جدید را برای شما نمایش نمی دهد.وقتی که گرم رانندگی کردن بودم اعلان جدیدی را دریافت کردم ، سعی کردم تا زمانی که ماشینم را در پارکینک کنار جاده ای متوقف نکردم ، به آن توجهی نکنم .هرچند باید اعتراف کنم که از حس کنجاوی کاملا کلافه شده بودم ! البته شاید نیاز به دست کاری تنظیمات حرکتی عینک را داشته باشید تا هنگامی که از سرعت گیر ها یا ناهمواری های مسیر عبور می کنید ؛ عینک خود به خود اعلان جدید را نشان ندهد.من عینکم را روی درجه 21 تنظیم کردم.روشنایی بیش از حد نور خورشید من را برای مشاهده دقیق صفحه نمایش عینک دچار دردسر کرده بود.برای رهایی از این مشکل نسبتا حاد از قابلیت ضد آفتاب عینک استفاده کردم که رضایت بخش هم بود.بدین ترتیب دیگر در مشاهده و خواندن اعلان های جدید عینک حتی در زیر نور خورشید سوزان لس آنجلس هم مشکلی نداشتم.از قسمت های پر ترافیک و پر هیاهو که عبور می کردم صدای عینک را در میان صداهای محیط گم می کردم ! و صدای عینک را نمی شنیدم اما به طور کل متوجه وجود اعلان جدید می شدم.بیشتر تعاملاتی که در جاده بودم با عینک داشتم ؛ از راه “voice commands” ( فرمان های صوتی ) بود و از همین راه متوجه رسیدن پیام ها و موارد دیگر می شدم.

s_becfa777-c53f-4809-908f-508822445e95-0_610x450

اگر بخواهم از قابلیت عکاسی این عینک هم به طور خلاصه سخن بگویم ، باید به سادگی عملیات عکسبرداری آن اشاره کنم.هرچند که فقط می توانستم از جاده ای که در رو به روی خود می دیدم عکس بگیرم ! تماس های تلفنی ای که در هنگام رانندگی برقرا کردم اصلا برایم مشکلی را به وجود نیاورد ؛ فقط در حد یک تصویر کوتاه و زود گذر بود. چون اعتقاد دارم که “Live Stream” ( پخش زنده ) سبب حواس پرتی من در رانندگی می شود ؛ در طول مسیر هرگز از این قابلیت استفاده نکردم.

images (1)

هر زمان که GPS فعال بود ، “Navigation” ( قابلیت مسیر یابی ) بسیار عالی کار می کرد.البته باید اعتراف کنم که ؛ در چشم انداز فوقانی من یک نقشه شناور و فعال به چشم می خورد و به من حس خاصی القا می کرد ! حس زندگی در آینده دور ! چون استفاده از نقشه کمی حواسم را پرت می نمود ؛ بیشتر به بلندگوی عینک توجه داشتم تا صفحه نمایش آن.اگر بخواهم در رابطه با قابلیت مسیر یابی این عینک سخنی بگویم باید به کاربردی بودن آن اشاره کنم و اینکه حتی در نسخه آزمایشی به این خوبی کار می کند ! البته این را هم بگویم که در هنگامی که در یک شهر شلوغ و پر ترافیک رانندگی می کنید حتما چشم از این نقشه بردارید و بیشتر نگاه خود را معطوف به رانندگی کردن و برخورد نکردن با ماشین های دیگر و عابرین کنید.له نظر من نه تنها این نقشه شناور ؛ بلکه هر چیزی که باعث شود شما چشمان خود را از مسیری که رانندگی می کنید بردارید و موجب حواس پرتی شما در هنگام رانندگی گردد خطر ناک است.

google-glass-hands-on-stock5_2040_large_verge_medium_landscape

با تمام این تفاسیر به این سوال می رسیم که آیا استفاده از عینک گوگل در هنگام رانندگی باید منع گردد ؟ اگر قرار باشد من به این سوال پاسخ دهم می گویم خیر ! چرا که اگر بخواهیم از این زاویه دید بسته ، به این موضوع نگاه کنیم همین بلا باید بر سر گوشی های موبایل هم بیاید ! چرا که در هنگام رانندگی اگر برای شما پیامی فرستاده شود و بخواهید آن را بخوانید و جواب دهید باید گوشی خود را از جیب بیرون آورید و برای خواندن آن پیام دیگر بر رانندگی خود مسلط نیستید و دیگر چشمانتان متوجه مسیر رو به رویتان نیست !

images (2)

اما اگر عینک گوگل را بر چشمان خود داشته باشید و بخواهید پیام های خود را بخوانید و پاسخ دهید دیگر نیازی نیست چشم از مسیر حرکتی خود بردارید ! چرا که تمامی این کار ها با اجرای فرمان صوتی امکان پذیر است.تماس های تلفنی ، ارسال پیام ، چک کردن ایمیل ها و حتی جستجو در دنیای اینترنت در حین رانندگی با عینک گوگل امکان پذیر است. البته باید اعتراف کنم که من به شخصه در این سفر شش ساعته خودم از شهر لس آنجلس به شهر سانفرانسیسکو ؛ مطلب خاصی را با عینکم جستجو نکردم و عمده حواسم را به رانندگی ام معطوف ساخته بودم.نکته جالب و حائز اهمیت این است که در تمام مدت طول این سفر هیچ نیازی به لمس کردن این گجت نبود.اکنون مشتاقم بدانم که نظر شما چیست ؟ آیا رانندگی با عینک گوگل در حین رانندگی خطر آفرین است ؟ به نظرم اگر جانب احتیاط را رعایت کنیم و کاملا مسئولانه از این گجت در هنگام رانندگی بهره ببریم ؛ مشکلی پیش نمی آید.به نظر شخصی بنده ، وقت آن رسیده است که سیاستمداران و صاحب نظران ابتدا مقایسه ای بین خطرات احتمالی استفاده از گوشی های هوشمند موبایل و این گجت گوگل به عمل آورند و پس از آن تصمیم نهایی را اتخاذ کنند.

my-first-48-hours-wearing-google-glass2

نظر شما کاربران خوب گویا آی تی چیست ؟ آیا از نظر شما این گجت در حین رانندگی خطر ساز می باشد یا خیر ؟

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. به نظرم باید مثل گوشی های موبایل حالت مخصوص رانندگی بزاره …
    اونموقع بهش گیر نمیدن!

    البته به نظرم با جی ال ایکس قرار بزاره راحت تو جیب جا میشه و موقع رانندگی مشکلی نداریم =))

  2. چه جالب! خب البته چون ما تستش نکردیم و نمیتونیم دقیق نظر بدیم ولی فک نمیکنم مشکلی پیش بیاد، چون بلافاصله و خودکار نماره روی تصویر.

    ولی مطمئنا اگه بیاد اینجا احتمال زیاد میدم که حین رانندگی ممنوع شه 😐

  3. سلام
    جالب بود
    ما که تستش نکردیم و نمیکنیم !
    ما رو چه به این قرتی بازی ها ! (:
    مطلب جالبی بود
    ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *