بررسی تبلت Sony Xperia Tablet Z

بررسی تبلت Sony Xperia Tablet Z
  • 1392/4/16
  • بهراد جاود
  • 4

نکات مثبت:

– سبک و شیک

– ضدآب ( تا حدودی )

– عملکرد و طول عمر باطری قابل قبول

نکات منفی:

– ضعف در نمایش رنگ ها

– زیر جریان شدید آب کنترل تبلت تقریبا غیر ممکن است

– ۵۰۰ دلار برای یک تبلت اندرویدی کمی گران به نظر می رسد

Xperia_Tablet_Z_01

از وقتی گجت هایی مثل اسمارت فون ها و تبلت ها پا به عرصه وجود گذاشته اند، دیگر حمل کردن یک کامپیوتر کامل کار ساده تری شده است. من که خیلی دوست دارم همیشه یک تبلت با خودم حمل کنم و در مواقع لازم از آن استفاده کنم. این مواقع لازم می تواند پشت ترافیک، توی تخت قبل از خواب یا حتی سر کلاس باشد. این که سر کلاس بازی مورد علاقه خود را با تبلت تجربه کنید بسیار لذت بخش است، البته به شکلی که کسی متوجه ماجرا نشود. صحبت از مواقع لازم شد، باید اعتراف کنم بعضی ها اینقدر به بازی کردن و تماشای ویدیو و یا حتی مطالعه با تبلت علاقه مند هستند که حتی حاضرند در حمام یا در استخر هم تبلت خود را زمین نگذارند. به همین خاطر است که این بار می خواهیم Sony Xperia Tablet Z را مورد بررسی قرار دهیم، یک تبلت ضد آب شیک و سبک ۴۹۹ دلاری که می تواند حتی در زیر آب هم همراه شما باشد.

ناب ترین شکل تبلت:

هنگامی که تبلت Z را در دست می گیرید احساس می کنید که فقط یک صفحه نمایش بسیار بسیار سبک را در دست دارید و گاهی اوقات حتی فکر می کنید چیزی در دستتان نیست. این تبلت بسیار باریک است ( باریک تر از Droid RAZR، باریک تر از آیپد مینی، باریکتر از تقریبا هر تبلتی که به ذهنتان می رسد ). قطر این تبلت فقط ۶.۹ میلی متر است، همین باریکی اش است که به آن زینت بخشیده.

Xperia_Tablet_Z_02

مثل آیپد که یک آیپاد تاچ بزرگ است، تبلت Z هم یک Xperia Z بزرگ است، البته کمی بهتر. به این خاطر که پنل مشکی جذاب تبلت به مراتب زیباتر از پنل شیشه ای Xperia Z است. دکمه پاور این تبلت به زیبایی طراحی شده است، یک دکمه نقره ای کوچک در دریایی از رنگ مشکی که دسترسی به آن کار بسیار ساده ای است.

Xperia_Tablet_Z_03

بقیه درگاه های Z با یک پوشش پلاستیکی پوشانده شده اند که واقعا آزار دهنده هستند. هر بار که می خواهید هدفون خود را به تبلت وصل کنید یا تبلت را شارژ کنید باید با این روکش های پلاستیکی کلنجار بروید. البته یک دلیل مناسب برای وجود این روکش های پلاستیکی وجود دارد  و آن هم این است که مانع ورود آب به داخل درگاه ها شوند چون همانطور که گفته شد تبلت Z یک تبلت ضدآب است. بنابراین اگر تنگ آب یا قوطی نوشابه روی تبلت خالی شد لازم نیست نگران چیزی باشید ( مگر اینکه در آن زمان روکش یکی از پورت ها باز بوده باشد ).

Xperia_Tablet_Z_04

این بهترین رادیوی حمام است

ممکن است این تبلت وقتی خیس شود هم همچنان کار کند ولی تبلت چندان مناسبی برای زیرآب نیست. در مراحل آزمایشی وقتی تبلت را به زیر باران بردیم دیدیم که به خوبی به دستورات انگشتان کاربر پاسخ می دهد. البته قطرات باران گاهی باعث می شد که بخش هایی از صفحه به صورت ناخواسته تپ شوند اما هنوز هم می شد با تبلت کار کرد و مشکل زیادی وجود نداشت. اما وقتی تبلت را در سینک آشپزخانه قرار دادیم و آب را روی آن باز کردیم دیگر تبلت قابل استفاده نبود. یعنی در واقع اتفاقات وحشتناکی افتاد. جریان قوی آب توانست به طور متوالی روی قسمت های مختلف صفحه نمایش تبلت تپ کند و نرم افزار ها را به صورت دیوانه وار اجرا کند و حتی به صورت تصادفی یکی از نرم افزار ها را هم از روی تبلت حذف کرد. بنابراین باید اعتراف کرد که این تبلت، تبلتی نیست که بتوان آن را زیر جریان مستقیم آب مورد استفاده قرار داد – این فقط تبلتی است که می تواند زیر آب قرار بگیرد و خراب نشود.

اما همچنان در مورد استفاده از یک تبلت که از چند قطره آب ترسی ندارد چیز جالبی وجود دارد. با اینکه وقتی تحت فشار آب قرار می گیرد کارهای عجیب و غریبی از او سر می زند و نمی توان دستورات لمسی زیادی به آن داد، اما باز هم برای شنیدن پادکست یا آهنگ در زیر آب تبلت خوبی به نظر می رسد. تبلت Z را می توان یکی از بهترین و گران ترین رادیو های حمام دانست. علاوه بر این هنوز هم اطمینان داشتن به اینکه خیس شدن یا ریختن لیوان نوشابه یا قهوه، تبلت تان را از بین نمی برد یک مزیت بسیار بزرگ به شمار می رود و خیالتان آسوده خواهد بود که به همین راحتی ۵۰۰ دلار را از بین نبرده اید. داشتن یک دیوایس که لازم نباشد هر لحظه حواستان به آن باشد و مراقبش باشید بسیار لذت بخش است.

چیز زیادی برای نگاه کردن وجود ندارد:

نکته قابل توجهی در رابطه با صفحه نمایش ۱۰.۱ اینچی ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسلی تبلت Z وجود ندارد. با اینکه صفحه نمایش خوبی به نظر می رسد اما گویا در مورد رنگ ها در این صفحه نمایش مشکلاتی وجود دارد به طوری که رنگ سفید در آن بیشتر به رنگ زرد شباهت دارد و هر نرم افزاری با محیط سفید در این تبلت نمای تقریبا زرد رنگی به خود می گیرد و این احساس را منتقل می کند که انگار تبلت Z در نمایش رنگ ها کمی مشکل دارد.

Xperia_Tablet_Z_05

سونی معمولا در زاویه ها ضعف دارد اما اینبار چنین مشکلی وجود ندارد – صفحه نمایش تبلت Z طیف وسیع تری از زاویه های دید را پوشش می دهد، وسیع تر از Xperia Z و حتی بسیاری از دیگر محصولات شرکت سونی. و با وضوح 1080p، پیدا کردن تک تک پیکسل ها کار سختی است مگر اینکه بخواهید با چشم مسلح آنها را پیدا کنید. اما جدا از این مزایا، ناتوانی صفحه نمایش در نشان دادن رنگ های واقعی همه چیز را به هم می ریزد. البته می توان این مشکل را با خاموش کردن « Mobile BRAVIIA Engine 2 » در تنظیمات صفحه نمایش تا حدودی حل کرد، اما باز هم هر چه تلاش کنید این صفحه نمایش به خوبی صفحه نمایش آیپد یا نکسوس ۱۰ یا حتی  Transformer Pad Infinity نمی شود.

Xperia_Tablet_Z_06

ساختن صفحه نمایش و اسپیکر با ساختن آنها برای تبلت از زمین تا آسمان فرق دارد

اسپیکر ها و دوربین این تبلت هم می توان گفت خوب هستند ولی عالی نیستند. دوربین ۸ مگاپیکسلی آن مناسب است اما در مقایسه با دیگر تبلت های برتر حرف خاصی برای گفتن ندارد، ضمن اینکه محل قرارگیری لنز طوری است که گرفتن عکس های کلوزآپ تا حدی مشکل شده و این گونه عکس ها با این دوربین کیفیت دلخواه را ندارند.

Xperia_Tablet_Z_07

اسپیکر ها هم صدا را بیش از اندازه پخش می کنند – در واقع حتی وقتی که دستگاه تصفیه هوا هم روشن بود به وضوح صدای این تبلت شنیده می شد. همین صدای بلند اسپیکر ها باعث می شوند از کیفیت صدا کاسته شود. به عنوان مثال اگر به آهنگ محبوب خود در تبلت Z گوش دهید فکر می کنید یک گرامافون دهه ۱۹۸۰ در حال پخش آن است.

Xperia_Tablet_Z_08

سخت افزاری فراتر از نیاز اندروید:

پردازنده ۱.۵ گیگاهرتزی Snapdragon S4 Pro بهترین پردازنده در بازار نیست ولی واقعا نیازی هم به برترین پردازنده نیست. تبلت Z خوب کار می کند اما کمی هم کندی دارد چه زمانی که بازی می کنید و چه زمانی که فقط در سیستم عامل گشت می زنید. به لطف رم ۲ گیگابایتی اش از پس مولتی تسکینگ هم به خوبی بر می آید. پایه ای ترین مدل این تبلت حافظه ای ۱۶ گیگابایتی دارد  و مدل ۵۹۹ دلاری هم با حافظه ۳۲ گیگابایتی عرضه می شود که البته هر دو دارای درگاه MicroSD هم هستند.

در واقع می توان گفت مثل هر تبلت اندرویدی دیگری کاربرد دارد، البته تا زمانی که زیر جریان مستقیم آب قرار نگرفته باشد چون در آن صورت همه چیز از کنترل خارج می شود. در حالت معمول همه چیز همانطور که از یک تبلت اندرویدی انتظار داریم پیش می رود.

اگر یک موضوع در گجت های امروزی بیش از هر چیز مورد توجه قرار بگیرد، آن موضوع طول عمر باطری است. Xperia Tablet Z در مراحل آزمایشی توانست ۷ ساعت و ۹ دقیقه دوام بیاورد. با اینکه طول عمر باتری اش نسبت به تبلتی مثل آیپد با طول عمر باتری ۹ ساعت کمتر است اما قابل قبول می باشد. مسلما در استفاده های معمولی می تواند یک روز را دوام بیاورد.

Xperia_Tablet_Z_09

هدف واقعی یک تبلت چیست:

اگر بخواهید طعم متفاوتی از اندروید را تجربه کنید محصولات سونی پیشنهاد خوبی است. تبلت Z نه تنها جلوه جدیدی به اندروید ۴.۱.۲ بخشیده ( متاسفانه هنوز اندروید ۴.۲ برای این تبلت عرضه نشده )، بلکه توانایی های این سیستم عامل را هم به نوعی افزایش داده. یک نوار اجرای سریع در بالای صفحه قرار دارد که به شما اجازه می دهد ۴ نرم افزار پر استفاده خود را در این نوار قرار دهید تا از هر جا در محیط سیستم عامل به راحتی به این نرم افزارها دسترسی داشته باشید. نرم افزار های Small Apps سونی هم در این تبلت حضور دارند و به شما امکان می دهند تا در هر موقعیتی بدون نیاز به خارج شدن از محیط یک نرم افزار، نرم افزار های ساده ای مثل ماشین حساب یا دفترچه یادداشت را روی نرم افزارهایی که قبلا باز کرده اید اجرا کنید. البته این ویژگی به خوبی ویژگی چند وظیفه ای شکست تصویر در گجت های سامسونگی نمی شود ولی باز همین هم خیلی به درد بخور است.

نرم افزار های ساخت شرکت سونی هم در این تبلت یافت می شوند. نرم افزار هایی چون PlayMemories Online, Video Unlimited, Smart Connect و یا Xperia Link. این پاسخ سونی است به سامسونگ. در واقع سونی با این کار خواسته کاری کند که کاربر از تبلت سونی استفاده کند و در این تبلت از خدمات و نرم افزارهای خود شرکت سونی بهره مند شود. گرچه چندان موفق عمل نکرده و نتوانسته کاری کند که کاربر مجذوب این خدمات و نرم افزار ها شود و مجاب شود که از این پس از محصولات سونی حمایت کند اما به هر حال تلاش خوبی بوده که با کمی تلاش بیشتر می تواند به موفقیت هم دست یابد.

Xperia_Tablet_Z_10

یکی از برترین مواردی که سونی به اندورید اضافه کرده عملکرد جهانی کنترل از راه دورش است. سونی چند وقتی است که این خدمت را ارائه می دهد و به کاربر اجازه می دهد از طریق یک نرم افزار مخصوص روی دیوایس های سونی، مثل همین تبلت Z، کنترل تلویزیون خود را در اختیار بگیرد. در Xperia Tablet Z این نرم افزار به شکل یک Small App عرضه می شود پس نیازی نیست برای عوض کردن کانال تلویزیون از نرم افزار در حال اجرای روی تبلت خود خارج شوید. از این پس اگر کنترل تلویزیون را گم کردید نگران نباشید، تبلت Z می تواند کنترل خوبی باشد.

Xperia_Tablet_Z_11

نتیجه گیری:

Xperia Tablet Z تبلت خوبی است. بسیار سبک و شیک است، اگر خیس شد لازم نیست نگرانش باشیم یا حتی می تواند کنترل تلویزیون شود. این خیلی خوب است که در زمان آشپزی دستور غذا را از روی تبلت خود بخوانیم یا در حمام به موزیک مورد علاقه مان گوش دهیم و خیالمان از بابت خیس شدن تبلت راحت باشد. اگر می خواهید ۵۰۰ دلار برای یک تبلت اندرویدی خرج کنید Xperia Tablet Z گزینه خوبی است.

Xperia_Tablet_Z_12

بزرگترین مشکل اینجاست که این تقصیر سونی نیست که نمی تواند یک تبلت ۵۰۰ دلاری به خوبی آیپد بسازد. سونی هر کاری از دستش بر آمده در مورد این تبلت انجام داده. اگر کیفیت صفحه نمایش کمی بهتر بود می شد آن را رقیب مناسبی برای تبلتی مثل آیپد دانست. Xperia Tablet Z یک تبلت اندرویدی خوب است، یعنی می توان آن را در میان برترین تبلت های اندرویدی جای داد ولی هنوز نسبت به دیگر رقبای پر زورش به خصوص آیپد نقاط ضعفی دارد که اجازه نمی دهد آن را برترین تبلت دنیا بدانیم.

امتیازات ( از ۱۰ امتیاز ):

طراحی: ۹

صفحه نمایش: ۷

دوربین – ها – : ۸

اسپیکرها: ۷

عملکرد: ۹

نرم افزار: ۹

طول عمر باتری: ۸

اکوسیستم: ۶

امتیاز نهایی: ۷.۵

منبع The Verge

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. با سلام
    اصلا این حرفا درست نیست
    تبلت اکسپریا زد سونی واقعا تبلت عالی و بی نظیره
    خوشکل تر و ناز تر از ای پد هستش و باید قبول کرد
    که خود ایپد هم نقاط ضعف داره
    من اونو دارم و خیلی ازش راضیم
    زنده باد سونی
    زنده باد سونی
    زنده باد سونی

  2. من روی این تبلت 25 صفحه برنامه نصب کردم هیچ مشکلی نداشت
    عالیه عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *