نقد و بررسي كنسول Nvidia Shield، بهترين دستگاه بازي اندرويدي

نقد و بررسي كنسول Nvidia Shield، بهترين دستگاه بازي اندرويدي
  • 1392/6/2
  • hosseincode
  • 1

nvidiashield

هرچند به اعتقاد بسياري iOS محبوب ترين پلتفرم هم براي گيمر ها و هم براي سازندگان بازي است اما با اين حال اندرويد هم كم كم جاي خود را در قلب گيمرها باز مي كند. در حالي كه Apple مانع از ساخت يك دستگاه مختص بازي بر پايه iOS مي شود، در طرف ديگر ابتدا قابليت استفاده از دسته هاي USB دار را در اندرويد ممكن شد و سپس اين سيستم عامل را در تلفن همراه پر سر و صداي Play Station با نام Xperia Play ديديم.

اين اواخر هم كنسول بازي Ouya را داشتيم كه دستگاه هاي مشابهي مثل GameStick و M.O.J.O هم به آن اضافه شدند. كنسول Shield شركت بزرگ Nvidia هم جايي در اين بين براي خود باز كرده و توانسته است با داشتن تكنولوژي بسيار پيشرفته و يكي از بهترين رابط هاي كاربري رتبه خوبي براي خود دست و پا كند. قيمت آن 300 دلار است كه نسبت به ديگر دستگاه هاي قابل حمل مخصوص بازي مثل Nintendo 3DS و PS Vita گران تر است.

آيا اين دستگاه بازي ارزش قيمت گرانش را دارد يا تنها يك محصول تجاري صرف از طرف Nvidia براي به نمايش گذاشتن قدرت چيپ ست Tegra 4 اش است؟ در اين نقد به اين موضوع مي پردازيم.

طراحي

nvidia-shield8

Shield كاملا شبيه يك دسته Xbox 360 است كه يك LCD 5 اينچي به بالاي آن وصل شده باشد. از اين رو Shield شبيه هرچيزي است به جز يك كنسول جيبي. در مقايسه با ديگر كنسول ها، كنسول انويديا شبيه يك هيولا به نظر مي رسد و وزني معادل 579 گرم دارد. در حالي كه PS Vita حدود 260 گرم و 3DS XL حدود 336 گرم است. البته اين بزرگي باعث راحتي هم مي شود؛ از آنجايي كه Shield به هيچ وجه سعي نكرده اندازه اش را كوچك نگه دارد، دستان شما بايد حجم زيادي را در بگيرند، حتي اگر دستانتان به صورت خدادادي هم بزرگ باشد.

طراحي ارگونوميك آن به گونه اي است كه دست شما در اثر استفاده زياد درد نخواهد كرد. اين مشكلي است كه در ديگر دستگاه هاي مشابه مخصوصا 3DS اولي وجود داشت. بر خلاف وزن زيادش هم هيچ وقت به مچ دست هاي شما فشار وارد نخواهد كرد.

nvidia-shield9_1

صفحه نمايش 5 اينچي Shield بسيار راحت با لولاهاي سفت خود به بالا تا مي شود كه نه صداي تق تق 3DS را دارد و نه درپوشش مثل آن حركت مي كند. كنترل بازي واقعا عالي است. به غير از دو Analogue Stick و دكمه هاي ديگر، دو دكمه Home و Back اندرويد هم موجود است. يك دكمه بزرگ با آرم انويديا هم در وسط دسته تعبيه شده است كه كارش باز كردن سريع فروشگاه انلاين Tegra Zone است.

پشت كنسول داراي بافت كائوچويي است كه باعث مي شود كنسول راحت تر در دست گرفته شود. البته اين مسئله باعث مي شود قيافه كنسول كمي بد به نظر برسد. روي درپوش كنسول هم فلز وجود دارد كه براي باز و بسته كردن به كمك آهن ربا از آن استفاده مي شود. مي توان اين درپوش را در طرح ها و رنگ هاي مختلف خريد و كنسول خود را شخصي سازي كرد اما به نظر مي رسد بشتر تله پول باشد تا يك چيز به درد بخور.

nvidia-shield-5

مشخصات

Shield اولين محصولي است كه چيپ ست Tegra 4 انويديا را در خود دارد كه داراي پردازنده 1.9 GHz و كارت گرافيك GeForce و 72 هسته اي مي باشد. گفته ها حاكي از آنند كه اين چيپ ست مي تواند شش برابر قدرت سيستم داراي Tegra 3 را داشته باشد. در عمل چيزي كه مهم است اين است كه اين كنسول بسيار سريع بوده و مي تواند هر عنوان سه بعدي اندرويدي را به راحتي اجرا كند. بازي هايي مثل After Burner Climax, Jet Set Radio و Real Racing 3 به راحتي آب خوردن اجرا مي شوند اما با اين حال همه اين بازيهاي گفته شده با سيستم كنترل بازي هماهنگ نيستند كه در ادامه به آن خواهيم پرداخت.

nvidia-shield-7

نتايج به دست آمده در Benchmark ها تفاوت فاحش Shield را با ديگر رقبا مشخص مي كند. نرم افزار بنچمارك گيري Geekbench 2 امتياز Shield را از نظر قدرت 4328 ثبت كرده است كه اين رقم در Nexus 4 تنها 2127 و در iPad 3 حدود 1773 است. در نرم افزار 3DMark’s Ice Storm هم امتياز Shield به 19506 مي رسد و در طرف ديگر Galaxy S4 تنها توانسته امتياز 10450 را كسب كند.

نرم افزار

سيستم عامل Shield اندرويد 4.2.1 است و انويديا آن را دستكاري نكرده است. رابط كاربري اين كنسول براي كساني كه مدام با اندرويد كار ميكنند و با Nexus 4 و Nexus 7 سروكله مي زنند كاملا آشنا و دل فريب خواهد بود. البته بايد منتظر ماند و ديد كه فريم وير آن چند وقت به چند وقت آپديت خواهد شد.

هرچند مي توان از صفحه لمسي كنسول براي جا به جايي در بخش هاي مختلف سيستم عامل استفاده كرد ولي راحت تر اين است كه با دكمه هاي دسته اين كار صورت بگيرد. Analogue Stick سمت راست نقش يك موس را بازي مي كند كه البته بيشتر مواقع چندان دقيق عمل نمي كند ولي بعضي مواقع ممكن است به كمك شما بيايد.

صفحه نمايش

صفحه نمايش 5 اينچي Shield در مقايسه با گوشي هاي همراه بزرگ محسوب مي شود اما در كنار شكل درشت خود كنسول كمي كوچك به نظر مي رسد. حاشيه هاي نسبتا بزرگ كنار صفحه نمايش براي اين هستند كه شما بدون لمس كردن خود صفحه، آن را بالا يا پايين برده و نسبت به زاويه ديد خود آن را تنظيم كنيد. البته وجود اين حاشيه ها منجر به كوچك تر شدن صفحه نمايش شده است.

nvidia-shield-6

ابعاد تصوير آن 1280 در 720 است. با اينكه به ابعاد گوشي هايي مثل Galaxy S4 و HTC One نمي رسد اما اين تعداد كم پيكسل به Shield كمك مي كند تا عملكرد بهتري داشته باشد. زاويه هاي ديد عالي هستند و كيفيت تصوير درجه يك.

بازي ها

با وجود ويژگي هاي بسيار زياد سيستم عامل اندرويد، كار اصلي كنسول Shield اجرا كردن بازي ها است. در اين زمينه، هم شما را نااميد خواهد ساخت و هم شگفت زده؛ كنترل بازيهاي پشتيباني شده با دسته فيزيكي به ارزش هاي اين كنسول مي افزايد ولي در عوض در حال حاظر كه اين نقد نوشته مي شود تعداد بازيهايي كه با اين كنسول هماهنگ شده اند بسيار كم است.

درست است كه از Grand Theft Auto III و Dead Trigger پشتيباني مي شود ولي بي نهايت بازي ديگر هستند كه با دكمه ها و دسته‌ي Shield سازگار نيستند. يك بازي مانند Real Racing 3 كه مي توانست از ويژگي هاي اين كنسول بهتره ببرد، از دسته Shield پشتيباني نمي كند.

nvidia-shield-3

البته به احتمال زياد اين يك مشكل كوتاه مدت خواهد بود. هرچند براي مثال شركت Sega در صفحه بازيهايش در Google Play براي بازيهاي Jet Set Radio و Crazy Taxi نوشته است كه به زودي از Shield هم پشتيباني خواهد كرد ولي اين مسئله آزار دهنده است كه انويديا از همان ابتداي عرضه كنسول پشتيباني اين شركت ها را ندارد.

اين مايه تاسف است زيرا وقتي Shield را بازي كنيد، خواهيد فهميد كه در مقايسه با هم قطارانش بي رقيب است. بازي Dead Trigger وقتي با دسته Shield بازي شود كاملا يك بازي متفاوت به نظر مي آيد. نيازي هم به ذكر كردن ندارد كه بگوييم Shield بهترين پلتفرم براي اجراي بازيهاي قديمي با شبيه ساز است. همه شبيه ساز هاي تست شده بدون كوچك ترين مشكلي و با سرعت زياد اجرا شدند و هيچ نيازي هم به رد كردن فريم براي حفظ عملكرد نبود.

البته بازيهاي اندرويدي تنها يك طرف قدرت Shield را تشكيل مي دهند. اگر يك PC با كارت گرافيك پشتيباني شده (Nvidia GTX 650 يا بهتر) داشته باشيد، مي توانيد اين كنسول را از طريق شبكه بي  سيم به آن وصل كنيد و بازيهاي  نصب شده در كامپيوتر خود را روي صفحه نمايش 5 اينچي كنسول استريم كرده و بازي كنيد. سيستم مشابهي كه در كنسول Wii U نينتندو هم ديده بوديم.

كيفيت بازيهاي استريم شده به كنسول شگفت انگيز است و هيچ تاخير قابل توجهي هم در خواندن ورودي هاي شما از طرف PC كه همه كارهاي پردازش را برعهده دارد و فقط خروجي را به Shield مي فرستند، وجود ندارد. كار كردن با اين استريم بسيار راحت و بي دردسر است و يك نكته مثبت محسوب مي شود. البته با اين شرط كه كامپيوتر مورد نياز را از نظر سخت افزاري داشته باشيد. اگر شما چنين كامپيوتري نداريد يكي از كاربردهاي اصلي اين كنسول را از دست خواهيد داد پس بهتر است قبل از خريد Shield به اين موضوع خوب فكر كنيد.

باتري، حافظه و ارتباطات

به خاطر اينكه Shield تنها مي تواند از طريق Wi-Fi متصل شود، مصرف باتري وقتي كه كاري با آن نداريد نزديك به صفر است. هرچند، وقتي از آن استفاده كنيد شبيه هيولاي گرسنه مي ماند! شما مي توانيد با باتري كامل حدود 5 تا 7 ساعت با كنسول بازي كنيد. البته كارهاي ديگر تا اين اندازه باتري مصرف نمي كنند.

16 گيگ حافظه فلش در كنسول موجود است. همچنين اسلات كارت هاي حافظه MicroSD هم در كنسول تعبيه شده تا در صورت نياز از آن استفاده شود. در كنار اين اسلات حافظه، پورت HDMI خروجي وجود دارد كه به شما اجازه مي دهد كنسول را به تلويزيون وصل كنيد و از تجربه صفحه نمايش بزرگتر بهره ببريد. به لطف اندرويد مي توانيد كنترل كننده هاي اضافي هم با بلوتوث به كنسول وصل كنيد؛ وقتي اين ويژگي را با شبيه ساز هاي مختلفي كه در Google Play موجود است تركيب كنيد مي بينيد كه Shield توانايي اين را دارد كه در كنار قابليت هاي خود تبديل به يك دستگاه بازي قديمي هم شود كه به خودي خود فوق العاده است.

نتيجه گيري

Shield بدون شك يك قدم بسيار بزرگ در راه بازيهاي قابل حمل است. چيپ ست Tegra 4 قدرت بسيار زيادي را در اختيار كنسول قرار داده و به شما اين امكان را مي دهد كه آخرين بازيهاي اندرويدي را بدون زحمت اضافه اجرا كنيد. البته كمبود بازيهاي پشتيباني شده در روز عرضه كمي به كنسول ضربه زده است.

هرچند اين مشكل، مشكلي است كه در گذر زمان حل خواهد شد، اما هيچ تضميني وجود ندارد كه همه سازنده ها بازيهايشان را با دسته Shield سازگار كنند. براي اينكه اين اتفاق بيوفتد بايد تعداد بسيار زيادي از اين كنسول به فروش برود كه اين قيمت نسبتا زياد شايد مانع از اتفاق افتادن آن شود.

nvidia-shield-4

در شرايط فعلي، Shield يك كنسول بازي است كه به راحتي مي توان عاشق آن شد. اين كنسول كه پر است از تكنولوژي هاي پيشرفته، ايده اي را پياده كرده كه پتانسيل بسيار زيادي دارد. اما كمبود پشتيباني از آن كمي نگران كننده است و بعضي از كاربران شايد اين قضيه را به راحتي هضم نكنند.

گفته اين نكته هم خالي از لطف نيست كه انويديا هنوز تاريخ انتشار كنسول در بريتانيا را اعلام نكرده است. درست مثل Chromecast، اين كنسول تنها در آمريكا در دسترس است اما اميدواريم كه در ماه هاي آينده اين مسئله عوض شود…

Shield مي توان يك هديه كريسمس فوق العاده باشد.

در يك نگاه

طول: 135 ميلي متر
عرض: 158 ميلي متر
ضخامت: 57 ميلي متر
وزن: 579 گرم
اندازه صفحه نمايش: LCD با ابعاد 1280 در 720 پيكسلي، 5 اينچ
حافظه داخلي: 16 گيگ + پشتيباني از كارت حافظه microSD تا 64 گيگ
ارتباطات: واي فاي، بلوتوث، HDMI خروجي
پردازنده: Tegra 4 (با 1.9GHz CPU و 72-core GeForce GPU)

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *