ابونتو تاچ 13.10؛ خیلی خوشحال نباشیم!

ابونتو تاچ 13.10؛ خیلی خوشحال نباشیم!
  • 1392/7/29
  • علیرضا
  • 0

ubt

همانطور که می دانید شرکت کنونیکال چند روز قبل نسخه جدیدی از سیستم عامل خود یعنی ابونتو 13.10 را عرضه کرد. کنونیکال هر شش ماه یک بار نسخه های جدیدی برای دسکتاپ ها و سرورها عرضه می کند. اما از چند ماه پیش خبرهایی مبنی بر انتشار نسخه مخصوص اسمارت فون ها به گوش می رسید و حالا شاهد ابونتو 13.10 برای تلفن های همراه و با نام رسمی Ubuntu 13.10 Touch هستیم. البته طبق گفته های وبسایت کنونیکال فعلا دستگاه های زیادی به صورت رسمی پشتیبانی نمی شوند و تنها دو تلفن نکسوسی یعنی نکسوس 4 و گلکسی نکسوس توسط این کمپانی پشتیبانی می شوند.

با وجود تمامی قابلیت های خوبی که فعلا وجود دارند و یا در آینده اضافه خواهند شد، ولی باید این مورد را بپذیریم که این سیستم عامل هنوز در ابتدای راه است و مسلما مشکلاتی نیز دارد. پس اگر نکسوس 4 یا گلکسی نکسوس دارید هیجان زده نشود و کل اندروید را از روی دستگاه تان پاک نکنید.

ابونتو تاچ به خوبی کار می کند و قابلیت های پایه ای مثل برقراری تماس های صوتی، ارسال و دریافت پیام کوتاه و اتصال به شبکه های وای فای را به خوبی انجام می دهد. یک دفترچه تلفن و یک مرورگر وب ساده نیز در اختیار شما خواهد بود و همچنین به گالری تصاویر و یک اپلیکیشن دوربین نیز دسترسی خواهید داشت. اینها حداقل چیزهایی هستند که شما از ابونتو تاچ انتظار دارید و کنونیکال هم به خوبی آنها را برای شما فراهم کرده است.

اما هنگامی که به بحث کارایی و سرعت سیستم عامل می رسیم باید صادقانه بگوییم که ناامیدی در انتظار شما خواهد بود. گاهی اوقات وضعیت سرعت سیستم و دسترسی به بخش های مختلف اسفناک است و دلیل آن هم استفاده از Mir Display Server می باشد. Mir در واقع مدیر نمایش در نسخه جدید یونیتی می باشد.

اوضاع هنگامی بدتر می شود که عمر باتری هم ما را ناامید کند. در واقع هنگامی که با استفاده از ابونتو تاچ دستگاه را راه اندازی می کنید، شاهد تفاوت فاحشی در زمینه عمر باتری با سیستم عامل اندروید خواهید بود. همه اینها را به هنگ ها، کرش ها و فریز شدن ابونتو تاچ اضافه کنید تا کلا بیخیال این نسخه از ابونتو تاچ شوید؛ حداقل تا زمانی که کنونیکال فکری به حال این وضعیت تاسف بار کند.

پس فعلا از ابونتو تاچ 13.10 انتظار معجزه نداشته باشید. این سیستم عامل هنوز راه زیادی دارد تا بتواند با رقبای قدرتمندی مثل اندروید، آی.او.اس و ویندوزفون که اتفاقا به منابع عظیم مالی و فنی تیکه داده اند دست به گریبان شود. البته چیزی که واضح است این است که کنونیکال بیکار نمی نشیند و بروز رسانی های خود را به صورت روزانه منتشر می کند. پس به زودی می توانیم شاهد یک ابونتو تاچ سریع تر و پایدارتر باشیم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *