آرم یا اینتل: تفاوت این دو در سازگاری نرم افزاری ویندوز، کروم بوک و اندروید

آرم یا اینتل: تفاوت این دو در سازگاری نرم افزاری ویندوز، کروم بوک و اندروید
  • 1392/11/3
  • بهراد جاود
  • 1

سابق بر این پردازنده های x64 و x86 اینتل در لپ‌تاپ ها و کامپیوترهای دسکتاپ مورد استفاده قرار می گرفتند در حالی که پردازنده های آرم بیشتر در دیوایس هایی با قدرت مصرفی کمتر مثل تبلت ها و اسمارت فون ها به کار می رفتند. اما امروزه می توانید لپ‌تاپ هایی را در بازار پیدا کنید که به پردازنده های آرم مجهز هستند یا تبلت ها و اسمارت فون هایی که از پردازنده های اینتل نیرو می گیرند.

Intel_Vs_ARM_Main

پردازنده های آرم و اینتل معماری کاملا متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. هر زمان که بخواهید یک دیوایس مبتنی بر ویندوز، کروم یا اندروید خریداری کنید، باید بین پردازنده های آرم و اینتل x64/x86 هم تصمیم گیری کنید، تصمیمی که بر روی سازگاری نرم افزاری بسیار مهم است.

آرم در برابر اینتل: یک درس تاریخی کوتاه

تراشه های اینتل در گذشته کارایی بسیار خوبی داشنتد اما با این حال مصرف نیرو و قیمت آنها نیز خیلی زیاد بود. از سوی دیگر تراشه های آرم هم مصرف نیروی بسیار کمی داشتند و هم خیلی ارزان قیمت بودند اما از نظر کارایی توان رقابت با تراشه های اینتل را نداشتند. این تفاوت در گذشته وجود داشته و به همین خاطر هم اکثر تلفن های همراه قدیمی با پردازنده های آرم کار می کردند و کامپیوترهای دسکتاپ هم عصر این گوشی ها از اینتل نیرو می گرفتند.

توجه داشته باشید که وقتی به تراشه های اینتل در این مقاله اشاره می شود، تراشه های AMD را هم شامل می شود چون AMD هم از معماری تراشه های x86 – و اکنون x64، به دلیل ۶۴ بیتی بودن – اینتل استفاده می کند.

تراشه های آرم به سرعت از لحاط کارایی قدرتمندتر شدند. آیفون ها و آیپدها در کنار بسیاری از گوشی های هوشمند و تبلت های اندرویدی اکنون از تراشه های آرم استفاده می کنند تا مصرف نیرو را به حداقل برسانند. آرم با یک معماری ارزان و قدرتمند کارایی تراشه های خود را روز به روز افزایش داد و ما این را می توانیم در افزایش سرعت و بهبود عملکرد گوشی های هوشمند و تبلت ها در طول چند سال اخیر ببینیم.

زمانی که اینتل متوجه شد در دیوایس های موبایل در حال شکست خوردن از آرم است، از نظر نیروی مصرفی پردازنده های x64 و x86 خود را قدرتمندتر کرد به طوری که تراشه های جدید Haswell اینتل طول عمر باطری های لپ‌تاپ ها را به حد قابل توجهی افزایش داده است. اینتل با یک معماری گران تر و با کارایی بسیار بالاتر به کار خود ادامه داد .

اینتل و آرم این روزها رقابت نفس گیری با یکدیگر دارند و تقریبا هماهنگ با یکدیگر پیشرفت می کنند. این هماهنگی رقابتی سبب شده تا مرز میان تفاوت ها کم رنگ تر شود. چه بخواهید یک دیوایس ویندوزی بخرید، چه کروم بوک و چه یک دیوایس اندرویدی، تفاوت میان این دو باید مورد توجه قرار بگیرد.

چرا باید به این موضوع اهمیت بدهید: ناسازگاری نرم افزاری

همانطور که در بالا ذکر شد، پردازنده های اینتل و آرم از معماری های متفاوتی نسبت به یکدیگر استفاده می کنند و این یعنی شما نمی توانید نرم افزاری که هماهنگ با معماری تراشه های اینتل ساخته شده را روی دیوایسی با تراشه های آرم اجرا کنید و بلعکس. به همین دلیل توصیه می شود در هنگام خرید به پردازنده دیوایسی که خریداری می کنید توجه کنید و ببینید کدام یک بیشتر به دردتان می خورد، اینتل یا آرم؟

ویندوز ۸ در برابر ویندوز RT:

اکثر دیوایس های ویندوزی که در بازار وجود دارند از نسخه کامل ویندوز ۸ استفاده می کنند و مبتنی بر پردازنده های اینتل هستند. با این حال برخی از دیوایس ها – از جمله تبلت سرفیس ۲، سرفیس RT و تبلت لومیا ۲۵۲۰ نوکیا – از پردازنده آرم بهره می برند. این دیوایس هایی که از پردازنده های آرم استفاده می کنند دارای ویندوز RT هستند.

ویندوز RT بسیار محدود است و به غیر از نرم افزار دسکتاپ مایکروسافت هیچ نرم افزار دیگری را نمی تواند اجرا کند. مایکروسافت تصمیم گرفته این نسخه از سیستم عامل خود را اینگونه محدود کند. بسیاری از نرم افزار های موجود در ویندوز استور روی نسخه RT هم اجرا می شوند چون اینگونه طراحی شده اند. ولی خیلی از نرم افزارها هم هستند که ویندوز RT نمی تواند آنها را اجرا کند.

به طور خلاصه: ویندوز RT مبتنی بر آرم بسیار محدود است و هر نرم افزار دسکتاپی را نمی توان روی آن اجرا کرد.

Intel_Vs_ARM_1

کروم بوک های اینتل در برابر کروم بوک های آرم:

برخی از کروم بوک ها از تراشه های اینتل بهره می برند و برخی دیگر از کروم بوک ها از تراشه های آرم. کروم بوک های معروف سری ۳ سامسونگ  از تراشه های آرم استفاده می کنند، درست مثل کروم بوک ۱۱ اچ پی. بسیاری از کروم بوک های دیگر از تراشه های اینتل نیرو می گیرند.

این موضوع در سیستم عامل کروم خیلی مهم نیست. شما می توانید از مرورگر کروم و بقیه نرم افزار های تحت وب در کروم بوک های مبتنی بر آرم استفاده کنید. بسیاری از نرم افزارهای این سیستم عامل بر روی هر دو پردازنده قابل اجرا هستند.

اما تفاوت ها زمانی به چشم می آیند که بخواهید کروم بوک خود را به حالت دولوپر ببرید و نسخه دسکتاپ لینوکس را روی کروم بوک خود نصب کنید. نسخه دسکتاپ لینوکس از گذشته بیشتر بر روی تراشه های اینتل اجرا می شدند بنابراین وقتی بخواهید آن را تحت پردازنده آرم اجرا کنید محدودتر می شود. بسیاری از نرم افزار ها متن باز هستند و می توانند برای اجرا شدن در کروم بوک های مبتنی بر آرم مجددا کامپایل شوند. اما اکثر نرم افزارهای متن بسته ای که ممکن است بخواهید از آنها استفاده کنید فقط تحت پردازنده های اینتل قابل اجرا هستند.

نسخه دسکتاپ لینوکس افزونه ادوبی فلش، استیم و مجموعه اش از هزاران بازی لینوکسی، اسکایپ برای لینوکس، Minecraft – اینها برخی از نرم افزارهایی بودند که فقط برای اینتل طراحی شده اند با آرم اجرا نمی شوند. بنابراین اگر می خواهید از کروم بوک خود به عنوان یک دیوایس لینوکسی استفاده کنید، بهتر است از سخت افزاری استفاده کنید که دارای پردازنده اینتل باشد مگر اینکه فقط بخواهید از نرم افزار های متن باز استفاده کنید.

به طور خلاصه: سیستم عامل کروم با تراشه های اینتل مشکلی به وجود نمی آرود ولی در حالت دولوپر و نسخه دسکتاپ لینوکس پردازنده آرم سیستم محدودی برای شما به وجود می آورد.

Intel_Vs_ARM_2

اندروید مبتنی بر اینتل در برابر اندروید مبتنی بر آرم:

اسمارت فون ها و تبلت های اندرویدی از ابتدا بیشتر از پردازنده های آرم استفاده می کردند. هر چند اینتل خیلی سعی کرده تا این روند را تغییر دهد و پردازنده های خود را در دیوایس های اندرویدی جایگزین پردازنده های آرم کند. اینتل اعلام کرده که به زودی اسمارت فون ها و تبلت های اندرویدی زیادی مبتنی بر پردازنده Bay Trail اینتل روانه بازار خواهند شد. این دیوایس های اندرویدی ممکن است کارایی بیشتر و بهتری نسبت به دیوایس های مبتنی بر تراشه های آرم داشته باشند، ولی در مورد اندروید نیز مشکل سازگاری نرم افزاری وجود دارد.

بسیاری از نرم افزارهای اندرویدی از Android SDK استفاده می کنند و تحت ماشین مجازی Dalvik اجرا می شوند، پس اکثر نرم افزارهای اندرویدی روی هر دو پردازنده اینتل و آرم قابل اجرا هستند. اما برخی از نرم افزارها از Android NDK – کیت توسعه بومی – استفاده می کنند تا کد بومی آرم را به کار ببرند که کارایی نرم افزار افزایش یابد. این دسته از نرم افزارها به نوع پردازنده حساس هستند و روی پردازنده های x64 و x86 اینتل اجرا نمی شوند.

در سال ۲۰۱۲ اینتل اعلام کرد که ۹۵ درصد از نرم افزارهای اندرویدی روی پردازنده های اینتل قابل اجرا هستند. ۹۵ درصد میزان قابل توجهی است ولی به معنی تمام نرم افزار ها نیست. با این حساب یعنی از هر ۲۰ نرم افزار، یک نرم افزار روی اینتل اجرا نمی شود. اگر بازی یا نرم افزار مورد نظر شما جزء یکی از همان ۵ درصد باقی باشد، دیوایس اندرویدی مبتنی بر پردازنده آرم گزینه بهتری برای شما است.

به طور خلاصه: دیوایس های اندرویدی مبتنی بر پردازنده های اینتل اکثر نرم افزارها را می توانند اجرا کنند ولی دیوایس های اندرویدی مبتنی بر پردازنده های آرم، همه نرم افزارها را اجرا می کنند.

Intel_Vs_ARM_3

نتیجه گیری

معماری تراشه داخل دیوایس شما از لحاظ سازگاری نرم افزاری عامل بسیار مهمی است، پس حتما در هنگام خرید یک دیوایس جدید به این موضوع هم توجه کنید. شما قعطا دلتان نمی خواهد سخت افزاری را خریداری کنید که نمی تواند برخی از نرم افزارها را اجرا کند.

وضعیت دیوایس های شرکت اپل کمی واضح تر است. در حال حاضر تمامی کامپیوترهای مک اپل از پردازنده های اینتل بهره می برند، در حالی که آیفون ها، آیپدها و کلا همه دیوایس های موبایل اپل از تراشه های آرم نیرو می گیرند.

howtogeek.com

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. فکر می‌کنم این خط باید اصلاح بشه:

    “چون AMD هم از معماری تراشه های x86 – و اکنون x64، به دلیل ۶۴ بیتی بودن – اینتل استفاده می کند.”

    AMD سال‌ها پیش از اینتل پردازنده‌های ۶۴‌بیتی رو وارد بازار کرد و اگه کمی توجه کنین، با اینکه امروزه بجز سری atom همه پردازنده‌های دیگه اینتل از معماری X86-64 استفاده می‌کنند، اما زمانیکه شما میخوای یک نسخه از سیستم عامل یا نرم‌افزار ۶۴بیت رو دانلود کنی، معمولا با اسم amd64 لینکش قرار گرفته

    برای اینکه از بحث‌های کژوال و گفته‌های استنباطی خودمون بیرون بیایم و بر اساس مستندات حرف بزنیم، توصیه می‌کنم این لینک در مدخل ویکی‌پدیا رو از نظر بگذرونین:

    http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

    اگر اشتباه نکنم اولین ورود نه‌چندان موفق اینتل به عرصه ۶۴‌بیت‌ها با میکروپردازنده‌های ia64 بود که بندرت دیدم کسی باهاشون اشنایی داشته باشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *