رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟ – بخش ۲

رایانش ابری (Cloud Computing) چیست؟ – بخش ۲
  • 1393/6/11
  • مهدی صمصامی
  • 4

در سری اول از مقاله معرفی رایانش ابری، با برخی مفاهیم مرتبط با رایانش ابری یا همان Cloud Computing آشنا شدید؛ در این قسمت نیز به ادامه این مبحث می‌پردازیم. همراه با ما باشید…

از منظر سرویس، در حال حاضر سه دسته‌ی مهم و اصلی وجود دارند که با رشد و پیشرفت سرویس‌های ابری، روز به روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود :

Infrastructure-as-a-Service یا IaaS (زیر ساخت به عنوان سرویس) : وقتی یک سرویس ارائه شده توسط یک ابر شامل منابع رایانشی و پردازشی مانند سخت افزار سرور، پهنای باند شبکه و یا سیستم های تعادل بار باشد، در این حالت گفته می‌شود که ابر، ارائه کننده‌ی زیر ساخت است. یکی از مثال‌های شناخته شده از این مورد، سرویس‌های وب آمازون است.

Platform-as-a-Service یا PaaS (پلتفرم به عنوان سرویس) : وقتی که ابر محیطی را فراهم می کند که کاربران می‌توانند از آن برای توسعه‌ی نرم افزار استفاده کنند، به آن ارائه دهنده‌ی پلتفرم می‌گویند. این مورد برای کاربرانی که می‌خواهند فقط روی توسعه ی نرم افزار تمرکز کرده و نخواهند که هزینه های خرید یا مدیریت سخت افزار ها و نرم افزار های اساسی برای راه اندازی پلتفرم را به دوش بکشند، بسیار مناسب خواهد بود. یک مثال برای این نوع، Force.com می‌باشد.

Software-as-a-Service یا SaaS (نرم افزار به عنوان سرویس) : در این دسته، سرویسی که به وسیله‌ی ابر ارائه می‌شود، به منظور دادن اجازه دسترسی به کاربران برای استفاده از اپلیکیشن‌ها و برنامه هایی است که روی آن ابر قرار دارند. این دسته متدوال ترین مورد به حساب می‌آید. از Gmail، Basecamp و Netflix می‌توان به عنوان نمونه‌های شناخته شده‌ی آن یاد کرد.

آینده‌ی رایانش ابری

اپلیکیشن‌های موبایل معمولا فایل‌های پشتیبان خود را بر روی فضای ذخیره سازی ابری، ذخیره می‌کنند. از Dropbox و Google Drive گرفته تا برنامه های دیگر. زیر ساخت ابری همان چیزی است که به نام های بزرگی مانند Amazon و YouTube کمک می‌کند تا محتوای خود را به سرعت به کاربران تحویل دهند. بدون ابرها، شاید نیمی از اپلیکیشن‌های وب امروزی را دیگر نداشتیم.

می رسیم به نکته‌ی مهم تر، آینده‌ی رایانش ابری چگونه است و چه اهمیتی برای ما دارد؟

what-is-the-cloud-the-future

ریسک‌های امنیتی. ذخیره سازی ابری به کاربران این اجازه را می‌دهد که از هر نقطه و مکانی که باشند به داده‌های ذخیره شده شان دسترسی پیدا کنند. با این حال، مسئله‌ی دیگر، اعتماد کردن به ارائه دهنده‌ی سرویس ابری است که آیا می‌توانند تمامی داده‌های شما را کاملا امن نگاه دارند یا نه. همانطور که به جلو می‌رویم، تکنولوژی ابری ملزم خواهد بود که به منظور برطرف کردن نگرانی جامعه از وابستگی به اینگونه سرویس‌ها، سطح امنیت خود را بالاتر ببرد. همچنین در این مطلب از گویا آی تی چند نکته برای ایمن ماندن از خطرات ناشی از سرویس های ابری ذکر شده که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

اپلیکیشن‌های تحت وب بیشتر. روند رو به رشد این زمینه هم اکنون آغاز شده است. شرکت‌های مختلف در حال ایجاد محصولاتی هستند که فقط تحت وب دسترس خواهند بود و با ادامه پیدا کردن این روند، محصولات بیشتری را خواهیم دید که از پیکربندی SaaS استفاده می‌کنند.

اینترنت اشیاء. که بیشتر به عنوان Fog یا مه شناخته می‌شود. اینترنت اشیاء، آینده ای شگفت انگیز برای ما خواهد بود. جهانی را تصور کنید که هر دستگاه و ابزاری به یک شبکه‌ی پهناور محلی متصل شده است و خود آن شبکه نیز یک ابر غول پیکر است. به جای ارسال و دریافت داده‌ها از ابر به صورت از راه دور، همه چیز به صورت کاملا محلی و دسترس خواهد بود و راحتی می‌توانیم از داده‌ها استفاده کنیم.

شما چه چیزی در آینده‌ی رایانش ابری می‌بینید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منبع : MakeUseOf.com

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. سلام- ممنون از مطلبتون- من خودم خیلی به رایانش ابری علاقه دارم ولی برای استفاده از سرویس هایی مثل گوگل درایو یه مشکلی دارم که نمیزاره ازش استفاده کنم- اونم حجمشونه- من دلم میخواد به گوگل درایو و امثال اون به عنوان یه پشتیبانی گیری آنلاین از فایلهام نگاه کنم ولی 15 گیگ کافی نیست- من 4 گیگ عکس های شخصی دارم که روز به روز دارن بیشتر میشن- 33 گیگ هم فیلم های شخصی- خیلی دلم میخواد ازشون استفاده کنم ولی حجمشون زیاد نیست- میگم نمیشه نا محدودشون کنن؟؟؟؟

    1. با سلام،

      فضای نامحدود که در دنیای کامپیوتر نداریم! شما می‌توانید تنها با پرداخت هزینه بصورت ماهیانه/سالیانه نسبت به تهیه فضای بیشتر اقدام نمایید.

    2. سلام،
      بالاترین حجم رایگانی که دیدم وبسایت مگا ارائه می دهد که حجمی معادل ۵۰ گیگابایت است. در صورتی که باز هم فضا کم آوردید، یک اکانت دیگر ایجاد کنید!
      Mega.co.nz

    3. ذخیره‌گاه ابری Shared.com یکی دیگر از فضا‌های بسیار عالی ابری می‌باشد. این آدرس 100 گیگا بایت فضا رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *