توصیه‌های حیاتی در زمینهٔ تست کاربردپذیری وب و موبایل

توصیه‌های حیاتی در زمینهٔ تست کاربردپذیری وب و موبایل
  • 1393/10/18
  • نادر عظیمی
  • 1

بر طبق قواعد مورفی، بهتر است همواره بدترین شرایط را در نظر بگیریم؛ لذا این قبیل آزمودن‌ها برای هر وب‌سایت امری حیاتی است.

270.2

این حقیقت را به خاطر داشته باشید که تا اواخر سال ۲۰۱۴ بیش از یک میلیارد وب‌سایت وجود داشته‌اند، و این به معنای آن است که چنانچه اولین چیزی که کاربر با آن مواجه می‌شود کاربردپذیر نباشد، او بلافاصله به سایت بعدی خواهد رفت.

با این مقدمه می‌خواهیم چهار راهکار را در آزمایش کاربردپذیری به شما معرفی کنیم تا همیشه در گوشه‌ای از ذهن خود داشته باشید:

۱. کاربران را تشویق کنید طبیعی رفتار کنند.

وب‌سایت‌ها باید حالت‌های مختلف استفاده را مدنظر قرار بدهند و این تنها در حالتی ممکن است که کاربران در زمان استفاده احساس راحتی بکنند.
اگر کاربران را محدود به گزینه‌هایی خاص نکنید، این فرصت را به دست خواهید آورد که طریقه استفاده آن‌ها از صفحه وب خارج از محیط آزمایشی مشاهده کنید. به‌طور مثال، اگر در حال آزمودن یک سایت تبلیغات الکترونیکی هستید؛ در ابتدا از کاربران بخواهید که هدیه‌ای باقیمت کمتر از ۵۰ دلار پیدا کنند، بعد از سر راهشان کنار بروید و مستقیم یا غیرمستقیم کارکردشان را مشاهده کنید.

۲. اجازه دهید کاربران آن‌طور که خود می‌خواهند کارها را به پایان ببرند.

اگر فکر می‌کنید که کاربر خواست شما را متوجه نشده و یا دارد مسیری را اشتباه طی می‌کند؛ صبر کنید. هدف این است که ببینیم کاربران چطور با وب‌سایت شما تعامل می‌کنند.
در حالت عادی به هنگام استفاده از وب‌سایت، شما کنار دست آن‌ها نخواهید بود که ببینید کجا را اشتباه رفته‌اند و مشکلشان چیست. اتفاقاً این شیوه نظارتی، بهترین بینش را از کاربردپذیری سایتتان به شما می‌دهد.

۳. وب‌سایت‌های رقیب و مشابه خود را هم تست کنید.

اینکه فقط سایت خود را بیازمایید، باعث می‌شود به‌کلی ازآنچه اطرافتان در جریان است دور بمانید. پرداختن زیاد به جزئیات، کلیات را در نظر ما محو می‌کند. سعی کنید به وب‌سایت‌های دیگر هم بپردازید. از شرکت‌کننده‌هایی دعوت به عمل‌آورده و از آن‌ها بخواهید وب‌سایتی را که خود از آن استفاده می‌کنند بازکرده و استفاده آن‌ها از آن سایت را مشاهده کنید. این کار برای ارزیابی وب‌سایت شما، بر مبنای شیوه کلی استفاده کاربران از وب است.

۴. تا جایی که امکان دارد سعی کنید افراد متوجه نشوند که شما در حال تست کردن آن‌ها هستید.

کاربران زمانی که بدانند کسی رفتار و کارکرد آن‌ها را مشاهده می‌کند، صداقت کمتری خواهند داشت. ممکن است در نهایت و یا در پایان جلسه متوجه این مورد بشوند، اما تا جای ممکن سعی کنید این حقیقت را در طی آزمون از آن‌ها پنهان‌سازید.

270.3-300x173

ملزومات تست کاربردپذیری وب‌سایت:

۱. موفقیت‌آمیز بودن تسک ها

یکی از موارد مهم که حتماً باید آن را ارزیابی کنید، این است که کاربران تا چه اندازه می‌توانند به خواست خود برسند و تسک ها را به پایان ببرند (تسک هایی مانند پیدا کردن یک مطلب قدیمی و یا ایجاد یک حساب کاربری در سایت). می‌توانید موارد متعددی را در این راستا مشاهده و اندازه‌گیری کنید، مانند نحوه یادگیری کار با سایت، خوانا بودن، مؤثر بودن، بازگشت از خطاها، و به خاطر ماندنی بودن برای استفاده‌های آینده.
می‌توانید تسک های مختلفی را تعیین کرده آنالیز کنید و در پایان نرخ و میزان موفقیت آن‌ها را بسنجید.

270.4-300x206

۲. هدایت‌پذیری

بخش جستجو سایت هیچ‌وقت هدایت بد آن را جبران نمی‌کند. آیا از ویژگی‌های کافی برای هدایت کاربر بهره گرفته‌اید؟ ( مواردی مانند لینک‌ها، گزینه‌های عملکردی و…) چقدر طول می‌کشد که کاربر در سایت شما به مقصود خود برسد؟ با چند کلیک؟

۳. طراحی UX

رضایت کاربر و بازخورد احساسی او در مواجه با سایت شما، یک آیتم کلیدی است و همیشه به خاطر داشته باشید که تنها کاربردپذیر بودن کافی نیست، سعی کنید تجربه‌ای دل‌چسب برای مخاطب خود باشید.

۴. خوانایی

محتوا قلب هر وب‌سایت است. به خوانا بودن، مفهوم بودن، زبان و جذابیت محتوا خود دقت داشته باشید.  Read-Able، WordsCount، و CheckMyColours سه ابزار فوق‌العاده‌ای هستند که می‌توانند خوانایی وب‌سایت شما را ارزیابی کنند.

270.5-300x228

۵. دسترسی‌پذیری

آیا سایت شما در تمامی مرورگرهای بزرگ قابل‌دسترسی است؟ آیا کدهای HTML شما با ابزارهای کمکی متعدد برای افراد ناتوان سازگاری دارد؟ در اینجا می‌توانید لیست کاملی از ابزارهای تست دسترسی‌پذیری سایت را مشاهده کنید.

۶. و در نهایت سرعت

کسی از انتظار خوشش نمی‌آید. سرعت وب‌سایت شما بر روی تجربه کاربری، عملکرد، و حتی کارکرد سئو شما تأثیر می‌گذارد. کیفیت و سایز کدهای خود را بسنجید و موارد غیرضروری را حذف کنید. سرعت سایت خود را با ابزارهایی مانند Pingdom  و یا Google PageSpeed بسنجید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *