پدیده حاصل از نور مصنوعی skyglow در آسمان شب چه تاثیری می گذارد

پدیده حاصل از نور مصنوعی skyglow در آسمان شب چه تاثیری می گذارد
  • 1393/11/25
  • مهرداد فراهانی
  • 0

در بسیاری از نقاط در سراسر جهان، آسمان شب قبل از اختراع لامپ صدها بار روشن تر دیده می شد. دانشمندان در حال حاضر تغییرات در درخشندگی آسمان شب را مورد مطالعه قرار دادند و تغییرات قابل ملاحظه ای در آسمان شب در مناطق مختلف مشاهده کرده اند. نور های مصنوعی که در شب در شهر ها استفاده میشود بر محیط زیست شبانه و همچنین موقعیت فیزیکی، چندین پیامد منفی ناخواسته همراه داشته است.

نور اجازه می دهد تا ما مثل روز به فعالیت خود ادامه دهیم و بهره وری را افزایش دهیم. اما ورود نور به محیط زیست شبانه پیامد هایی هم دارد. یکی از نمونه های آن پدیده skyglow، است. Skyglow (یا روشنایی آسمان) به روشنایی آسمان شب و یا بخش هایی از آن گفته می شود. شایع ترین علت این پدیده  نور مصنوعی که آلودگی نوری نامیده میشود است، که به به طور گسترده می تواند از کیلومتر ها دورتر از منبع نور در بالا آسمان  مثل یک گنبد درخشان دیده شود. مطالعه جدید تا حد زیادی نسبت به قبل گسترش یافته است، در این مطالعات، الگو های نوری در 50 مکان در سراسر جهان بررسی شده است.
هوای ابری در شب از مهم ترین عوامل این پدیده است
دکتر کریستوفر کیبا سرپرست این پژوهش، و پژوهشگر سابق IGB در حال حاضر در مرکز نحقیقات علوم زمین (GFZ) آلمان مشغول است گفت: این پژوهش مطالعاتی بر روی اثر ابرها در روشنایی آسمان شب داشته، و نتیجه گرفتند که این عامل تاثیر قابل ملاحظه ای بر روشنایی آسمان شب دارد. ابرهای ضخیم مانند یک سطح برای پراکندگی نور عمل می کنند. تنها 2 تا از 22 سایت رصدخانه ی هواشناسی در دسترس است. در اکثر سایت ها، شب ابری چند برابر روشن تر از شب های معمولی بود. محققان نسبت بین ابری بودن و روشنایی آسمان را کشف کردند هنگامی که از محدوده شهری عبور میکنیم، میزان این افزایش به نظر می رسد کاهش میابد.
بهترین مشاهده از سایت Schipluiden که در نزدیکی شهر هلند است به دست آمد. آسمان ۱۰۰۰۰ بار روشن تر از تاریک ترین مشاهدات در Kitt Peak ایالات متحده آمریکا گزارش شده است. “این تفاوت بسیار بزرگتر از آنچه در طول روز مشاهده شده است. دکتر کیبا  در اینباره می گوید “این تقریبا قابل مقایسه با تفاوت بین سطح نور مستقیم خورشید در روز و روشنایی بین دو چراغ خیابانی است.”
حتی زمانی که محققان تجزیه و تحلیل خود را به طور متوسط در روشنایی آسمان در نیمه شب محدود کردند، تفاوت های بزرگی ایجاد شد. “شب ابری در برلین به طور معمول 300 بار روشن تر از شب در جزیره هلندی Schiermonnikoog در دریای شمال بود.
عواقب پیش بینی نشده روشنایی آسمان
طبیعی است که تاثیر شب روشن هنوز هم تا حد زیادی در محیط زیست ناشناخته است. محققان احتمال می دهند که این تغییر در رفتار حیوانات شبانه تاثیر می گذارد، و بر جابه جایی و مهاجرت برای برخی از گونه ها اختلال ایجاد می کند. حتی برخی از پژوهشگران اعتقاد دارند این پدیده بر تعاملات اجتماعی مانند تولید مثل حیوانات تاثیر می گذارد.

در تصویر بالا سمت چپ آسمان پارک ملی یخچال در ایالات متحده آمریکا، سمت راست آسمان شهر برلین

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *