بررسی رویداد های آسمان شب یکم تا چهارم دیماه ۹۵

بررسی رویداد های آسمان شب یکم تا چهارم دیماه ۹۵
  • 1395/10/1
  • زهرا معبودی
  • 0

بسیاری از افراد، با تجهیزاتی که دارند، دوست دارند رویداد های آسمان را کم و بیش دنبال کنند. از این رو، گویا آی تی بر آن است تا در صورت بروز رخدادی جدی در آسمان آن را در اختیار کاربران خود قرار دهد. به تناسب رویداد این هفته از ۲۱ تا ۲۴ دسامبر را امروز در این بخش در اختیار شما قرار خواهیم داد.

آسمان شب

چهارشنبه ۲۱ دسامبر برابر با ۱ دیماه ۹۵

کوتاه ترین روز سال. همانطور که می دانید دیشب، شب یلدا بود و امروز هم به عنوان کوتاه ترین روز سال به شمار خواهد رفت. در ساعت ۵:۴۴ پیش از ظهر به وقت شرقی به به نقطه میانی سال می رسیم که پس از آن روز ها شروع به بلندتر شدن می کنند. این زمانیست که خورشید در جنوبی ترین نقطه کره زمین قرار دارد و حرکت شش ماهه اش به سمت شمال را بار دیگر آغاز خواهد کرد. زمستان در نیم کره شمالی آغاز و در نیم کره جنوبی تابستان شروع می شود.

زبان آلگول در این روز می بایست کمترین روشنایی را داشته باشد، یعنی دارای میزان روشنایی ۳٫۴ است که از میزان همیشگی اش ۲٫۱ کمتر است و در دو ساعت که مرکز این زمان ۷:۳۵ دقیقه به وقت شرق است در آسمان باقی خواهد ماند. آلگول چندین ساعت بعد محو شده و بار دیگر درخشان خواهد شد.

پنج شنبه در صبحگاه ۲۲ ام دسامبر می توانید در نقطه بالای جنوبی مشتری را ببینید و در دور تر از آن اسپیکا (درخشان ترین ستاره صورت فلکی ویرگو) و هلال پایانی ماه همراه آن قابل مشاهده هستند. برای رصد کردن به تلسکوپ نیاز خواهید داشت.

رویداد اسمان

پنجشنبه، ۲۲ دسامبر برابر با ۲ دیماه ۹۵

این روز از سال زمانیست که جبار در شرق شمال شرقی، شب هنگام می درخشد. در این زمان جبار به خوبی در آسمان قرار گرفته و مشخص است اما کمربند سه ستاره ای آن همچنان تقریبا به صورت عمودی قرار دارد. کمربند ستاره ای به سمت بالا و رو به دباران و حتی بالا تر از آن رو به هفت دختر اطلس (پلیداس) می باشد. در طرف دیگر، از پایین به سمت نقطه ایست که ستاره درخشان  سیف الجبار در آن جا طلوع می کند.

جمعه، ۲۳ دسامبر برابر با ۳ دیماه ۹۵

رویداد اسمان

سیف الجبار و پروسیون (هشتمین ستاره درخشان در آسمان) در توازن هستند. سیف الجبار یا سگ ستاره، پس از شب هنگام در شرق جنوب شرقی با نور کمی سو سو می زند. پروسیون، سگ ستاره کوچک، در فاصله تقریبی دو عرض دست انسان به سمت چپ سیف الجبار در سمت شرق می درخشد. اگر شما در محلی زندگی می کنید که عرض جغرافیایی ۳۰ درجه دارد،  این دو ستاره هنگام نمایان شدن در ارتفاعی برابر در افق شما قرار خواهند گرفت. اگر شما در شمال آن عرض جغرافیایی قرار دارید، پروسیون کمی بالاتر از سیف الجبار خواهد بود و اگر در جنوب هستید وضعیت برعکس خواهد بود.

شنبه، ۲۴ دسامبر برابر با ۴ دیماه ۹۵

در این زمان از سال کهکشان M31 یا آندرومدا پس از تاریکی از سمت الراس شما عبور خواهد کرد (اگر در عرض های نیمه شمالی زندگی می کند اینگونه خواهد بود. اگر شما در عرض ۴۱ درجه شمالی زندگی می کنید آندرومدا دقیقا از میان سمت الراس شما عبور خواهد کرد.) با دوربین های دو چشمی می توانید M31 را کمی پس از زانوی شکل فلکی آندرومدا در صورت فلکی آن ببینید.

نظرتان در مورد رویداد های این هفته چیست؟ اگر به طور جدی این بخش را دنبال می کنید، حاصل دیده های خود را با ما در میان بگذارید و این مطلب را برای اطلاع نجوم دوستان در شبکه های اجتماعی share کنید.

منبع: skyandtelescope.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *