ادوارد اسنودن چه اپلیکیشنی را برای حفظ حریم شخصی‌ ما توصیه می‌کند؟

ادوارد اسنودن چه اپلیکیشنی را برای حفظ حریم شخصی‌ ما توصیه می‌کند؟
  • 1393/12/16
  • مریم موید
  • 3

رمزگذاری دیگر قابلیت دشوار، دور از دسترس و مختص به گروهی خاص نیست. حالا همه به لطف اپلیکیشن های متنوع و رایگان موجود، می‌توانند تمامی موارد دستگاه خود را رمزگذاری کرده و از امنیت آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

این افشاگر کنونی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکز امریکا، در ویدئو تازه‌ای که از او در یوتیوب منتشرشده به اهمیت حفظ امنیت ارتباطات حتی مابین کاربران عادی که چیزی برای پنهان کردن ندارند، می‌پردازد.

به گفته اسنودن ساده‌ترین شیوه برای دسترسی به محتوا پیام‌ها، چه برای آژانس اطلاعاتی و چه برای هکرها، این است که در فاصله مابین ارسال و دریافت به محتوا ذکرشده رخنه کنند.

به عقیده او بهترین و تنها راه جلوگیری از نفوذ اشخاص غیر، این است که از برنامه‌های رمزگذار مبدأ و مقصد استفاده کنیم. با بهره‌گیری از این برنامه‌ها، تنها گیرنده و فرستنده قادر به خواندن محتوا پیام هستند و برای باقی افراد متن پیام‌ها چیزی جز یک سری عدد و حروف پیچیده و نامفهوم نخواهد بود.

افشاگری‌های اخیر این کارمند باعث به وجود آمدن یک نگرانی عمومی از جاسوسی در حریم شخصی افراد شده است. حتی اگر چیزی هم برای پنهان کردن وجود نداشته باشد، باز کسی دلش نمی‌خواهد شخص سومی ناظر مکالمات شخصی‌اش باشد.

این نگرانی‌ها بستر تازه‌ای را به وجود آورد که توسعه‌دهندگان اقدام به تولید اپلیکیشن هایی کنند که مدعی حفظ حریم شخصی افرادند.

خوشبختانه با افشاگری‌های اسنودن، همه به نحوی در مورد حریم شخصی خود هوشیار شدند. به‌طور مثال تیم کوک مدیرعامل شرکت اپل اخیراً گفته که ” هیچ‌کدام ما نباید زیر بار نفوذ به حریم شخصی‌مان برویم. می‌خواهد این نفوذ از سمت مقامات دولتی باشد، از سوی شرکت‌ها و یا هرکس دیگر. حفظ حریم شخصی از پایه‌ای‌ترین حقوق انسانی است!”

پیام ویدئویی اسنودن دربردارنده توصیه‌هایی نیز بود. او به کاربران آیفون برنامه Signal را برای رمزگذاری پیام‌هایشان توصیه کرد و گفت که این برنامه از رخنه به پیام شما در فاصله بین ارسال و دریافت جلوگیری می‌کند.

توصیه اسنودن به کاربران اندروید نیز دو برنامه Redphone و Textsecure بود. هر دو این برنامه‌ها توسط Open Whisper Systems طراحی‌شده‌اند و به کاربران امکان می‌دهند با رمزگذاری، تماس‌های تلفنی و پیام‌های خود را محرمانه نگه‌دارند. شایان‌ذکر است که خود آژانس امنیت ملی نیز برنامه‌هایی مانند Redphone را تهدیدی برای روند نظارتی برشمرده است و این مطلب حاکی از موثر بودن این ابزارها است.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. Redphone که فقط اعصاب خورد کن بود. به زحمت تونستم باهاش زنگ بزنم.البته نمیدونم.شاید چون داخل ایرانیم و تحریم تشریف داریم این اپلیکیشن اینجوریه.یا اینکه مخابرات طبق معمول یکارایی روی این برنامه کرده!!!!
    Textsecure هم که کلا فیلتر تشریف داره و امکان رجیستر کردن باهاش حتی با چیزشکن غیر ممکنه!!!!
    فعلا تنها اپلیکیشن امنی که موجوده تلگرامه که اونجور درباره اش تو وبلاگا خوندم همچین هم امن امن نیست.
    اصن بما ایرونیا نیومده بخایم یه کانکشن سکیور با جایی داشته باشیم. همه چیزمون باهاس شنود بشه و همین الانم داره میشه!!!!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *