چرا USB Type-C قرار است زندگی را آسان تر کند؟

چرا USB Type-C قرار است زندگی را آسان تر کند؟
  • 1393/12/22
  • علیرضا یوسفی زاده
  • 0

چند روز پیش مک بوک جدید اپل رونمایی شد و توانست با طراحی بسیار باریک و ظریف، توجهات زیادی را به خود جلب کند. اما نکته کلیدی برای کاربران Mac و PC، استفاده از پورت های جدید USB با عنوان USB Type-C بود.

شاید در نگاه اول این پورت جدید هم یک نمایش تجاری دیگر باشد اما مطمئن باشید این تکنولوژی جدید قرار است روش استفاده ما از هر چیزی را تغییر دهد؛ از تلفن هوشمند و تبلت گرفته تا لپ تاپ ها و رایانه های شخصی. فقط کافی است سیم های آشفته و درهمی را به یاد بیاورید که همیشه روی میز یا داخل کیفتان خودنمایی می کنند. تنها یک USB C می تواند جایگزین همه آنها شود. بله، تنها یک سیم. جالب است، نه؟

استانداردی جدید

ما هر روز از پورت های USB استفاده می کنیم. این سیم های می توانند ماوس را به رایانه متصل کنند و یا تلفن هوشمندمان را شارژ کنند. USB همه جا وجود دارد.

رایج ترین شکل موجود، USB نوع A استاندارد است که همان رابط بزرگی است که کنار لپ تاپتان وجود دارد. بعد از آن microUSB نوع B استاندارد است که روی اکثر تبلت ها و تلفن های هوشمند قرار دارد. و در حالیکه ممکن است این دو مورد کافی به نظر برسند، اما می توان آنها را سریع تر، کوچک تر و استفاده از آنها را راحت تر کرد.

USB نوع C، استانداردی جدیدیست که با همه رابط ها و سیم هایی که تا به حال دیده اید متفاوت است.

بنا بر گفته کار گروه بهره برداری USB، که گروه مسئول تنظیم استاندارد های USB هستند، Type-C نه تنها می تواند داده هایی در مقیاس کوچک را انتقال داده و همانند استانداردهای فعلی USB تلفن های همراه و تبلت ها را شارژ کند، بلکه می توان از آن برای شارژ کردن وسایلی به بزرگی لپ تاپ استفاده کرد و یا حتی به پخش ویدئو پرداخت.

همچنین می تواند داده هایی در مقیاس های بزرگ، در حد اعجاب آور ۱۰ گیگابیت در ثانیه را انتقال دهد. این عدد ۲ برابر سریع تر از استاندارد USB 3.0 فعلی است که در تلفن های هوشمند و لپ تاپ ها به کار می رود.

به همین دلیل است که اپل تنها از Type-C روی مک بوک جدید استفاده می کند: این پورت می تواند همه کارهایی که پورت های دیگر انجام می دهند را به تنهایی انجام دهد. به علاوه بسیار کوچک است؛ تقریباً به اندازه یک رابط استاندارد microUSB.

 usbc

شارژ کردن

قابلیت شارژ کردن Type-C طیف وسیعی از ابزارها را در بر می گیرد که قابلیت بسیار جالبی است.

در حالیکه اکثر تلفن های هوشمند از رابط های microUSB برای شارژ شدن و انتقال اطلاعات استفاده می کنند، آیفون و آیپد از رابط های لایتنینگ بهره می برند.

اما لپ تاپ ها از شارژرهای مختلفی استفاده می کنند. این یعنی اگر سفری تجاری در پیش دارید باید یک شارژر برای لپ تاپ و یک شارژر برای تلفن همراهتان ببرید.

Type-C به گونه ای طراحی شده است تا بتواند تلفن های هوشمند، تبلت ها و همچنین لپ تاپ ها را شارژ کند. پس اگر لپ تاپی داشته باشید که قابلیت اتصال این پورت را دارد، برای شارژ کردن همه وسایلتان فقط به یک سیم احتیاج دارید.

شاید فکر کنید چطور شارژری که برای لپ تاپ ها طراحی شده می تواند تلفن هوشمند را هم بدون منفجر کردن باتری شارژ کند؟ جواب ساده و جالب است: تلفن یا هر وسیله دیگری می تواند به شارژر بگوید گه مقدار نیرو نیاز دارد و بعد شارژر همان میزان درخواستی را برای دستگاه ارسال می کند.

همین طور می توانید مک بوک را با شارژر تلفن همراه شارژ کنید، هرچند سرعت شارژ آن بسیار کمتر خواهد بود.

این روش جدید مزایای بسیار زیادی برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان دارد. تولید کنندگان می توانند یک نوع شارژر برای همه دستگاه هایشان بسازند و با این کار در مصرف مواد اولیه و هزینه های بسته بندی صرفه جویی کنند. با این وضع اگر شارژر لپ تاپتان را گم کردید می توایند خیلی راحت یک شارژر دیگر بخرید و دیگر نیازی به شارژر خاصی که فقط به یک دستگاه متصل می شود وجود ندارد.

همچنین Type-C از قابلیتی با عنوان شارژ کردن دو جهته بهره می برد. برای توضیح این قابلیت کافی است زمانی را به یاد بیاورید که شارژ تلفن همراهتان تمام شده ولی تبلتی که همراه دارید ۱۰۰% شارژ دارد. با استفاده از Type-C می توانید شارژ را بین دستگاه هایتان انتقال دهید. یعنی نه تنها می توانید دستگاه هایتان را طریق پریز برق شارژ کنید، بلکه می توانید شارژ آنها را به وسیله سایر دستگاه هایتان نیز تامین کنید.

جهت های خوب

مورد آخر: Type-C در کنار تمام قابلیت های مثبتش، مانند پورت لایتنینگ اپل قابلیت چرخاندن نیز دارد. یعنی باید با عذاب در جهت صحیح وارد کردن پورت خداحافظی کنید. در واقع در این مورد، Type-C حتی از لایتنینگ هم کاربردی تر است چون دو انتهای آن هیچ تفاوتی با هم ندارند.

همین مورد به تنهایی می تواند دلیل کافی برای استفاده میلیون ها نفر از تکنولوژی جدید USB باشد. و در نظر گرفتن همه نکات مفیدی که بیان شد به این معناست که Type-C انقلابی حقیقی در راستای آسان سازی تکنولوژی است.

باید منتظر ماند و دید که آیا کمپانی هایی مانند اپل همه پورت های شخصیشان (مانند لایتنینگ و تاندربولت) را با Type-C جایگزین می کنند یا خیر. اما می توان گفت وجود یک عدد از این پورت در مک بوک جدید باعث خوش بینی برای آینده خواهد بود.

هرچند اپل اخیراً استاندارد تاندربولت ۲ را معرفی کرد و این یعنی هنوز برای تبدیل شدن Type-C به استاندارد تمامی دستگاه ها مدتی باقی است.

کجا می توانید از این تکنولوژی استفاده کنید

در حال حاضر تنها دستگاه هایی که از Type-C استفاده می کند Chromebook Pixel جدید گوگل، مک بوک جدید اپل و تبلت N1 نوکیا و تعداد محدودی از دستگاه های ذخیره سازی است. هنوز از این استاندارد در تلفن های هوشمند استفاده نشده است اما مطمئناً زمان زیادی تا این اتفاق باقی نمانده است.

بی صبرانه منتظریم!

[منبع: YahooTech]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *