چرا پاوربانک ها آنقدرها که ادعا می کنند قدرت ندارند

چرا پاوربانک ها آنقدرها که ادعا می کنند قدرت ندارند
  • 1393/12/26
  • علیرضا یوسفی زاده
  • 0

شکی نیست که پاور بانک ها یکی از بهترین نوآوری های تکنولوژیک به حساب می آیند. آنها قابل حمل و ارزان قیمت و برای زمان هایی که به تلفن همراه در حال خاموش شدنتان نیاز فوری دارید شارژ ذخیره می کنند. حتی شکل ها و اندازه های متفاوتی نیز دارند. بعضی از انواع پاوبربانک ها در اندازه های جیبی ساخته می شوند و بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت (mAh) شارژ ذخیره می کنند و بعضی مدل های دیگر با اندازه های بزرگ تر و ظرفیت ۱۰۰۰۰mAh به بازار عرضه شده اند.

اما از آنجا که عموم خریداران این وسایل تخصصی در الکترونیک و برق ندارند، تولیدکنندگان اعداد بزرگتری را به عنوان ظرفیت به آنها معرفی می کنند. بسیاری از افراد تصور دارند که اگر یک پاوربانک بتواند برای مثال ۱۰۰۰۰mAh شارژ ذخیره کند، پس می تواند یک دستگاه با باتری ۲۰۰۰mAh را پنج بار شارژ کند. این تفسیر در یک جهان ایده آل کاملاً صحیح است، اما در دنیای واقعی عوامل دیگری نیز وجود دارند که باید به آنها توجه کرد.

برای اینکه بدانیم دلیل تفاوت ظرفیت های تجاری اعلام شده و ظرفیت موثر یک پاوربانک چیست، باید با مکانیزم درونی این دستگاه آشنایی داشته باشیم. به طور خلاصه، دو بخش اساسی درون یک پاوربانک وجود دارند – یک باتری برای ذخیره شارژ و یک مدار الکتریکی برای کنترل فرایند شارژ شدن. اگر کمپانی سازنده یک دستگاه پاوربانک ظرفیت آن را ۱۰۰۰۰mAh اعلام کند، بدان معناست که این دستگاه دارای یک یا چند باتری است که مجموع ظرفیت های آنها برابر با ۱۰۰۰۰mAh خواهد شد. به نظر منطقی می آید. این طور نیست؟

نکته اساسی اینجاست. سلول های باتری بر اساس یون لیتیوم، مشابه آنچه در تلفن هوشمند و یا پاوربانک شما قرار دارند، دارای یک ولتاژ اسمی یا میانگین در حدود ۳٫۷ ولت هستند. از عبارت “میانگین” استفاده کرده ایم چون ولتاژ یک باتری ثابت نیست – با مصرف ذخیره انرژی این عدد کاهش یافته و در صورت شارژ شدن باتری افزایش می یابد. باتری های استفاده شده در تلفن های هوشمند جدید در ۴٫۳ ولت کاملاً پُر در نظر گرفته شده و تا میزانی در حدود ۳ ولت خالی می شوند. به این ترتیب عدد میانگین ۳٫۷ ولت به دست می آید. متاسفانه این ولتاژ پایین و متغیر کاربردی برای تلفن همراه شما ندارد.

برای انتقال شارژ، یک پاوربانک نه ۳٫۷ ولت، بلکه ۵ ولت خروجی تقویت شده فراهم می کند. چرا؟ به این دلیل که این مقدار همان ولتاژ استاندارد شارژر یک تلفن هوشمند (یا یک پورت USB) بوده و مدارهای کنترل شارژ درون یک تلفن هوشمند انتظار دریافت چنین میزانی را میکشند. سپس این ۵ ولت توسط مدارهای تلفن به دقت پایدار شده و تا میزان حداکثر ولتاژ باتری تلفن، که معمولا ۴٫۳ ولت است، کاهش می یابد. شاید این فرایند به نظر بی دلیل بیاید اما این طور نیست. تمام این فرایند دقیق کنترلی برای عمل شارژ برای ایمنی بیشتر انجام می شود. چون ممکن است در صورت ورود ولتاژ بیش از اندازه منفجر شود. بر عکس این شرایط هم ممکن است. یعنی اگر ولتاژ ورودی پایین باشد باتری به طور مناسب شارژ نخواهد شد.

bank-middle

حالا باید به بررسی مشکلات این روش شارژ بپردازیم. همان طور که گفته شد، پاوربانک باید ولتاژ باتری درونی خود را تا ۵ ولت تقویت کند. برای این کار از یک مدار تقویت کننده مخصوص استفاده می شود. اما این مدار باعث اتلاف انرژی می شود. این میزان تلف شده می تواند بسته به بازده مدار تا ۱۰% هم باشد. همچنین اتلاف دیگری درون خود تلفن و در مدارهای تنظیم کننده ولتاژ ورودی به باتری نیز رخ می دهد.

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد نرخ دشارژ شدن پاوربانک است که باعث کاهش بازدهی جریان می شود. در اکثر موارد، در این زمینه کاری از دست شما بر نمی آید زیرا بسیاری از پاوربانک ها به گونه ای طراحی شده اند تا جریان خروجی ۲ آمپری فراهم کنند. اما بعضی مدل ها دارای هر دو خروجی ۱ و ۲ آمپری هستند. استفاده از خروجی ۱ آمپری باعث آهسته تر شارژ شدن دستگاه شما می شود، اما می تواند آن را اندکی بیشتر شارژ کند.

همچنین باید این را هم اضافه کنیم که باتری ها در دماهای بالا بازدهی خود را از دست می دهند. اگر پاوربانکتان را در دمای بالا یا برای مثال در یک روز آفتابی روی داشبورد ماشین نگهداری کنید مطمئناً شارژ خود را از دست خواهد داد. گرما یا سرمای شدید حتی می توانند باعث آسیب دائمی به باتری های پاوربانک شوند.

حتی اگر رفتار دوستانه ای با پاروبانکتان داشته باشید هم با مرور زمان شارژ خود را از دست خواهد داد. این اتفاق به دلیل پدیده ای به نام دشارژ خود به خودی رخ می دهد. ممکن است که باتری کاملاً پُر بعد از گدشت چند ماه حتی اگر از آن استفاده نشود نیز خالی شود. به همین دلیل بهتر است دستگاه پاوربانک را حداقل یک بار در ماه شارژ و دشارژ کنید.

برای جمع بندی باید گفت ظرفیت حقیقی یک پاوربانک از میزان اعلام شده آن کمتر است زیرا ولتاژ اسمی ۳٫۷ ولت باتری آن باید تا ۵ ولت تقویت شود و این کار باعث اتلاف ۱۰ درصدی در شارژ ذخیره شده می شود. همچنین ظرفیت پاوربانک توسط عواملی مانند دما، جریان شارژ شدن، سلامت دستگاه و باتری تلفن و نیز بازدهی مدارهای تنظیم ولتاژ درونی تلفن هوشمند تحت تاثیر قرار می گیرد. برای شارژ کامل باتری یک تلفن هوشمند، باید به دنبال پاوربانکی با ظرفیتی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد بیش از ظرفیت باتری تلفنتان باشید.

[منبع: PhoneArena ]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *