چشم های بیونیک با قدرتی ماورای انسانی

چشم های بیونیک با قدرتی ماورای انسانی
  • 1394/1/2
  • علیرضا یوسفی زاده
  • 0

مدتی است که به دلیل طولانی شدن زمان انتظار افرادی که در لیست پیوند اعضا قرار دارند، نظرات متعددی پیرامون چاپ اعضای بدن انسان با فناوری ۳ بعدی بین دانشمندان شنیده می شود. اما کمپانی MHOX در حال کار بر روی طرحی مفهومی برای یک کره چشم بیونیک است که قدرت بینایی را به افراد دارای بیماری های چشمی و تروما باز می گرداند. قدرتی حتی فراتر از قدرت بینایی انسان.

eyes

این طرح مفهومی در واقع دارای ۳ حالت است. اولین مورد عملکردی مشابه چشم انسان در شرایط عادی را فراهم می کند و اقتصادی ترین گزینه است. حالت دوم، اندکی پیشرفته تر بوده و می تواند به کمک ویژگی های فوکوس پیشرفته، قدرت بینایی ۱۰/۱۵ به کاربر ارائه دهد.

حالت سوم از WiFi پشتیبانی کرده و می تواند آنچه را که مشاهده می کنید ضبط و سپس آن را آپلود نماید. اما برای استفاده از برخی از این قابلیت ها، شخص استفاده کننده می بایست کپسولی را که حاوی آنزیم هایی خاص برای فعال کردن حالت WiFi یا شرایط عکسبرداری برای مدتی مشخص است را مصرف کند.

به گفته MHOX، صرفنظر از اینکه از چه مدلی استفاده می کنید، پروسه کاشت این چشم بیونیک یکسان خواهد بود. این فرایند شامل خارج کردن کره چشم اصلی و نصب قطعه ای سخت افزاری به نام “the Deck” است که به عنوان واسطی بین اعصاب بینایی و چشم جدید عمل خواهد کرد. خود کره چشم به وسیله آنچه محققان “جوهر زیستی” یا bio-ink می نامند چاپ خواهد شد. این جوهر از چندین گونه مختلف ساخته شده که هر یک شامل سلول های متفاوتی هستند. این سلول ها می توانند در پیکربندی های مختلفی چاپ شوند که مرتبط با چشم در حال چاپ شدن هستند.

فیلیپو ناستی، همکار تجاری MHOX و رئیس بخش طراحی این پروژه درباره قابلیت اجرای چنین پروژه جاه طلبانه ای می گوید: “این پروژه طرحی مفهومی بر اساس دیدگاهی مبتکرانه از تکنولوژی هایی است که می توان از آنها در راه ساخت یک چشم بیونیک بهره گرفت. انتظار داریم مراحل چاپ و اجرای این چشم تکنولوژیک تا سال ۲۰۲۷ پیشرفت های چشمگیری را تجربه کند”.

[منبع: DigitalTrends ]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *