مایکروسافت چگونه می خواهد دوباره ایکس باکس را احیا کند؟

مایکروسافت چگونه می خواهد دوباره ایکس باکس را احیا کند؟
  • 1394/9/20
  • مهیار سوری
  • 1

Berman_MicrosoftGamesStudio_Campus_19_0

بی شک تمام کاربران با ایکس باکس ۳۶۰ مایکروسافت آشنایی دارند. محصولی که تغییری شگرف در صنعت بازی به وجود آورد و زمینه ساز پیشرفت این صنعت در زمینه کنسول های بازی شد. ایکس باکس ۳۶۰ در هشت سال اولیه زندگی خود، مایکروسافت را تبدیل به یک کمپانی قدرتمند در زمینه کنسول های بازی کرد و همچنین یکی از بهترین گزینه ها برای سرویس هایی مانند Netflix, Hulu و Pandora شد که سرویس های خود را در این بستر ارائه دهند. ایکس باکس ۳۶۰ محصولی بود که برای مدت ها بسیاری را از کاربران را در اتاق های نشیمن شان میخکوب کرد تا بازی های جذاب این کنسول را تجربه کنند.

اما این تازه شروع یک داستان بود. در سال ۲۰۱۰ بود که مایکروسافت در کنفرانس مطبوعاتی خود مجال این را یدا کرد تا یک محصول جنجالی دیگر را به بازار معرفی کند. بله کینکت از راه رسید. سایت وایرد این رویداد را به عنوان ” اسراف انگیز ترین رویداد معرفی یک محصول” در تاریخ بازی های ویدئویی نامید. کینکت برای بسیاری از کاربران جذابیت های بسیاری داشت چرا که تا آن زمان محصولی مانند کینکت مشاهده نکرده بودند.

در رویدادی که کینکت توسط مایکروسافت معرفی می شد، غول ردموند اعلام کرد که جانشین ایکس باکس ۳۶۰ در راه است و به فاصله ی ۳ سال بعد از آن در ۲۱ می ۲۰۱۳ شاهد معرفی ایکس باکس وان بودیم.

berman_ShannonLoftis2_0

ایکس باکس وان واقعا تجهیزات بسیار دوشت داشتنی به همراه داشت. یک کینکت قدرتمند تر، سخت افزار قدرتمند تر که با cable box اذغام شده بود و البته سخنان بسیاری در مورد فضای ابر کنسول. مایکروسافت در این بین تنها یک چیز را فراموش کرده بود : بازی ها. در این کنفرانس ۱ ساعته مایکروسافت ۶ دقیقه را به معرفی بازی های جدید برای این کنسول پرداخت.

با اینکه ایکس باکس وان در نوع خود محصول فوق العاده بود اما طرفداران خشمگین مایکروسافت احساس کردند به آنها خیانت شده و خشم خود را با هجوم به انجمن های بازی نشان دادند. منتقدان نیز لقب فاجعه را به این رویداد دادند.

مایکروسافت بعد از آن تلاش کرد تا خشم کاربران را فرونشاند، مایکروسافت خبر داد که سری معروف و محبوب Halo و Killer Instinct به این کنسول باز خواهد گشت. اما این رفتار کاربران یک پیام داشت، مایکروسافت باید یک عقب نشینی ثابت را انجام می داد. ایکس باکس وان و کینکت روی هم ۱۰۰ دلار از رقیب همیشگی شان یعنی پلی استیشن ۴ گران تر بود و همین کافی بود تا کاربران نارضایتی خود را نشان دهند.

مایکروسافت در این سال ها ایکس باکس را رها نکرد، بلکه یک استراتژی جدید را در پیش گرفت تا کاربران ویندوز را به سمت کنسول بازی ایکس باکس سوق دهد. مایکروسافت برای این کار سرمایه خود را دوبرابر کرد. مایکروسافت در این سال ها یک شعار داشت : گیمر های برنده باز گردند،هزینه ها جبران می شود.

شاتون لوفتیس، مدیر استودیو مایکروسافت در این باره می گفت ” امسال واقعا احساس می کردم که خانه نشین شده ام “.

در حال حاضر در یک قسمت از طبقه ی سوم دفتر مرکزی ایکس باکس در درموند، واشنگتن قرار داریم. مجسمه Halo در ساز اصلی قرار دارد، اسحه اش آماده است. کارمندان در حال عبور و مرور هستند. حال کارمندان ایکس باکس در مورد لوفتیس صحبت می کنند، می گویند او مظهر اعتماد به نفس است، لاف نمی زند و بسیار محافظه کار است، خلاقیت و کیفیت برای او بسیار مهم است و هر بازی را در صنعت ویدئویی مایکروسافت به آسانی تایید نمی کند.

quantum-break-battle-jpg1_0

شاتون ۲۲ سال است که در مایکروسافت کار می کند. او در اواخر سال ۱۹۹۰ بود که به مایکروسافت آمد و مشغول طراحی بازی برای کامپیوتر های پیسی مایکروسافت شد. اوایل سال ۲۰۰۰ او شروع به تولید بازی برای ایکس باکس کرد و برای اولین بار بود که او تلاش کرد یک کنسول بازی را برای گیم پلی به اینترنت متصل کند. شاتون در توسعه بازی های اروپایی باری ایکس باکس ۳۶۰ نظارت داشت. زمانی که مایکروسافت شروع به استفاده از کینکت کرد، لوفتیس رهبری یک استودیوی داخلی را به عهده گرفت تا محصولات مخصوص این کنسول را تولید کند. اخیرا هم او به سمت مدیریت ایکس باکس اینترتیمنت در آمده و به همراه یک گروه مشغول مونتاژ مستند برای ایکس باکس وان است.

امروز لوفتیس نقش بزرگی در مایکروسافت را به عهده دارد، بازی برای یک کنسول بازی نقش بسیار مهمی را دارد و مایکروسافت هم نمی خواهد در این زمینه عقب بماند. به همین خاطر لوفتیکس با قدرت روی قسمت بازی مایکروسافت تمرکز کرده است تا محصولاتی با کیفیت بالا را تولید کند.

هر بازی که توسط مایکروسافت تولید می شود، توسط مایکروسافت ساخته نشده است. به جای تولید بازی در خانه ( مانند سوپر مایرو نینتندو) و یا در بانکی توسط ارائه دهندگان شخص ثالث ( مانند ندای وظیفه : اکتیویشن)، مایکروسافت اغلب به چیزی متکی است که آن را همکاری دو قسمته می نامند. مایکروسافت در واقع از همکاری بین سازندگان کنسول ها و استودیو هایی که در خارج قرار دارند کمک می گیرد تا با ادغام این دو محصول با کیفیتی را روانه بازار کند.

مایکروسافت با این روش محصولات موفقی مانند Dance Central; State of Decay; Gears of War را برای ایکس باکس روانه بازار کرده است.

برای احیای ایکس باکس، مایکروسافت نیاز داشت تا بگذارد دیگران هم حق رای داشته باشند. برای این کار این شرکت باید توسعه دهندگان بازی را متقاعد می کرد که با تمام استعداد و تجربه ی خود به همکاری با آنها بپردازد.

Berman_MicrosoftGamesStudio_Campus_14_0

به همین دلیل او لوفتیس را به عنوان مدیر کل استودیو مایکروسافت قرار داد. او بلافاصله به ساخت گروه های کوچک سازمانی در یک نهاد واحد پرداخت که سرعت کار را بالا ببرد.

مایکروسافت در حال حاضر تمرکز خود را روی سه بازی  ReCore: 2016, Crackdown 3, Quantum Break گذاشته است.

کوانتوم بریک بازی سوم شخصی است که بازیکن در آن خود را در نقش جالبی از جک جویس قرار می دهد که با توجه به توانایی های منحصر به فردی که دارد اهداف خود را پیش ببرد.

مایکروسافت در حال حاضر تمرکز خود را روی توسعه بازی ها گذاشته است و امیدوار است با بازی هایی که قرار است با دیگر توسعه دهندگان وارد بازار کند. نبض بازار را در دست بگیرد.

مایکروسافت همچنین با معرفی ویندوز ۱۰ و قابلیت هایی که اجازه می دهد این دو دستگاه با هم ادغام شوند، می خواهد کاربران قدیمی ویندوز که تا به حال علاقه ی چندانی را به ایکس باکس نشان نداده اند را جذب این کنسول بازی کند تا از این طریق بتواند طرفداران بیشتری را دست و پا کند.

البته باید توجه داشت که سود فروش محصولات ایکس باکس در مقابل ویندوز چیز قابل ملاحظه ای به شمار نمی آید و در مقابل میلیارد ها دلار سود این شرکت در قبال ویندوز و بسته های نرم افزاری، ایکس باکس نقش کوچکی را در جذب سود برای این شرکت ایفا کرده است.

crackdown-3-04-png1_0

دفتر مرکزی ایکس باکس در محوطه ی دانشگاه ردموند است که توسط ساختمان های بیشمار دیگر که بسیاری از آنها بسیار بزرگ و با نام های پیچیده هستند احاطه شده است.

باید منتظر باشیم و ببینیم که مایکروسافت برای این کنسول بازی در آینده چه طرحی دارد و اینکه آیا ممکن است محصول جدید از طرف این شرکت معرفی شود؟

منبع : TheVerge

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *