چگونه یک رزومه متمایز و موفق بنویسیم؟

چگونه یک رزومه متمایز و موفق بنویسیم؟
  • 1395/7/13
  • زهرا معبودی
  • 0

در جامعه امروز افراد زیادی هستند که مهارت ها و قابلیت های بی نظیر و تحصیلات فوق العاده ای دارند اما هرچه بیشتر به دنبال کار مورد علاقه خود می گردند کمتر به آن دست می یابند. به نظر ما یکی از دلایل اصلی این موضوع کمبود مهارت های ارتباطی است. که یکی از مهمترین این مهارت ها برای افراد جویای کار روش های صحیح نگارش رزومه و توانمندی هاست که باعث می شود به نحوی درست ویژگی های شما را به عنوان یک فرد مستعد و خلاق به جامعه معرفی نماید. در این بخش آموزشی گویا آی تی قصد داریم شما را با ۵ نکته مهم و حیاتی در نگارش یک رزومه کارآمد برای دست یافتن به شغل دلخواهتان آشنا نماییم. با گویا آی تی همراه باشید.

نگارش رزومه یکی از اصلی ترین مهارت های لازم برای یافتن شغل دلخواه شماست به عنوان پیش مقدمه باید این موضوع را در نظر بگیرید که هرچه حجم نوشتار رزومه شما کمتر و اطلاعات مهم تر و مفید تری را ارائه دهد احتمال موفقیت شما بیشتر است. شما به عنوان یک متقاضی کار بایستی به این نکته آگاه باشید که در زمان بررسی رزومه ها و در مرحله اول هر رزومه تنها چند ثانیه برای اثبات خود فرصت دارد و رزومه ای به بررسی های دقیق تر و در نهایت به مصاحبه رسمی راه خواهد یافت که بتواند در همان چند ثانیه حیاتی توجه خواننده را با جذابیت های خود جلب نماید. بنابراین به عنوان گام صفرم در نظر داشته باشید که رزومه شما باید فرمت بندی شده باشد.

  • انتخاب فرمت مناسب:

یکی از راه هایی که به وسیله آن می توانید شایستگی ها و ویژگی های خود را برجسته نمایید استفاده از فرمت مناسب رزومه است. بر اساس این فرمت شما بایستی ویژگی ها و قابلیت های خود را به طور تیتر وار و خلاصه با نگارش و املای صحیح در یک پاراگراف و با گذاشتن بولت در کنار آنها مشخص نمایید. همچنین قسمت ویژگی ها و شایستگی های خود را بخش بندی کنید. به عنوان مثال  می توانید گواهی نامه های حرفه ای خود را از افتخارات جدا سازی نمایید.

  • رزومه باید دارای بخش هایی تفکیک شده باشد:

به کمک ابزار های ورد مثل بولد و ایتالیک می توانید توجه خواننده را در حجم مطالب بالا به بخش هایی که دوست دارید جلب نمایید به عنوان مثال در صورتی که در بخش تجربه کاری، شما چند مورد را ذکر نموده اید، بهتر است به کمک این علائم کلمات کلیدی را مشخص نمایید. این کار به شما کمک می کند که از صفحه رزومه خود بیشترین استفاده را داشته باشید. معمولا رزومه های خوب دو الی سه صفحه هستند و نکات و جزئیات مهمی را در خود گنجانده اند اما اگر شما تازه فارغ التحصیل شده اید می توانید یک رزومه یک صفحه ای جامع و کامل بنویسید.

  • استفاده موثر از اعداد و نشانه ها

تلاش کنید تا جای ممکن از اعداد و کلمات اختصاری و کوتاه استفاده نمایید. استفاده از اعداد در رزومه توجه و نگاه خواننده را به خود جلب می کند همچنین اگر در حرفه ای فعالیت می کردید که نام تجاری آن به طور مختصر به اندازه کافی مشهور است بهتر است از آن به جای نام کامل استفاده نمایید.

  • از به کار بردن شکل، لوگو و گرافیک های خاص اجتناب کنید.

امروزه بسیاری از رزومه ها به صورت نسخه های الکترونیک هستند. هر چه فایل شما طراحی ساده و منظمی داشته باشد، برای خواننده آن نیز خسته کننده نخواهد بود. بنابراین سعی کنید که از شکل های گرافیکی و لوگو در صورتی که لزومی ندارد، استفاده نکنید. نگارش محتوا بسیار مهم است، سعی کنید که از کلمات جدید و غیر تکراری از رزومه های دیگران بنویسید. همچنین از فونت های ساده و متدوال استفاده کنید.

  • رزومه مناسب با صنعت و حرفه خود بنویسید.

فرمت نگارش رزومه شما اهمیت بسیاری دارد و بین نگارش رزومه برای یک حسابدار و یک طراح وبسایت تفاوت های بسیار وجود دارد سعی کنید در نگراش روزمه خود از کلمات و اصطلاحات مربوط به حرفه خود استفاده نمایید.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این آموزش مجله اینترنتی گویا آی تی با دیگر کاربران در میان بگذارید و با اشتراک گذاری این ترفند در شبکه های اجتماعی به دیگران نیز در بهره مندی از آن کمک نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *