۲۵ چشم انداز عجیب از Google earth

۲۵ چشم انداز عجیب از Google earth
  • 1395/8/29
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

google earth تصاویر خود را از منابع مختلفی گردآوری می کند: از ماهواره ها در مدار ثابت زمین که از دهها هزار مایلی بالای زمین عکس هایی با وضوح پایین را می گیرند، تا ماهواره های نزدیک تر به زمین که عکس هایی با وضح بالاتر را می گیرند. google earth حتی از عکس های هوایی که از هواپیما، کایت، هواپیماهای بدون سرنشین و حتی بالن ها گرفته شده است نیز استفاده می کند.

گویا آی تی – این تصاویر برای هر کسی که نرم افزار آن را دانلود کند در دسترس است. برای مثال، باستان شناسان از این منبع غنی بهره فراوانی برده اند.
از محل نگهداری هواپیماهای نظامی تا شکل خال-خالی ایجاد شده توسط مورچه ها، از ساختارهای مرموز نقش بسته در صحرای گبی تا حتی یک جزیره خیالی در اقیانوس آرام جنوبی، google earth برخی مکان های عجیب را جلو چشم می آورد. در اینجا نگاهی به برخی از عجیب ترین آنها انداخته ایم.

kazakhstan-geoglyphs-1
صلیب شکسته پهن شده بر زمین
دانشمندان بیش از پنجاه زمین نگاره [ژئوگلیف] –از جمله همین طرح شبیه به صلیب شکسته- را در سراسر قزاقستان شمالی در آسیای مرکزی کشف کرده اند. هر چند این نماد صلیب شکسته از الوار ساخته شده است، بسیاری از این زمین نگاره ها از تپه های خاکی ساخته شده اند. به نظر می رسد که این زمین نگاره ها قدمتی ۲۰۰۰ ساله داشته باشند. در آن زمان، صلیب های شکسته در سراسر اروپا و آسیا غیر معمول نبودند و البته به هیچ یک از باورهای سیاسی نیز ارتباط نداشتند.

taal-lake

جزیره ای در یک دریاچه بر روی جزیره ای در یک دریاچه که در یک جزیره واقع شده است
این تصویر از google earth به عنوان جزیره ای در یک دریاچه بر روی جزیره ای در یک دریاچه که در یک جزیره واقع شده است، بسیار چشم نواز و دهان پر کن است! google earthتصویری را گرفته که جزیره کوچکی را نشان می دهد که در داخل یک دریاچه دهانه ای در جزیره ای به نام جزیره آتشفشان قرار دارد و خود آن جزیره در دریاچه ای به نام تال در جزیره لوزون فیلیپین قرار گرفته است. ظاهرا سالها بوده که این پدیده در نوع خود به عنوان بزرگترین کاوش google earthتصور می شده. با این حال، معلوم شد که این سربالایی به نقطه ای چهار جریبی در جزیره ای در شمال کانادا ختم می شود که احتمالا هیچ انسانی به آن پا نگذاشته است.

middle-east-nazca-lines-3
چرخ های عجیب و غریب

google earth تعدادی آثار هنری قدیمی نقش بسته بر سطح زیمن را کشف کرده است. از جمله آنها، سازه های چرخ شکلی است که ممکن است قدمتی حدود ۸۵۰۰ سال داشته باشند، و از زمین نگاره های پرو که به نام خطوط نازکا مشهور هستند، قدیمی تر باشند. برخی از این طرح های شبیه به پره چرخ که در واحه ازرق اردن مشخص شده اند، به نظر می رسد در مسیری قرار گرفته اند که با طلوع آفتاب در نقطه انقلاب زمستانی هم راستا هستند. یک تیم از دانشمندان با همکاری آرشیو عکس های هوایی برای باستان شناسی در خاور میانه (APAAME)کار پژوهش این ساختارهای چرخ شکل (که «آثار انسان قدیم» نیز نامیده می شوند) را با تصاویر ماهواره ای در دسترس از طریق google earth آغاز کرد اند. این چرخ ها از طراحی متنوعی برخوردار هستند. بر اساس یافته های این پژوهش، برخی از آنها پره هایی را نشان می دهند که از مرکز تابیده است؛ برخی دیگر نیز به هیچ وجه دایره ای نبوده و در عوض، اشکال مربع، مستطیل یا مثلث شکلی هستند که به جای پره، فقط یک یا دو خط میله ای دارند.
چرخ هایی که در این تصویر دیده می شود در واحه ازرق هستند و پره هایی دارند که با جهت آنها به سوی جنوب شرقی و شمال غربی – احتمالا هماهنگی با طلوع آفتاب انقلاب زمستانی- است.

middle-east-nazca-lines-4
سیبل هدفگیری

یک نوع از این «چرخ ها» در خاور میانه به یک سیبل هدفگیری شبیه است. شکل آن به گونه ای است که گویی نوک سه مثلث به سمت مرکز آن نشانه گرفته شده و تپه های سنگی کوچکی از سوی مثلث ها به طرف این چرخ شبیه به سیبل هدفگیری کشیده شده است. دیوید کندی، از دانشگاه استرالیای غربی، که گردانندگان این پروژه است، آن را «مقبره هدفگیری مرکزی می نامد، که در این مورد، سه مثلث و هر کدام با پاره خطی از تپه های سنگی به سمت مرکز آن کشیده شده اند».

pyramid-buttes-2
هرم مرموز؟

این تصویر از google earth یک ناهنجاری را نشان می دهد که برخی باور دارند می تواند یک هرم کشف نشده باشد. در پنج سال گذشته با استفاده از google earth چندین ناهنجاری در مصر کشف شده است؛ با این حال، بر سر اینکه آنها ویژگی های طبیعی هستند یا سازه های ساخت بشر، اختلاف نظر وجود دارد. برخی باور دارند می تواند یک هرم کشف نشده باشد. ده ها تن از ناهنجاری ها در مصر با استفاده از google earthرا در پنج سال گذشته تشخیص داده شده است. اگرچه بررسی این موضوع به حفاری های بیشتری نیاز دارد، اما وضعیت امنیتی اقتصادی مصر تعداد و ابعاد این حفاری ها را محدود کرده است.

pyramid-buttes
اهرام مصری؟

اهرام مصری فرسایشی یا ویژگی های زمین شناختی؟

sandyisland
جزیره خیالی

در سال ۲۰۱۲ گروهی از محققان استرالیایی به جستجوی جزیره ای «کشف نشده» در اقیانوس آرام جنوبی پرداختند که بزرگی آن به اندازه محله منهتن نیویورک است. محل مرموزی که جزیره شنی نامیده می شود، بر روی، در شمال نیو کالدونیا قرار گرفته است. این مکان حتی در google earthنیز به صورت یک چند ضلعی سیاه و سفید ظاهر شده است. اما زمانی که دانشمندان در نوامبر ۲۰۱۲ به آنجا سفر کردند، به جای زمین، تنها آب دیدند.

در جمع بندی ای که در در آوریل ۲۰۱۳ برای این جزیره منتشر شد، محققان با اشاره به برخی اشتباهات انسانی و گدازه های شناور محتمل، توضیح دادند که چرا این سرزمین خیالی برای بیش از یک قرن در برخی نقشه ها گنجانده شده است.

pentagram

ستاره پنج پر گیج کننده

در استپ های بادگیر آسیای مرکزی، در گوشه جدا افتاده ای از قزاقستان، یک ستاره پنج پر بزرگ بر روی زمین نقش بسته است که قطر آن تقریبا ۳۶۶ متر است. این ستاره که توسط یک دایره احاطه شده و در ساحل جنوبی سد توبول بالایی قرار دارد، در نقشه های گوگل مپ – نسخه آنلاین گوگل ارث- به صورت دقیقتر نمایان است.
بسیاری از نظرات آنلاین، این مکان را با شیطان پرستی، فرقه های مذهبی اهریمنی و یا ساکنان عالم اموات مرتبط دانسته اند. افسوس که مشخص شد این ستاره پنج پر طرح کلی پارکی است که به شکل ستاره ساخته شده است. این ستاره به وسیله مسیرهایی ساخته شد که که اکنون با درختان پوشیده شده اند، و حتی شکل ستاره در عکس های هوایی و مشخص تر کرده اند.

oahu-defense-area-1968
پایگاه های متروکه پرتاب موشک

موشک های نایک، که موشک های زمین به هوا مافوق صوت بودند، در بازه زمانی ۱۹۵۴ تا دهه ۱۹۷۰ به صورت آماده پرتاب، در نزدیک به ۳۰۰ مرکز در سراسر ایالات متحده مستقر شده بودند. برخی از این موشک ها حتی حامل کلاهک های هسته ای بودند. با ظهور موشک های دوربرد بالستیک قاره پیما (ICBM)، این موشک ها منسوخ شدند.
در حال حاضر، دیوید توکسبری، متخصص GIS (سیستم اطلاعات جغرافیایی) در کالج همیلتون نیویورک، امیدوار است که تصاویر پایگاه های موشک های نایک را پیش از ناپدید شدن ثبت کند. این پایگاه ها ممکن است در نتیجه فرایندهای طبیعی یا بازسازی و تغییر کاربری توسط نهادهای نظامی از بین بروند. طرح او عبارت است از ایجاد پایگاهی از داده های جغرافیایی که با استفاده از آن هر کسی می تواند از طریق google earthدر پایگاه های موشکی نیکی به کاوش بپردازد.
این تصویر یکی از این پایگاه ها در منطقه دفاعی اوآهو هاوایی را در سال ۱۹۶۸ نشان می دهد. این پایگاه زمانی مجهز به موشک های بود که در هوای آزاد قرار داشتند و سدهای خاکی مراکز پرتاب را از هم جدا می کرد.

desert-breath
کویر نفس

درگاهی مارپیچ به سوی جهانی متناوب؟ شاید هم پیامی خارجی؟ یا یک بنای یادبود باستانی برای موجودی فراطبیعی؟ این طرح مارپیچی بزرگ در بیابان متروکه مصر، که از سواحل دریای سرخ چندان هم دور نیست، بنایی هنری است که به نام کویر نفس مشهور است. در مارس ۲۰۰۷، دانائه استراتو، الکساندرا استراتو و استلا کنستانتینایز هنرمندانی هستند که در وبسایت خود اعلام کرده اند برای بزرگداشت «این صحرا به عنوان حالت و چشم اندازی از ذهن»، این بنا را در زمینی به مساحت صد هزار متر مربع خلق کرده اند.

apamea-google-earth

پر از سوراخ

جنگ داخلی سوریه صدها سایت باستان شناسی را به خطر انداخته است. از جمله آنها، آسیب به تمام میراث جهانی یونسکو در این کشور است، که به عنوان یکی از قدیمی ترین مناطق زمین شناخته می شود. ماهواره ها، به طور خاص، با برخی از عجیب ترین تصاویر نشان دهنده تخریب در افامیا، بسیاری از این ویرانی ها را نشان داده اند. وجود دارد، تصاویر google earthنشان می دهند که تمام این شهر باستانی رومی، از زمان شروع جنگ داخلی سوریه، توسط غارتگران فرهنگی سوراخ سوراخ شده است.
اِما کانلیف، محقق باستان شناسی در دانشگاه دورهام انگلستان، در گزارشی که از آسیب های باستان شناسی در سوریه در سال ۲۰۱۳ در وبسایتLive Science منتشر کرده است، آن را به سطح ماه تشبیه کرد.

blood-red-lake

دریاچه خون؟

خارج از شهرک صدر عراق، در مختصات ۳۳٫۳۹۶۱۵۷ ° N، ۴۴٫۴۸۶۹۲۶ ° E، دریاچه ای به رنگ خون وجود دارد. هنوز هیچ توضیح رسمی برای رنگ عجیب این آب ارائه نشده است.

ant-mounds-aerial-1
هنر مورچه ای

یک الگوی خال-خالی عجیب و غریب در نزدیکی خاکستر مخروطی آتشفشان تاج و تخت تخت در لبه شمالی دره گراند کانیون ممکن است توضیحی ساده داشته باشد: مورچه ها. معلوم شده است که صحرای اطراف گراند کانیون خانه مورچه های کارگر قرمز است. به گفته آملیا کارولینا اسپاراویگنا، فیزیکدان متخصص در پردازش تصویری و تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره ای، از دانشگاه پلی تکنیک تورینو ایتالیا، این مخلوقات مزاحم می توانند لانه های تپه ای شکل به مساحت ۱۲۰ سانتی متر بسازند که معمولا با زمینی لخت به اندازه ۱۰ متر مربع احاطه شده است. اسپاراویگنا نظریه خود را در یک مقاله علمی آنلاین اعلام کرد که در تاریخ ۱۱ ژانویه ۲۰۱۶ ارسال شده بود. (این مقاله هنوز هم در دست داوری است). این تپه ها ممکن است علت الگوی هوایی دایره های پراکنده باشند؛ هر چند اسپاراویگنا می گوید که تایید این نظریه نیازمند بررسی های زمینی است.
island-in-a-lake-etc
جزیره ای در یک دریاچه و …
بزرگترین جزیره در یک دریاچه – در یک جزیره – در یک دریاچه –در یک-جزیره جهان، زمین باریکی به مساحت چهار جریب است که در کانادا و در مختصات دقیق ۶۹٫۷۹۳ ° N، ۱۰۸٫۲۴۱ ° W واقع شده است. این جزیره بی نام (که شبیه یک منهای ریاضی ناخوانای سبز است) در مرکز دریاچه کوچکی قرار دارد، که خود توسط جزیره ای کمی بزرگتر محصور شده است. خود این جزیره در مجموعه ای از دریاچه های باریک قرار گرفته که در جزیره ای هستند که در ۷۵ مایلی ساحل جنوبی جزیره ویکتوریا، در شمال کانادا، واقع شده است. اگر به لطف نقشه های google earthاز جهان نبود، این «جزیره فرعی فرعی فرعی» کوچک که هیچ انسانی تا به حال به آن قدم نگذاشته است، هرگز متوجه این تمایز عجیب و غریب خود نمی شد.

boneyard
محل نگهداری هواپیماهای نظامی [بنیارد]

پایگاه هوایی دیویس مونتان در توسان آریزونا، جایی است که در آن هواپیماهای نظامی ایالات متحده از رده خارج می شوند. این قبرستان فولاد ۲۶۰۰ هکتاری که به «بنیارد» معروف است، در مختصات ۳۲ ۰۸’۵۹٫۹۶ “N، ۱۱۰ ۵۰’۰۹٫۰۳” W قرار دارد. اگرچه درب این مکان به روی عموم مردم بسته است، اما google earth یک تصویری با وضوح بالا از آنچه داخل آن است فراهم کرده است: تقریبا هر هواپیما نظامی که از زمان جنگ جهانی دوم پرواز کرده است – از B-52 استراتوفورتس تا F-14 تامکت – در مراحل مختلف فروپاشی. یک مسئله کم اهمیت تر اینکه، بنیارد در دیویس مونتان به عنوان پس زمینه موزیک ویدیو «آموختن پرواز» گروه موسیقی راک افسانه ای تام پتی و هرت بریکرس استفاده شد. در این موزیک ویدئو، گروه در حال اجرا در میان بدنه هواپیما های مختلف نشان داده می شود.
hamad-desert-island

بزرگترین کلمه؟

شیخ حمد بن حمدان آل نهیان، میلیارد عرب و عضو خاندان حاکم ابوظبی، نام خود را بر سطح شنی جزیره الفطیسی، جزیره شخص او در خلیج فارس، حک کرده است. فارغ از اینکه کلمه HAMAD از فضا هم دیده می شود، شاید این کلمه با ابعاد نیم مایل ارتفاع و ۲ مایل طول، بزرگترین کلمه جهان باش. معمولا کلمات نوشته شده در شن و ماسه از بین می روند، اما این حروف به اندازه کافی بزرگ هستند که امواج جذر و مد را به خود جذب کنند. بعلاوه، زمانی که این عکس های ماهواره ای گرفته شد، گفته شد که امواج جاری در سراسر حرف M دیده شده است.

elephants
عکس فیل ها در طبیعت بکر

فکر می کنید هرگز ممکن است نیست که یک گله فیل آفریقایی را در طبیعت ببینید؟ خوشبختانه، ماهواره ها عکس گله ای از فیل های در حال حرکت را در چاد، در مختصات ۱۰٫۹۰۳۴۹۷ N، ۱۹٫۹۳۲۲۹ E، با وضوح بالا ثبت کرده اند.

scientology-bunker
پناهگاه بیگانه؟

روی زمین بیابانی نزدیک مسا هورفانیتا، نیومکزیکو، دو لوزی بزرگ بر روی زمین نقش بسته است که توسط دو حبقه متداخل احاطه شده اند. نویسنده ای به نام جان سوئینی ادعا کرد که این مکان نشانه یک پناهگاه پنهان متعلق به کلیسای فرقه ساینتولوژی است. طبق اساسنامه این گروه، که در سایت خود آنها آمده، ساینتولوژی «دینی است که مسیر دقیقی به سوی درک کامل و مشخصی از ماهیت معنوی واقعی شخص و رابطه او با خود، خانواده، گروه ها، نوع بشر، تمام اشکال زندگی، عالم مادی، عالم روحانی و وجود متعالی را ارائه می دهد». طبق گزارش نشریه دیلی میل، چنین نمادهایی در وسط بیابان راهنمای کمک به آن دسته از پیروان این فرقه است که پس از فرار از سیاره «آرماگدون» می خواهند به زمین بازگردند. مسلما، این نمادها به اختمال زیاد به صورت رمز و راز باقی خواهند ماند.

china-desert
صحرای گبی

یافته های جدید از تصاویر google earth رشته ای از سازه ها و الگوهای مرموز را نشان می دهند که در صحرای گبی چین نقش بسته اند. به گفته کارشناسان، این یک پایگاه نظامی مخفی است، و این سازه ها برای انواع مختلف اهداف از جمله آزمایش سلاح، تنظیم ماهواره های جاسوسی و آزمایش ابزارآلات دقیق راداری استفاده می شوند. استادانه ترین ویژگی این محل، شبکه پیچیده ای از خطوط کاملا صاف است که در مساحت ۳۳ کیلومتری آن هر چند صد فوت یک بار به صورت عقب وجلو بافته شده اند. که بافت جلو و عقب هر چند صد فوت برای ۲۰ مایل (۳۳ کیلومتر) است؛ که به احتمال زیاد مجموعه ای آنتن های یاگی است. این آنت، دستگاهی است که برای ردیابی آب و هوا و دیگر تحقیقات جوی استفاده می شود.

kfc-logo
تبلیغات نقشه ای KFC

با در نظر گرفتن تعداد افرادی که در وقت آزاد خود به گشت و گذار در google earth می پردازند، تعجب آور نیست که برای لذت دیده شدن، تبلیغات زیادی در مناطق دور افتاده انجام شده است. از این پدیده به عنوان «mapvertising» یاد می شود. برای مثال، بزرگترین آرم کوکاکولا جهان را می توان در دامنه کوهی در مشاهده کرد؛ گفته می شود که این سازه از هفتاد هزار بطری خالی کوکاکولا ساخته شده است. تصویر ۸۷۵۰۰ فوت مربعی از کلنل سندرز – آرم KFC – مختصات ۳۷٫۶۴۶۱۶۳ ° N و ۱۱۵٫۷۵۰۸۱۹ ° W در یک زمین خالی در بزرگراهی در نوادا ساخته شده است.

shipwreck
کشتی شکستگی قابل توجه

اس. اس. جاسم، یک کشتی باری بولیویایی، در سال ۲۰۰۳ در وینگیت ریف، در سواحل سودان، به گل نشست. این کشتی با طول ۸۱ متر، در حال حاضر یکی از بزرگترین کشتی های غرق شده قابل مشاهده در google earthاست، و در مختصات ۱۹ ° ۳۸ ‘۴۶٫۰۰ “N، ۳۷ ° ۱۷’ ۴۲٫۰۰” E قرار دارد.

lips-sudan
لب های محصور در خشکی

این لب دلپذیر در جایی تپه مانند، واقع در دارفور سودان و در مختصات ۱۲ ° ۲۲’۱۳٫۳۲ “N، ۲۳ ° ۱۹’۲۰٫۱۸” E قرار گرفته است.

triangle-aussie
تالار یوفو [بشقاب پرنده]؟

در استرالیا، در مختصات ۳۰ ° ۳۰’۳۸٫۴۴ “S 115 و ۲۲’۵۶٫۰۳ E، مثلث عجیبی وجود دارد که با چراغ های روشن نقطه گذاری شده و در وسط یک میدان قرار دارد. وقتی این مکان در سال ۲۰۰۷ برای اولین بار کشف شد، یوفو شناسان سریعا آن را «مثلث یوفو» دانستند که در حالت تعلیق بین زمین و آسمان گیر کرده است. دیگر کاربران google earthمی گویند این عکس ممکن است مربوط به یک آنتن کنترل از راه دور یک مرکز هواشناسی باشد. این آنتن احتمالا با سه مجموعه سیمی که یک مثلث را تشکیل می دهند، و برجی که در وسط آن قرار دارد، سیگنال های کنترلی را رد بدل می کند.
۰۱chinese-site

پایگاه نظامی مخفی؟

مجموعه مرموزی از تصاویر ماهواره ای دیده شده در google earth جنجال آفرین شدند. زیرا وقتی این تصاویر در سایت Wired.com به یک تحلیلگر سابق سازمان سیا نشان داده شدند، او «سازه هایی» را در بیابان اطراف کاشغر کشف کرد؛ کاشغر شهری در بیابان دوردست غربی چین است که بخشی از استان سین کیانگ محسوب می شود.
برخی گمان کردند که ساختمان های این مکان بخشی از یک پایگاه نظامی مخفی است. اما استفان گینز، تکنولوژیست و وبلاگ نویس مکانی که ماه ها در این بخش از چین به سر برده است، بر اساس تجزیه و تحلیل های بیشتر گفت: این مکان به احتمال زیاد بخشی از یک مرکز بزرگ تولیدی یا اقتصادی بوده است.

۰۲-chinese-satellite

تصاویر ماهواره ای چینی

این، تصویر دیگری از این مکان عجیب در آن بیابان چینی است.
یک سازه در این مجموعه تا حدودی شبیه یک منطقه تست هلیکوپتر است. به گفته تحلیلگران هیچ دلیلی وجود ندارد که این سازه لزوما به فعالیت های نظامی مرتبط باشد. علاوه بر این، به گفته استوارت همیلتون، مدیر برنامه GIS در مرکز تجزیه و تحلیل جغرافیایی در کالج ویلیام و مری، این مکان جای مناسبی برای یک پایگاه نظامی مخفی نیست. زیرا به یک منطقه عمده جمعیتی نسبتا نزدیک است و هیچ برجک دیدبانی یا مانعی در آنجا دیده نمی شود.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام،وقت بخیر
    درمورد عکس دریاچه خون شهرک صدر عراق جستوجو کردم و به اون منطقه جغرافیایی رسیدم ولی دریاچه کاملا عادی بود و اثری از خون نبود!!!
    عکس کاملا فوتوشاپ شده و همچین چیزی وجود نداره

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *