وقتی دایره ای ترین شی جهان هستی با وضعیت جدید روبرو می شود

وقتی دایره ای ترین شی جهان هستی با وضعیت جدید روبرو می شود
  • 1395/9/1
  • زهرا معبودی
  • 0

در آخرین اخباری که از آسمان به دستمان رسیده متوجه شدیم که کپلر ۱۱۱۴۵۱۲۳ وضعیتی جدید به خود گرفته است که این موضوع مورد بحث محققان قرار گرفته است. کسانی که با کپلر آشنا هستند می دانند که این ستاره دور با ستاره منظومه ما بسیار متفاوت است.

کپلر ۱۱۱۴۵۱۲۳، ستاره ایست که در فاصله ۵۰۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته است و لقب دایره ای ترین شئ طبیعی در جهان که تا کنون کشف شده است را یدک می کشد.

 کپلر 11145123

ستاره ها و سیاره ها عموما به دلیل دوران ناشی از فشار سانتریفیوژی، در میانه صاف تر هستند به همین دلیل کشف این ستاره جالب است.

کپلر ۱۱۱۴۵۱۲۳ کره ای کاملا کروی نیست اما نسبت به دیگر ستاره ها و سیارات بیشتر ساختار کروی دارد.  این ستاره در مدار خطی استوا تنها ۴ مایل نسبت به دو قطب اش بزرگتر است در حالی که این رقم برای زمین ۱۳ مایل و برای خورشید ۶ مایل می باشد.

منجمان با استفاده از ابزار های واقع در رصد خانه فضای کپلر و با استفاده از تکنیکی نوین در تعیین سایز با دقتی مثال زدنی این کشفیات را به عمل آورده اند.

لاورنت گیزون از انستیتو  تحقیقات منظومه شمسی ماکس پلانک آلمان و نویسنده اصلی این تحقیقات گفته است که آن ها برنامه دارند تا از این روش جدید برای رصد دیگر ستارگان نیز استفاده کنند.

گیزون در مصاحبه ای با USA Today اعلام کرد که “یک رشته تئوریک در فیزیک نجومی هم اینک قابل رصد شده است”

این تحقیق و مطالعه در Science Advances در روز چهارشنبه به انتشار رسیده است.

منبع: astronomy.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *