عملکرد PS4 Pro، معادل با یک کامپیوتر شخصی ۹۰۰ دلاری است

عملکرد PS4 Pro، معادل با یک کامپیوتر شخصی ۹۰۰ دلاری است
  • 1395/9/30
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

عملکرد PS4 Pro، معادل با یک کامپیوتر شخصی ۹۰۰ دلاری است؛ این سخت افزار، “یک الگوی واقعا سطح بالا” در میان کنسول هاست.

گویا آی تی – استودیو وایلدکارد (Studio Wildcard) بعد از موفقیت های اولیه خود در Steam Early Access و Xbox One Game Preview ، به گسترش مجموعه ARK ادامه داده و ARK: Survival Evolved را به بازار عرضه کرد. این بازی بسیار محبوب، که به لطف مشارکت با شرکت Snail Games ، از تجربه ARK Park VR استفاده کرده است، این هفته روی پلی استیشن ۴ سونی منتشر شد.

انتشار این بازی برای بعضی ها بسیار تعجب آور بود، زیرا همین چند ماه پیش، تیم توسعه این بازی اعلام کرد شرکت سونی تاز مانی که ARK: Survival Evovlved تکمیل نشود، اجازه اجرای آن روی پلت فرم این شرکت را نخواهد داد. ما با برنامه نویس ارشد و یکی از بنیانگذاران استودیو وایلدکارد یعنی جرمی استیگلیتز ملاقات کردیم تا ببینیم در پشت صحنه چه اتفاقی افتاده و استودیو وایلدکارد چه برداشتی از این کنسول جدید پلی استیشن ۴ پرو دارد؟ چه فرصت هایی برای سازگاری ARK با PSVR فراهم شده و توسعه دهندگان این بازی چه نظری در مورد اجرای این بازی روی چند پلت فرم دارند؟

نکته: استیگلیتز در ادامه اشاره کرد که این بازی فقط اولین نسخه به روز رسانی شده PS4 ( حدود ۳۷۵ mb) است. این نسخه ارتقا یافته، گزینه ۱۰۸۰P را به PS4 اضافه کرده و یکی از مشکلات مربوط به تصادفات سخت را برطرف کرده است.

همین چهار ماه پیش، اعلام کردید که شرکت سونی تا زمانی که این بازی تکمیل نشود، اجازه انتشار آن روی PS4 را نمی دهد. چه چیزی تغییر کرد – موضع شرکت سونی تغییر کرد یا شما به انتشار نسخه نهایی این بازی نزدیکتر شده اید؟

سونی به ما گفت که اگر الزامات تضمین کیفیت نهایی، یعنی مجموعه کاملی از الزامات فنی که یک بازی با موضوع حمل و نقل باید دارا باشد، را تامین نماییم، آنگاه موافق است که ما محتوا و ویژگی های جدیدی به این بازی که قبلا منتشر شده بود اضافه کنیم. بنابراین از لحاظ فنی، خیلی با مرحله “دسترسی اولیه” فاصله گرفته ایم، اما “تکمیل محتوای نهایی” هم حاصل نشده است. من شک ندارم که طرفداران ARK، تقاضا می کنند این بازی روی کنسول های سونی هم قرار بگیرد و قطعا از هر کسی که این کار را انجام دهد، تشکر خواهند کرد!

چه وضوح تصویر و نرخ فریمی را برای نسخه مبتنی بر PS4 بازی Ark:Survival Evolved در نظر گرفته اید؟

برای PS4 های معمولی، ۳۰ – ۴۵ فریم در ثانیه ( البته بسته به اینکه گزینه “گرافیک دقیق” (Detailed Graphics) را انتخاب کرده باشید یا نه، محیط ARK را در ۶۸۰p یا ۷۲۰ ارائه می کند).
در مورد PS4 Pro، ۶۰ فریم در ثانیه در ۷۲۰p ، یا ۳۰ تا ۶۰ فریم در ثانیه در ۱۰۸۰p ، که این مورد هم به انتخاب گزینه “گرافیک دقیق” بستگی دارد.

بسیاری از طرفداران پلی استیشن مایلند بازی Ark: Survival Evolved را از طریق پلی استیشن VR انجام دهند. در ماه ژوئن گذشته گفتید که قصد دارید چنین امکانی را فراهم کنید. آیا پیشرفتی در این زمینه داشته اید؟

ما فعلا در حال ارزیابی این موضوع هستیم که آیا می توانیم این ویژگی را به عنوان یک ویژگی منحصر به پلی استیشن ۴ پرو به بازی اضافه کنیم یا خیر. اگر بتوانیم، انجام آن کار سختی نخواهد بود. الزامات علمیاتی VR بسیار سخت هستند!

شما به عنوان یک توسعه دهنده، در مورد عملکرد PS4 Pro شرکت سونی چه نظری دارید؟ آیا این سخت افزار توانسته است شما را تحت تاثیر قرار دهد؟

به نظر من این سخت افزار دارای عملکردی بسیار خوب با قیمتی بسیار مناسب است. ما حدس می زنیم که ساخت یک کامپیوتر شخصی که قدرت مشابه آن داشته باشد، ۹۰۰ دلار هزینه داشته باشد. البته در صورتی که آن را به صورت سفارشی و همراه با یک کنترل پرهزینه بسازیم. عملکرد GPU خام آن مشابه یک NVIDIA 970 است و با بهبود CPU و افزایش حافظه کلی که در آن انجام گرفته، این دستگاه یک الگوی سطح بالا برای عملکرد کنسول هاست. باید سونی را به خاطر “عبور از مرزهای” ارتقای سخت افزاری کنسول ها تحسین کرد (این کار سونی باعث شد عملکرد همه عناوین موجود در کتابخانه PS4 بهبود یابد).

شما در آخرین مصاحبه خود به این نکته اشاره کردید که عملکرد PS4 در مورد این بازی، می تواند در زمینه های خاصی بهبود یابد. آیا می توانید در این مورد بیشتر توضیح دهید و بگویید این نسخه ارتقا یافته چه ویژگی هایی دارد؟

نسخه ارتقا یافته این بازی که به زودی منتشر می شود (شاید همین فردا این اتفاق بیافتد!) شامل یک حالت اختیاری ۱۰۸۰p بوده که با نرخ فریم ۳۰ تا ۶۰ فریم در ثانیه اجرا می شود. البته حالت پیش فرض آن ۶۰ فریم در ثانیه در ۷۲۰p است. همچنین، گستره بخش “رزولوشن بافت” در PS4 Pro را در نسخه ارتقا یافته بعدی افزایش داده ایم. چرا که دارای ۵۰۰ MB حافظه قابل استفاده اضافه است و ما می خواهیم از آن استفاده کنیم.

آیا اضافه کردن پشتیبانی HDR به Xbos One S و PS4 را ارزیابی کرده اید؟ اگر نه، چرا؟

ما هنوز پشتیبانی از HDR را ارزیابی نکرده ایم، زیرا ابتدا باید HDR TV را به حدی ارتقا دهیم که واقعا خوب کار کند.. وقتی به این هدف رسیدیم، آنگاه می توانیم بهتر مشخص کنیم که چه مقدار از این فناوری را می توانیم در ARK پیاده سازیم. خبر خوب این است که ARK بسیار HDR – محور است. به عنوان مثال، تفاوت نور خورشید در مناطق جنگلی و تابش خورشید در فضای باز به شکلی بسیار شبیه دنیای واقعی نشان داده شده است. ARK از نگاشت تن و تنظیم نوردهی خودکار استفاده می کند تا مقدار نورها را برای مانیتور های معمول در “بازه دینامیک پایین” قرار دهد، اما در تئوری، و برای صفحه نمایش هایی که برای HDR آماده باشند، می توانیم استفاده موثرتری از تفاوت در شدت نورها داشته باشیم.

چه مدت طول می کشد تا این بازی هم روی PS4 و هم XB1 اجرا شود؟ آیا با شرکت مایکروسافت و سونی در مورد آن صحبت کرده اید؟

تا این لحظه، ما انتقال PS4 به PC و Xbox One به PC را هدف قرار داده ایم ( میزبانهای سرور در کامپیوترهای شخصی انتخاب خواهند کرد که از کدام پلت فرم کنسول پشتیبانی کنند) ، نه انتقال Xbox One به PS4 . اما این کار از لحاظ فنی امکان پذیر است. شاید خوش شانس باشیم و تاییدیه انجام این کار را به دست آوریم. قطعا آن را امتحان خواهیم کرد!
به خاطر زمانی که گذاشتید ممنونیم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *