هشتگ اصغر فرهادی به ترند جهانی تبدیل شد

هشتگ اصغر فرهادی به ترند جهانی تبدیل شد
  • 1395/12/10
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

با برنده شدن فیلم فروشنده در مراسم اسکار سال جاری و کسب دومین جایزه اصغر فرهادی در این رویداد بزرگ هنری، واکنش های متفاوتی در سطح شبکه های اجتماعی شاهد هستیم.

گویا آی تی – اصغر فرهادی، کارگران برجسته ایران برای دومین بار معتبرترین جایزه سینمای جهان را از آن خود کرد تا در کنار کارگردانانی مانند کلینت ایستوود، الخاندرو گونزالز ایناریتو و استیون اسپیلبرگ از جمله کارگردانانی باشد که دو بار جایزه اسکار را کسب کرده است.
اما این موضوع تنها دلیل محبوبیت جایزه فرهادی نبود. تحریم مراسم اسکار از سوی وی به دلیل قانون مهاجرتی نژادپرستانه ترامپ و حضور انوشه انصاری و فیروز نادری به جای وی در مراسم سبب شد تا توجهات به این جایزه بیش از پیش شود تا جایی که هشتگ AsgharFarhadi در ساعات برگزاری مراسم پرستاره اسکار، ترند جهانی شد.

تبریک توییتری سیاستمداران ایرانی
یکی از نخستین و پرطرفدارترین تبریکات را مطابق انتظار محمدجواد ظریف به اصغر فرهادی در توییتر گفت. او در توییتی به زبان انگلیسی با بیان اینکه به بازیگران و عوامل فیلم فروشنده به خاطر دریافت اسکار و ایستادگی در برابر قانون ضد مسلمانان افتخار می کند، نوشت: ایرانی ها نماینده فرهنگ و تمدنی هزاران ساله اند.
مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان نیز در توییتی انگلیسی نوشت: تبریک بسیار زیاد به اصغر فرهادی و عوامل فیلم فروشنده برای افتخارآفرینی بزرگ در اسکار. آنها شادی زیادی در میان ایرانیان ایجاد کردند.
محمود صادقی، نماینده پر سر و صدای مجلس با انتشار پوستر فیلم فروشنده نوشت: افتخار آفرینی دوباره #اصغر_فرهادی در #اسکار را به همه مردم به ویژه نسل خلاق سینمای ایران تبریک می گویم.
شهیندخت مولاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده نیز به عوامل فیلم فروشنده در توییتر تبریک گفت.

واکنش های متفاوت کاربران ایرانی
اما بحث بر سر اسکار فرهادی با دو هشتگ #اصغر_فرهادی و #اصغرفرهادی در توییتر حسابی بین طیف های مختلف فکری داغ بود. گروهی که از دریافت این اسکار خوشحال بودند، بیشتر به رفتار صدا و سیما انتقاد می کردند که نه تنها این خبر را به صورت خبری بسیار کم اهمیت و کوتاه پوشش داده است؛ بلکه حتی در بخش های خبری حاضر به نام بردن از انوشه انصاری و فیروز نادری نشده و تنها اعلام کرده دو ایرانی به نمایندگی از اصغر فرهادی اسکار را دریافت کرده اند. در میان این گروه توییت هایی مانند #اصغرفرهادی اسطوره شد و مرسی #اصغرفرهادى حسابی پرطرفدار بودند.
در کنار این گروه شادمان از دریافت اسکار، گروه دیگری قرار داشتند که معتقد بودند فرهادی در فیلم هایش، چهره ای سیاه از ایران نمایش می دهد و به همین دلیل هم به او جایزه می دهند. این گروه معتقدند فرهادی به صورت سفارشی فیلم هایی با مضمون خاص می سازد که چهره واقعی ایران را نشان نمی دهد.
در آن سر طیف عده ای دیگر در توییتر معتقد بودند فرهادی اگر واقعا می خواهد به محدودیت ها اعتراض کند، به جای عدم شرکت در مراسم اسکار باید درباره محدودیت هایی که در ایران وجود دارد، صحبت کند.

واکنش های بین المللی
در صدر واکنش های بین المللی، صفحات توییتری که مخالف قوانین نژادپرستانه ترامپ هستند شامل طیف گسترده ای از طرفداران برنی سندرز گرفته تا فعالان حقوق بشر در اروپا، به استقبال جایزه اصغر فرهادی و رفتار او در قبال این جایزه رفتند. جف بزوس، مدیرعامل آمازون هم در توییتر خود نوشت: فروشنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را با خود به خانه برد. آفرین به اصغر فرهادی و تیم وی.
امید کردستانی، مدیر اجرایی توییتر نیز با توییت بخش هایی از پیام اصغر فرهادی از وی تشکر کرد.
صادق خان شهردار لندن نیز که یک روز پیش از مراسم اسکار در اقدامی نمادین فیلم فروشنده را با حضور هزاران نفر در این شهر به تماشا نشسته بود، در توییتر از سوی شهروندان لندنی، گرم ترین تبریکات را به اصغر فرهادی و سازندگان فیلم فروشنده اعلام کرد.
الن دجنرس، مجری برنامه پرطرفدار «الن شو» نیز در توییترش نوشت: اصغر فرهادی برای رساندن پیام مهمی نتوانست اسکار را خودش بگیرد و من حمایتش می کنم.

پیامی قدرتمند به زبان هنر
پیام صلح طلبانه اصغر فرهادی در شبکه های اجتماعی با استقبال فراوانی روبه رو شد تا جایی که به ترند هفتم جهانی در شبکه توییتر بدل شد. شاید اگر توییتر در ایران فیلتر نبود، این پیام صلح طلبانه در شب پرستاره اسکار، بلندترین صدا بود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *