تکذیب خبر ممنوعیت مجدد استفاده از کارتریج های شرکت های دیگر در پرینترهای HP

تکذیب خبر ممنوعیت مجدد استفاده از کارتریج های شرکت های دیگر در پرینترهای HP
  • 1396/6/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

طبق اظهارات یکی از سخنگوهای شرکت اچ پی این ویژگی مجددا فعال نشده است. در بیانیه ی این شرکت آمده است:” ابتدای این هفته خبری نادرست در اروپا منتشر شد مبنی بر آنکه شرکت اچ پی نسخه ی جدیدی از به روزرسانی نرم افزاری را برای جلوگیری از به کار بردن کارتریج های جوهر خارجی (به جز برند اچ پی) منتشر کرده است.

گویا آی تی – اما چنین به روز رسانی منتشر نشده است. اچ پی هنوز هم از اشکال مختلف احراز هویت (شامل سیستم امنیتی دینامیکی) استفاده می کند تا از به کار گیری کارتریج هایی که تراشه هایی جز اچ پی دارند، جلوگیری کند. ما به روزسانی نرم افزارها را برای حل کردن مشکلات و بهبود تجربه ی مشتری، ادامه خواهیم داد.”

روز گذشته، در چندین سایت گزارشی مبنی بر آن منتشر شد که شرکت HP قفل های نرم افزاری خود را برای منع استفاده از کارتریج های سایر شرکت ها مجددا فعال کرده است. از هر خواننده ای که تازه با این مشکل مواجه شده است، یا سال گذشته آن را تجربه کرده است و دیگر با آن مواجه نمی شود دعوت می شود که دیدگاه خود را بنویسد.

گزارش اصلی این خبر تکذیب شده به این صورت است:
سال گذشته، شرکت اچ پی آپدیت نرم افزاری جدیدی را منتشر کرد که پس از نصب آن چاپگرهایی که از جوهرهای سایر شرکت ها استفاده می کردند با مشکل مواجه شدند. شرکت اچ پی برای چنین اقدامی به شدت مورد سرزنش قرار گرفت، به ویژه چون منع نرم افزاری را به صورت یک پروژه مخفی در یکی از آپدیت های قبلی نرم افزاری قرار داده بود که مدتی بعد فعال می شد. حدود شش ماه بعد از آنکه آخرین نسخه به روزرسانی از نرم افزار روی دستگاه نصب شد، چندین چاپگر اچ پی، به طور ناگهانی از کار افتادند و پیامی به این صورت منتشر کردند که دستگاه با کارتریج نادرست پر شده است. البته، منظور از کارتریج جوهرِ “درست” جوهر برند اچ پی است که مستقیما از خود شرکت، آن هم با قیمت های بسیار گزاف خریداری می شود.

سال گذشته، ابن خبر همه جا پیچیده بود و شرکت اچ پی هم در واکنشی منطقی این اقدام را متوقف کرد، اگرچه اعلام کرد که حق آغاز مجدد این برنامه را به شکل قانونی در اختیار دارد. (واضح است که انجام هیچ کاری نمی تواند به پای عصبانی کردن مشتریان خود برای بار دوم برسد!)
اما اخیرا خبرهایی مبنی بر آن به گوش می رسد که شرکت اچ پی برای بار دوم این برنامه را اجرا کرده است، خب معلوم است؛ اگر قرار باشد که شما حق عصبانی کردن مشتریان خود را داشته باشید، چرا از آن استفاده نکنید؟ این نسخه از به روزرسانی نرم افزاری که قرار است مجددا طرح منع کارتریج های خارجی را پیاده سازی کند، بازهم به شما هشدار می دهد که از جوهر اشتباهی استفاده کرده اید:

اچ پی هنوز هم درایوری برای چاپگرها ارائه می کند که این منع نرم افزاری در آن فعال نمی شود. اما این درایور، فایلی است که باید به صورت دستی دانلود کنید، در مقابل آپدیت هایی که از سوی شرکت تبلیغ می شود. باید اعتراف کرد که این کار بسیار هوشمندانه انجام شده است. شرکت اچ پی به جای آنکه به همه این اختیار را بدهد که در چاپگرهای خود از جوهر دلخواه استفاده کنند. به طور پیش فرض شما را از استفاده از این جوهرها منع کرده و سپس راهی را در اختیار کاربران ماهر و خبره می گذارد که بتواند به شرایط عادی استفاده برگردند. البته، قرار نیست شما از این روش مطلع باشید – و اچ پی به خوبی می داند که بسیاری از مدیران دفاتر تنها جوهرهای بیشتری از این شرکت خریداری می کنند. اگر آن ها نتوانند کاری کنند که جوهرهای دیگری مورد استفاده قرار گیرد، آن را از جای دیگری می خرند. به ویژه در عصر حاضر، که بیشتر چاپگرها تنها با به برق زدن دستگاه شروع کار می کنند، احتمال آنکه افراد متوجه شوند ممکن است یک درایور چاپ، دارای طرح های مدیریت حقوق چاپ دیجیتال باشد یا روشی برای دور زدن آن وجود دارد، بسیار کم است.
مدل های بسیاری از چاپگرها تحت تأثیر این طرح قرار گرفته اند، اگرچه به نظر می رسد تمامی آن ها از چاپگرهای OfficeJet Pro هستند. اچ پی دستورالعمل هایی را برای روش به روز رسانی درایور خود منتشر کرده است. اگر سیستم شما با به روزرسانی نرم افزاری، از کار افتاده است، ممکن است نصب این درایور جدید تنها گزینه ی شما باشد. ما توصیه می کنیم که تمام ویژگی های به روزرسانی خودکار را در چاپگر خود مسدود کنید تا از بروز چنین وقایعی در آینده جلوگیری کرده باشید.
به جای آن می توانید به طور کلی از چاپگرهای یک شرکت دیگر استفاده کنید. به نظر می رسد که قرار نیست شرکت اچ پی در مورد این سیاست های تحریم کارتریج های خارجی کوتاه بیاید و قرار هم نیست که روند ترویج راهکارهای مدیریت حقوق دیجیتال را متوقف کند. ممکن است در حال حاضر برای حل این مشکل درایوری وجود داشته باشد، اما اگر زمانی این نرم افزار قابل دانلود هم منسوخ شد، یا دیگر برای پشتیبانی از چاپگرهای جدیدتر به روزرسانی نشد، نباید متعجب شوید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *