محقق ایرانی توانست با کمک ریاضیات حوادث سهمگین طبیعی را پیش بینی کند

محقق ایرانی توانست با کمک ریاضیات حوادث سهمگین طبیعی را پیش بینی کند
  • 1396/7/4
  • محمدرضا مرتضایی
  • 1

محمد فرازمند دانشمند ایرانی به همراه دیگر دانشمندان همکار خود در مؤسسه ی فناوری ماساچوست (MTI) اعلام کردند که می توانند با استفاده از ریاضیات و مدل های مهندسی شده طوفان های بزرگ را پیش بینی کنند.

گویا آی تی – تمیستوکلیس ساپسیس یکی دیگر از دانشمندان این مؤسسه گفت: در حال حاضر هیچ روشی برای پیش بینی زمان وقوع حوادث سهمگین طبیعی از جمله طوفان های بزرگ وجود ندارد. به همین سبب این دانشمندان تصمیم گرفته اند تا الگوریتمی را برای پیش بینی این حوادث از روی جریان های سیال آشفته ایجاد کنند. این الگوریتم ها از شرایط پیش زمینه برای پیش بینی طوفان های بزرگ استفاده می کنند. جریان های سیال جریان های هستند که الگوی فعالیت آن ها آشفته است و نه خطی.

او می گوید که در صورت آگاهی زودهنگام از زمان وقوع پدیده های جوی سهمگین مثل طوفان، ما قادر خواهیم بود تا برای جلوگیری از آن ها برنامه ریزی بهتری داشته باشیم.

ساپسیس پیش از این هم فعالیت هایی در این زمینه انجام داده بود و این بار به کمک دانشمند ایرانی، محمد فرازمند پژوهش های خود را در این زمینه کامل تر کرده است.

الگوریتمی که این دانشمندان ساخته اند، قادر است تا معادلات مربوط به «جریان کولموگروف» (Kolmogorov flow) را با داده های هواشناسی موجود برای ایجاد شرایط پیشگیرانه در برابر جریان های آشفته ترکیب کند. این الگوریتم با شبیه سازی جریان های آشفته مورد آزمایش قرار گرفته و دقت آن در حدود ۷۵ تا ۹۹ درصد تعیین شده است.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. وقتی میگید دانشمند ایرانی، این شبهه ایجاد میشه که این شخص در ایرانه. بگید دانشمند آمریکاییِ ایرانی الأصل. این دانشمندان در اونجا شکوفا شده اند چون اونجا امکانات و رفاه در اختیارشون گذاشته شده وگرنه هر کسی دیگه میتونه فوق لیسانس و دکترا را با پول و یه ذره زحمت توی همین ایران به دست بیاره. مهم استعداد و محیطه که هیچکدومش ربطی به ایرانی بودن این دانشمندان نداره. پس بیخودی افتخار نکنیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *