مقاله ی خارق العاده پروفسور میرزاخانی در دوران کارشناسی در دانشگاه شریف

مقاله ی خارق العاده پروفسور میرزاخانی در دوران کارشناسی در دانشگاه شریف
  • 1396/7/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

یکی از اساتید آمریکایی ریاضیات در مؤسسه ی ورکتر ماساچوست به نام ویلیام جی مارتین به بررسی یکی از مقالات بین المللی پروفسور میرزاخانی در دوران کارشناسی در دانشگاه شریف پرداخته است. این مقاله دومین مقاله ی بین المللی منتشر شده از این پروفسور ایرانی در سطح بین المللی می باشد.

گویا آی تی – مقاله ای که به آن اشاره شد نخستین مقاله ی ویژه و مشهور مریم میرزاخانی است که وی آن را در سال ۱۹۹۶ میلادی، یعنی سال ۱۳۷۵ شمسی و در زمان تحصیل در دوران کارشناسی دانشگاه شریف منتشر کرده است. این مقاله در زمینه ی گراف ها و روابط حاکم بر رنگ آمیزی لیستی آن ها است.
ویلیام جی مارتین در ابتدای مقاله اش توضیح مختصری در مورد مریم میرزاخانی داده و نوشته است که وی تنها تنها زن برنده ی مدال فیدلز در جهان است که در ۳ مه ۱۹۷۷ متولد شده و در ۱۴ ژوئیه سال ۲۰۱۷ در ۴۰ سالگی از دنیا رفته است.
در مقاله ای که از آن نام برده پروفسور میرزاخانی گراف های ۳ و ۴ لیست رنگ پذیر را مورد بررسی قرار داده است. او در مقاله اش روشی آسان تر از اثبات قبلی برای قضیه ای پیدا کرده است که نشان می دهد گراف های ساده ۳ لیست رنگ پذیری وجود دارند که می توانند ۴ لیست رنگ پذیر نباشند.
در اثبات قبلی برای این قضیه از گرافی با ۲۳۸ یال استفاده شده بود اما پروفسور میرزاخانی توانست اثبات این قضیه را با استفاده از ۶۹ یال انجام دهد و به همین سبب اثبات این قضیه را بسیار ساده تر از پیش ساخت.
او در پایان این مقاله ی ارزشمند خود از سعید اکبری استاد المپیاد و هم تیمی های المپیادی خود سپاس گزاری کرده است. بنا به اظهار ویلیام جی مارتین سعید اکبری به علت ارزش فوق العاده ی مقاله ی میرزاخانی جایزه ای ده هزاردلاری به او اهدا کرده است.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *