راهنمای خرید شارژر وایرلس (بی سیم) خوب برای گوشی آیفون

راهنمای خرید شارژر وایرلس (بی سیم) خوب برای گوشی آیفون
  • 1396/7/15
  • زهرا معبودی
  • 0

آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون X همگی یک قابلیت را دارند که مدت هاست کاربران منتظر آن بودند: قابلیت شارژ بی سیم. شارژ بی سیم بسیار آسان است، تنها گوشی را روی پد و یا استند بگذارید و باتری به طور جادویی انرژی دریافت می کند و شارژ می شود. این قابلیت در آیفون مشکل گشا هم است زیرا می توانید در آن واحد هم گوشی را شارژ کنید و هم از هدفون های با سیم استفاده کنید. حالا که کاربران آیفون در این زمینه تازه کار هستند یک سوال بزرگ برایشان پیش می آید. چگونه شارژر بی سیم مان را انتخاب کنیم؟

گویا آی تی – در ادامه به ویژگی های یک شارژر وایرلس خوب برای گوشی ایفون اشاره خواهیم کرد با گویا آی تی همراه باشید.

Qi گوشی را هماهنگ کنید

اپل تصمیم گرفت از Qi، که تکنولوژی القای مغناطیسی فعلی در بازار است استفاده کند و سیستمی اختصاصی برای این شارژر خلق نکند! که جای شکرش باقیست!

بد نیست بدانید که واژه QI بر خلاف تصور شما “کیو آی” خوانده نمی شود و تلقذ صحیح آن “چی” است و چیزی که بایست بدانید این است که هر شارژری که با استاندارد های Qi پشتیبانی می کند می توانید آیفون های جدید را شارژ کند. این نکته مثبتیست زیرا تعداد زیادی از این شارژر ها در بازار وجود دارند.

اما پیش از اینکه بیشتر در مورد Qi بگوییم بهتر است نگاهی به AirPower، شارژر اختصاصی جدید اپل بیاندازیم.

Apple AirPower چیست؟

در حال حاضر اپل شارژر ساخته شده خودش را عرضه نمی کند. فروشگاه آنلاین اپل فعلا دو شارژر متفرقه را به فروش می رساند: Belkin boost Up به ارزش ۶۰ دلار و Mophie Wireless Charging Base هم برای ۶۰ دلار. این دستگاه ها برای شارژ کردن یک دستگاه در یک زمان طراحی شده اند اما اگر بخواهید مثلا آیفون ۸ و اپل واچ را با هم شارژ کنید تکلیف چیست.

در اینجا مزیت AirPowerمشخص می شود، شارژری ساخت اپل با فضای کافی برای شارژ یک گوشی، ساعت و Apple AirPods. قرار است این محصول در سال ۲۰۱۸ عرضه شود و هنوز قیمتی برای آن تعیین نشده است.

البته چند مسئله وجود دارد که می بایست به آن ها اشاره کرد: برای شارژ AirPods به وسیله AirPower می بایست کیس مخصوص سازگار با شارژر وایرلس را برای آن تهیه کنید که شایعه شده است در ماه دسامبر به بازار عرضه می شود. و مشخص نیست که کیس مخصوص AirPods با شارژر های Qi متفرقه هم کار می کند یا خیر. همچنین نمی دانیم که آیا AirPower اپل واچ های سری ۱ و دو را هم شارژ می کند یا خیر ( تا فعل الحال  ساعت های هوشمند اپل با Qi سازگار نیستند. می بایست از شارژر مغناطیسی خود اپل و یا از ابزار های مجاز متفرقه استفاده کنید.)

چگونه یک شارژر متفرقه  انتخاب کنم؟

نمی خواهید AirPower بخرید؟ وقت آن رسیده که شارژر Qi ای که در بازار وجود دارد را انتخاب کنید. اما باید بدانید که همه آن ها به یه شکل ساخته نمی شوند.

ساده ترین راهنمایی ممکن: محصولی را بخرید که از طراحی آن خوشتان می آید و توانایی پرداخت هزینه آن را هم دارید.

اغلب شارژر های Qi به این دو دسته تقسیم می شوند: پد و استند. مورد دوم مثلا برای وقت هایی که می خواهید نگاهی به گوشی تان بیاندازید و بعد بخوابید بسیار خوب است (حتما مطمئن شوید که چراغ LED شارژ بیش از حد روشن نداشته باشید چون برای آنانی که خوابشان سبک است دردسر ساز خواهد شد.

اگر زمان زیادی را بر روی میز کار سپری می کنید استفاده از استند معقولانه تر به نظر می رسد، استندی که گوشی شما را ایستاده نگه می دارد تا بتوانید بر صفحه آن اشراف داشته باشید.

هنگام انتخاب شارژر Qi چه مشخصه هایی را می بایست لحاظ کنید؟

چسبندگی: حلقه ای پلاستیکی که در پد شارژر قرار دارد از سر خوردن گوشی شما جلوگیری خواهد کرد. بدون آن، یک تکان کوچک کافیست تا القا گر ها از هماهنگی خارج شوند و شارژ دستگاه قطع شود.

القا گر ها : تنها به یک سیم پیچ (القاگر) نیاز است تا گوشی شما شارژ شود اما برخی شارژر ها دو یا سه سیم پیچ دارند. فایده این موضوع چیست؟ در کمال تعجب این موضوع هیچ ربطی به سرعت شارژ شدن ندارد، شارژری که چندین سیم پیچ دارد تنها فضای شارژ بیشتری می دهد و نیازی به دقت به خرج دادن در محل قرار گیری گوشی نخواهید داشت. و وقتی بحث بر سر استند باشد این قابلیت ترجیح داده می شود زیرا گوشی های مختلف ارتفاع متفاوتی دارند و شما قطعا می خواهید گوشی به درستی به شارژر متصل شود. از این رو یک پد دایره ای کوچک با یک سیم پیچ مناسب به نظر می رسد اما شارژر های بزرگ تر و استند ها بهتر است دو یا سه سیم پیچ داشته باشند.استند معروف Pleson که در آمازون با قیمت ۲۰ دلار به فروش می رسد سه سیم پیچ دارد.

LED های هوشمند: تمام پد های شارژ برای شب مناسب نیستند: برخی از آن ها چراغ های LED بسیار پر نور دارند که برای افرادی که خواب سبکی دارند مناسب نیستند. یک مدل شارژر Pleson وجود دارد که وقتی شارژ شروع می شود چراغ هایش روشن شده و پس از چند ثانیه خاموش می شوند.

آداپتور دیواری: همانطور که می دانید شارژر ها می بایست به نوعی انرژی لازم برای شارژ را دریافت کنند، تمام پد ها و استند ها آداپتور دیواری ندارند. شاید واجب نباشد اما همیشه چک کنید که آیا همراه شارژر عرضه می شود یا خیر.

همچنان می توانم از قاب استفاده کنم؟

بله، به شرطی که فلزی نباشد و یا خیلی کلفت نباشد. به یاد داشته باشید که Qi بر پایه القای مغناطیسی کار می کند نه ارتباط مستقیم. تا زمانی که گوشی در فاصله چند میلیمتری پد شارژر قرار داشته باشد و اختلالات فلزی هم وجو نداشته باشد می بایست به درستی شارژ شود.

در این مورد متغیر های زیادی وجود دارد و سنجش شما نیز متغیر خواهد بود. شارژ Qi می بایست با تمام قاب های چرمی، سیلیکونی و قاب های غیر فلزی مشابه با قطر ۳ میلیمتر و کمتر کار کند.

شارژ آیفون

شارژر انرژی اش را از کجا تعیین می کند؟

شما یک کابل را حذف می کنید ولی یک کابل دیگر اضافه می کنید. خود شارژ می بایست به برق وصل باشد و آن انرژی هم معمولا از طریق یک کابل که به پورت USB متصل است تامین می شود. شایان ذکر است که برخی از شارژ ها و اغلب مدل های ارزان آداپتور ندارند که یعنی یا می بایست خودتان آن را تهیه کنید و یا شارژر را به لپتاپ و یا دیگر پورت های دارای انرژی الکتریکی متصل کنید.

برخی می گویند این کار کلاه برداری است و این اصلا شارژ بی سیم نیست. دیگر اتصال سیمی بین گوشی شما و شارژر وجود ندارد پس این بخش دیگر بی سیم شده است.

و اگر می خواهید کلا قید کابل را بزنید، پاوربانک هایی وجود دارند که فناوری شارژ بی سیم دارند مانند شارژر ZipKord Qi Wireless Charging Bank.

چگونه در خودرو گوشی را شارژ کنم؟

این کار فوت و فن خودش را دارد اما غیر ممکن نیست. برخی ماشین ها به صورت پیش فرض داک شارژ بی سیم دارند که در گفتار به نظر ایده آل می رسد اما اینطور نیست چون بسیاری از آن داک ها در پایین و وسط کنسول میانی قرار دارند.

مکان ایده آل برای گوشی نزدیک و یا بالای داشبورد است جایی که مستقیما در معرض دید باشد (در واقع بهترین مکان برای گوشی درون داشبورد است تا موقع رانندگی اصلا آن را نبینید اما موضوع بحث ما این نیست!)

برای این کار می بایست هولدر Qi خودرو تهیه کنید. درست همانند هولدر های معمولی، این مدل ها هم در مدل های متصل شونده به دریچه کولر و ساکشن پد و غیره عرضه می شوند.

شارژ آیفون در خودرو

مدل های مگنت دار نظیر Nillkin Car mount که ترکیبی از ورقه شارژ مغناطیسی که به دریچه تهویه متصل می شود و ورقه های فلزی چسبنده که به پشت گوشی شما متصل می شوند تشکیل شده است نیز گزینه خوبی هستند. اما این مدل آداپتور فندکی ندارد و می بایست یک پورت USB برای برق رسانی به آن داشته باشید.

دیگر هولدر ها مدل های معمولی هستند که دو بازو برای نگه داشتن گوشی دارند. فقط به این نکته توجه کنید که هرگونه شارژر Qi که در خودروتان نصب می کنید یک کابل خواهد داشت که یا به فندک خودرو متصل شده و یا به یک پورت USB.

چگونه Fast charging داشته باشم؟

نمی توانید، حداقل نه تا زمانی که اپل یک آپدیت نرم افزاری عرضه کند که انتظار می رود پیش از پایان سال این اتفاق رخ دهد. حتی با این وجود هم موضوع کمی پیچیده می شود. آداپتور دیواری اپل از طریق کابل لایتنینگ ۵ وات الکتریسیته انتقال می دهد. پد های Belkin و Mophie که پیش تر ذکر شدند می توانند تا ۷٫۵ وات انتقال دهند اما آیفون های جدید از این میزان انرژی پشتیبانی نمی کنند. پس از عرضه آپدیت جدید این امر ممکن می شود و ممکن است با شارژر های قوی تر نیز سازگار شوند، از آن جایی که مشخصات Qi تا ۱۵ وات انتقال انرژی را ممکن کرده است.

تمام پد ها و استند ها میزان خروجی انرژی شان را نشان نمی دهند. از این رو اگر می خواهید برای شارژ سریع هم آماده باشید شارژر هایی را انتخاب کنید که حداقل ۱۰ وات توان داشته باشند.

البته این نکته هم وجود دارد که برای استفاده شبانه به یک پد با قابلیت شارژ سریع نیازی نخواهید داشت از این رو استفاده از وات های پایین تر مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

آیا می توانم به آیفون های قدیمی قابلیت شارژ بی سیم اضافه کنم؟

بله! مدل های قدیمی ابزار های لازم برای شارژ با Qi  را ندارند. می توانید رسیور خارجی را خریداری کنید که به پشت گوشی متصل می شود. سپس از هر یک از شارژر هایی که بالا ذکر شد برای شارژ گوشی استفاده کنید.

اغلب قاب های سازگار با شارژ بی سیم نظیر Mophie Juice Pack Wireless، نقش باتری همراه هم دارند. در غیر این صورت فقط کافیست برچسب نازک Qi را تهیه کنید که به راحتی در درون قاب ها قرار می گیرند. باور کنید یا نه بسیاری از آن ها قیمتی تا ۱۳ دلار دارند.

در رابطه با آموزش های پیرامون این مقاله آیا تجربه ای دارید که مشکل کاربران و بازدید کنندگان گویا آی تی را رفع کند؟ در این صورت لطفا نظرات و تجربیات خود را در بخش نظرهای کاربران در همین مقاله به اشتراک بگذارید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *