نکاتی برای فیلمبرداری با کیفیت با گوشی همراه

نکاتی برای فیلمبرداری با کیفیت با گوشی همراه
  • 1396/7/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

همه ی ما کامپیوترهای مینیاتوری را در جیب های خود حمل می کنیم تا بتوانیم هر چه قدر که می خواهیم از فضای اطرافمان عکس بگیریم… اما برای فیلمبرداری چطور؟ در حالی که بسیاری از ما هر از گاهی کلیپ هایی را – تحت تأثیر بهبود کیفیت دوربین ها، افزایش حافظه ذخیره و به وجود آمدن فرمت “استوری” در پلت فرم هایی چون اسنپ چت و اینستاگرام – ضبط می کنیم، کیفیت این ویدئوها هنوز هم پایین بوده، نورپردازی آن غیر یکنواخت و صدای آن متغیر است و قاب تصویر هم گاهی دچار لرزش می شود.
اما با استفاده از چند ترفند هوشمندانه و ابزارهای خوب می توان تغییرات زیادی در کیفیت تصاویر ضبط شده با گوشی به وجود آورد. اگر می خواهید چند ثانیه ویدئو را برای دوستانتان ضبط کنید یا تصاویری حرفه ای برای افراد بیشتری به اشتراک بگذارید، توصیه های ما موجب خواهد شد که شما در زمانی کوتاه به یک تصویربردار حرفه ای تبدیل شوید.

گویا آی تی – با استفاده از چند ترفند هوشمندانه و ابزارهای خوب می توان تغییرات زیادی در کیفیت تصاویر ضبط شده با گوشی به وجود آورد. اگر می خواهید چند ثانیه ویدئو را برای دوستانتان ضبط کنید یا تصاویری حرفه ای برای افراد بیشتری به اشتراک بگذارید، توصیه های ما موجب خواهد شد که شما در زمانی کوتاه به یک تصویربردار حرفه ای تبدیل شوید.

تنظیمات مربوط به دوربین را به دقت بررسی کنید

همانند زمان هایی که با گوشی خود عکس می گیرید، اولین گام شما باید بررسی دقیق تنظیمات در برنامه اصلی دوربین در گوشی باشد. اینکه برنامه ی اصلی دوربین چه چیزی باشد، و چه تنظیماتی را در اختیار شما قرار دهد، با توجه به گوشی شما و نرم افزارهای اجرا شده روی آن متفاوت خواهد بود.
نسخه های اخیر سیستم عامل اندروید معمولا از برنامه ی Google Camera نیز استفاده می کنند. برای استفاده از این برنامه شما باید رزولوشن تصاویر خود را تا جای ممکن بالا ببرید و گزینه پایدارسازی ویدئو را در صورت امکان فعال کنید. شما می توانید با فشردن دکمه ی منو (سه خط افقی موازی) و انتخاب Setting به تنظیمات گوشی دسترسی پیدا کنید.
اما در آخرین نسخه از سیستم عامل iOS، شما باید به بخش Setting رفته و سپس قسمت Camera را لمس کنید. در این بخش شما می توانید فرمت ویدئوی ضبط شده ی خود را انتخاب کرده Lock Camera را روشن کنید. این تنظیمات با جلوگیری از تغییر دوربین در آیفون های دو دوربینه، موجب می شود که ضبط تصاویر راحت تر انجام شود.
اما برخی از تنظیمات در چند نسخه از سیستم های عامل وجود دارند. برای مثال رزولوشن ۴k ، فرمتی برای تصویر برداری با کیفیت عالی است که البته فضای زیادی را در دستگاه شما اشغال می کند. اگر می خواهید رزولوشن را تا ۴k افزایش دهید ابتدا مطمئن شوید که دستگاه شما حافظه ذخیره کافی دارد. در سیستم عامل اندروید، می توانید با رفتن به بخش Setting و سپس Storage این موضوع را بررسی کنید؛ در سیستم عامل iOS با طی مسیر Settings، General و iPhone Storage از کافی بودن فضای ذخیره مطمئن شوید. اگر می خواهید ساعاتی از یک روز را به فیلمبرداری بپردازید، حواستان باشد که پبش از آن گوشی خود را کاملا شارژ کنید و حتی به همراه داشتن یک بسته شارژ پورتابل (مانند Anker PowerCore 20100 ) نیز فکر کنید.

علاوه بر رزولوشن ۴k، بیشتر اپلیکیشن های پیش فرض دوربین در دستگاه ها، گزینه ای به نام حالت اسلو موشن (حرکت آهسته) دارند، که می تواند برای تصویر برداری از برخی صحنه ها بسیار مناسب باشد. در سیستم عامل اندروید می توانید با استفاده از منوی اصلی برنامه به این گزینه دسترسی داشته باشید؛ در سیستم عامل iOS می توانید آن را در بین حالت های مختلف ارائه شده در پایین صفحه انتخاب کنید. در صورت استفاده از این حالت، به تعداد فریم ها (Frame rate) در حالت اسلو موشن توجه داشته باشید: هرچه شما بخواهید تصویر آرام تر حرکت کند، باید تعداد فریم بر ثانیه (fps) را بالاتر ببرید. در حالی که این کار می تواند برای اسلو موشن های بسیار آهسته مطلوب باشد، fps بالاتر با رزولوشن پایین تر تصویر همراه خواهد بود. اگر نمی توانید در برنامه اصلی مقدار FPS مناسب را تشخبص دهید، در اینترنت جست و جو کرده و تعادل مد نظر خود را بین تعداد فریم و رزولوشن برقرار کنید. بعلاوه برای فیلم برداری در حالت آهسته، شما به نور بسیار زیادی نیاز دارید، پس هرگز این کار را در شرایط کم نور و تاریک انجام ندهید.

برنامه های دیگری را برای تصویر برداری نصب کنید

به جز برنامه ی Camera که به طور پیش فرض روی گوشی شما نصب شده است، اپلیکیشن های دیگری هستند که ابزارهای بیشتری برای فیلمبرداری و ویرایش آن، و حتی جلوه های ویژه در اختیار شما قرار می دهند. در ادامه به برخی از انتخاب های خوب در این باره اشاره می کنیم.
Quik (برای اندروید و iOS) برنامه ای رایگان و متعلق به گروه GoPro است که به شما کمک می کند ویدئو ها را در گوشی خود ویرایش کنید، ترتیب صحنه های ضبط شده را عوض کنید و آن ها را به یکدیگر بچسبانید. اما ارزش واقعی این برنامه در امکاناتی است که پس از ضبط ویدئو در اختیار شما می گذارد: این برنامه به شما اجازه می دهد که لحظات اضافه را از ویدئو حذف کنید، ترتیب صحنه ها را تغییر دهید و به تصاویر ضبط شده متن یا موزیک اضافه کنید.

برای فیلم سازان حرفه ای‌تر، مدت ها است که برنامه ی Filmic Pro (برای اندروید و iOS) به یکی از برنامه های مرجع تبدیل شده است، اگرچه استفاده از این برنامه ۱۴٫۹۹ دلار برای شما هزینه بر می دارد. با این وجود، می توانید در ازای پولی که پرداخت کرده اید امکانات خوبی را به دست آورید: این برنامه به شما اجازه می دهد که تنظیمات اکسپوژر (تأثیرات نور بر تصویر)، فوکوس، و … را به صورت دستی تغییر دهید؛ در هنگام تصویربرداری رنگ های زنده و نور صفحه را تنظیم کنید؛ و از افکت هایی چون حرکت آهسته و مرور زمان (Time Lapse) استفاده کنید.
اگر قیمت Filmic Pro بیشتر از بودجه ی شما است، برنامه ی MoviePro با قیمت ۵٫۹۹ دلار را امتحان کنید (اگرچه این برنامه تنها برای سیستم عامل iOS موجود است). این برنامه نیز مشابه Filmic Pro نسبت به برنامه اصلی دوربین گوشی، امکانات بیشتری برای ویرایش دستی ویدئوهای ضبط شده در اختیار شما قرار می دهد. با استفاده از برنامه ی MoviePro شما می توانید بر میزان فوکوس، اکسپوژر، تعادل رنگ سفید، کیفیت ویدئو و بسیاری موضوعات دیگر تسلط داشته باشید.
برخی از برنامه ها حتی می توانند به شما کمک کنند که یک فیلم کاملا متفاوت بسازید، برای مثال اگر می خواهید انیمیشن خمیری خوبی بسازید، برنامه Stop Motion Studio را (برای اندروید و iOS) امتحان کنید. برنامه ی رایگانی که به شما کمک می کند به رویاهای خود در مورد استاپ موشن تحقق ببخشید، و پس از نصب برنامه می توانید از طریق خریدهای درون برنامه ای افکت های بیشتری در اختیار داشته باشید.

البته، حتی بهترین برنامه در دنیا هم نمی تواند بدون آنکه تا حدی به آن کمک کنید، روی تصاویر شما تغییرات جادوئی اعمال کند. مطمئن شوید که همیشه قوانین پایه فیلمبرداری را رعایت می کنید: همیشه بیش از زمان دلخواه برای ویدئوی خود، فیلم تهیه کنید تا بتوانید در آینده بخش هایی از آن را حذف کنید، و قبل از فیلمبرداری اصلی با ضبط چند کلیپ تمرین کنید (تا بتوانید تعداد فریم ها، نور و کیفیت صوت ضبط شده را مطابق خواسته های خود تنظیم کنید). در پایان برای دستیابی به نتایج دلخواه خود، باید تمرین کرده و از قبل مشخص کرده باشید که با چه برنامه ای می خواهید کار کنید. تمرین کردن باعث افزایش مهارت شما شده و آشنایی با فضا برای این کار ضروری است – قطعا شما نمی خواهید یک بعد از ظهر کامل را مشغول فیلمبرداری باشید و زمانی که برای ویرایش تصاویر به کامپیوتر خود سر می زنید متوجه شوید که هیچ کدام از کلیپ های تهیه شده قابل استفاده نیستند.
از ابزارهای ساخت فیلم استفاده کنید
واضح است که فیلمبرداری نسبت به عکاسی به زمان بیشتری نیاز دارد. در این شرایط استفاده از ابزارهای مختلف نظیر سه پایه می تواند بسیار سودمند باشد، به ویژه اگر شما در مورد ساخت فیلم با استفاده از گوشی خود جدی باشید. خوشبختانه شما فناوری های بسیاری در اختیار دارید که می توانید از آن ها استفاده کنید – در ادامه به برخی از بهترین انواع این ابزارها اشاره می شود.

اگر تازه کار هستید پیشنهاد می شود که از سه پایه ی مغناطیسی Joby GorillaPod استفاده کنید، که محکم و کم حجم بوده و قیمت چندانی هم ندارد (۲۶٫۹۹ دلار در آمازون)؛ بعلاوه این سه پایه یک کنترل دارد که با بلوتوث کار می کند و با استفاده از آن می توانید شروع و پایان فیلمبرداری را از راه دور کنترل کنید. به دلیل انعطاف پذیر بودن پایه ها شما می توانید آن را در هر جایی که می خواهید قرار دهید و این سه پایه با بیشتر دستگاه ها و گوشی های اندروید سازگاری دارد. اگر شما قصد دارید ساخت فیلم با گوشی هوشمند را جدی دنبال کنید، ممکن است لازم باشد از یک گیمبال (Gimbal) استفاده کنید تا تصاویر شما بدون هیچ لرزشی ضبط شوند. بعلاوه گیمبال ها می توانند چرخش دوربین به اطراف را بسیار آسان تر و یکنواخت تر انجام دهند. گیمبال مخصوص دوربین تلفن همراه DJI که نسبتا گران قیمت نیز هست (۲۴۹ دلار در آمازون) یکی از بهترین گزینه ها است که با بیشتر انواع گوشی های هوشمند سازگاری دارد.

در فرآیند فیلمبرداری و فیلم سازی، ضبط صدا نیز یکی از بخش های بسیار مهم است. شاید میکروفون گوشی شما صداها را به خوبی ضبط نکند، یا نتواند صداهای اضافی مانند صدای باد و سایر نویزها را کاهش دهد. برای اطلاع از این موضوع، کیفیت ضبط صدا با گوشی خود را امتحان کنید. اگر متوجه شدید که به ابزارهای صدابرداری دیگری نیاز دارید، میکروفونی چون Rode VideoMic Go (با قیمت ۱۳۹٫۹۵ دلار در آمازون) می تواند کیفیت صدای ضبط شده در تصاویر را تا حد زیادی ارتقا دهد. استفاده از یک میکروفون خارجی می تواند برای بالابردن کیفیت دیالوگ های بازیگران اصلی و در عین حال، حذف سر و صدای مزاحم اطراف بسیار مفید باشد.
با افزودن لنزهای اضافی به گوشی هوشمند خود، شما می توانید ویدئوها را نیز همانند تصاویر ویرایش کنید – و افکت های بسیار خوبی به آن بیفزایید. با افزودن لنز می توانید قابلیت زوم کردن یا تهیه تصاویر از زوایاهای واید را تا حدی افزایش دهید. برای مثال مجموعه لنز Olloclip که مخصوص آیفون است (و قیمت آن در آمازون ۹۹ دلار است) شامل سه لنز زوم، لنز واید و لنز چشم ماهی است. اما این مجموعه لنز تنها برای آیفون کار می کند، و کاربران گوشی های اندروید باید به دنبال لنزهایی باشند که با مدل دستگاه آن ها سازگار باشد.
در حالی که این ابزارها سودمند هستند، محیط اطراف شما هم می تواند کیفیت ویدئو را بالاتر ببرد. سعی کنید برای ثابت نگاه داشتن گوشیِ خود به یک دیوار تکیه دهید، یا یک چراغ رومیزی را برای افزودن یک افکت نوری خاص و غیر معمول تنظیم کنید. یکی از رازهای تهیه ویدئوی با کیفیت با استفاده از گوشی های هوشمند، یافتن یک زاویه ی متفاوت، یا روشی خاص از فیلمبرداری است که تا پیش از آن انجام نشده باشد. و برای انجام این کار، شما لزوما به یک ابزار سخت افزاری جدید نیاز ندارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *