هوش مصنوعی که قادر به ترمیم عکس ها شد

هوش مصنوعی که قادر به ترمیم عکس ها شد
  • 1396/8/12
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

در ماه ژوئن، یک سرویس درست کردن عکس که می تواند بدفرم ترین عکس های صورت را به یک تصویر واقعی تبدیل کند به دنیای آنلاین آمده است.

گویا آی تی – این سیستم از الگوریتمی به نام( generative adversarial network GAN) برای صورت های ساخته شده با هوش مصنوعی استفاده می کند و حالا nVidia (شرکت تولیدکننده چیپ) سیستمی را درست کرده است که از GAN به منظور خلق عکس های واقعی افراد استفاده می کند.
شبکه های عصب مصنوعی، سیستم هایی هستند که فعالیتی مانند اعصاب در مغز انسان دارند. در یک GAN، دو شبکه عصبی در مقابل یکدیگر قرار داده شده اند.
یکی از کاربردهای این شبکه ها به عنوان یک الگوریتم مولد – در حالی که بقیه با نتایج اولی درگیر هستند – ایفای نقش متقابل است.
nVidia به عنوان بخشی از برنامه های هوش مصنوعی اقدام به ساخت یک GAN کرده که از داده های تصاویر (CelebA-HQ) افراد معروف برای تولید عکس افرادی که وجود خارجی ندارند استفاده می کند.
اعتقاد بر این بود که اگر دو شبکه در مقابل یکدیگر کار کنند، صورت های ساخته شده توسط هوش مصنوعی واقعی تر خواهند بود.
ابتدا شبکه مولد عکسی را با رزولوشن پایین می سازد. پس از آن، شبکه تفکیک کننده کار را ارزیابی می کند.
زمانی که سیستم جلوتر رفت، برنامه نویسان لایه های جدیدی را برای رزولوشن های بالاتر اضافه کردند تا زمانی که GAN توانست عکس هایی با “کیفیت بی سابقه” تولید کند (طبق مقاله تیم nVidia).

انسان یا ماشین ؟

nVidia ویدیویی از عملکرد GAN منتشر کرده است و صورت های ساخته شده با هوش مصنوعی، بسیار قابل توجه بودند. اگر فردی اطلاع نداشته باشد که این صورت ها به وسیله یک ماشین تولید شده اند، حتماً فکر می کند که متعلق به افراد واقعی هستند.
در حقیقت، بحث زیادی در مورد خط تیره و تار بین انسان و ماشین در هوش مصنوعی وجود دارد. البته GAN شرکت nVidia اولین هوش مصنوعی نیست که چیزی از انسان را شبیه سازی می کند.
برخی از هوش مصنوعی ها از تکنیک های یادگیری عمیق استفاده می کنند تا صدایی شبیه صدای انسان را بسازند. هوش مصنوعی گوگل (WaveNet) می تواند صدای انسان را تقریباً به طور بی نقصی تقلید کند. در عین حال، الگوریتم استارت آپ Lyrebird می تواند صدای انسان را ترکیب کند.
جالب تر یا آزاردهنده تر (بستگی به دیدگاه شما در مورد هوش مصنوعی دارد)، روبات های دارای هوش مصنوعی وجود دارند که می توانند احساسات انسانی را درک کنند و نشان دهند. به عنوان نمونه می توان به روبات سوفیا (از شرکت Hanson Robotics) و فلفل (از شرکت SoftBank) اشاره کرد.
واضح است که دوران ماشین های هوشمند در برابر ما قرار دارد و هر قدر توانایی هوش مصنوعی در انجام کارهایی که قبلاً فقط توسط انسان قابل انجام بود بیشتر می شود، خط بین انسان و ماشین مبهم تر می شود. اکنون سوال اینجاست که این خط چه زمان به طور کامل از بین می رود …

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *