معنای نامحدود اما با «مصرف منصفانه» اینترنت غیر حجمی چیست؟

معنای نامحدود اما با «مصرف منصفانه» اینترنت غیر حجمی چیست؟
  • 1396/8/26
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

بالاخره وزیر ارتباطات تعرفه‌های اینترنت ثابت غیر حجمی را اعلام کرد و به انتظارات پایان داد. اما نکته‌ جالبی که می‌توان در قیمت‌گذاری جدید دید، ذکر عنوان مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) بوده که چندین‌بار در سخنان وزیر ارتباطات تکرار شده است!

گویا آی تی – در گذشته مخابرات و تعدادی از اپراتورها به دو صورت حجمی و نامحدود به کاربران سرویس می‌دادند، اما به مرور سرویس نامحدود را از بسته های خود حذف کرده و کاربران را با انواع روش‌های تشویقی، مجبور به استفاده از بسته‌های حجمی کردند! از همین رو اعلام نرخ‌های جدید به نوعی برگشت به گذشته است اما به روش جدید و نام جدید!

بسیاری از سرویس دهنده‌گان اینترنت در دنیا از قانون «Fair Usage Policy» یا همان «مصرف منصفانه» استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند کاربران در استفاده از ترافیک و پهنای باند عدالت را برقرار می‌کنند، چرا که در صورت استفاده بیش از حد تعدادی کاربر از پهنای باند، ممکن است کیفیت سرویس دیگر کاربران با افت شدیدی روبرو شود.


Fair Usage Policy اما اینکه در تعرفه‌های جدید اینترنت غیر حجمی ثابت چه سقفی مصرف منصفانه تلقی می‌شود، هنوز مشخص نیست. برای مثال در ایالات متحده استفاده ترافیک تا سقف ۳۰۰ گیگابایت برای اینترنت ۸ مگابیت بر بستر ADSL مصرف منصفانه به حساب می‌آید و بعد از تمام شدن سقف اصلی، سرعت اینترنت به ۵۱۲ کیلوبایت کاهش پیدا می کند. شایان ذکر است که در صورت تمام شدن سقف ترافیک اصلی، اینترنت به هیچ وجه قطع نمی‌شود و تنها سرعت اصلی کاهش پیدا می‌کند.
به جهت اینکه در تعرفه‌های جدید اینترنت، سرعت از ۵۱۲ تا ۵۰ مگابیت در نظر گرفته شده، باید دید که اپراتور ها برای هرکدام از سرعت‌های تعیین شده چه سقفی در نظر خواهند گرفت.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *