تفاوت استیو جابز با کارآفرینان دیگر در دستیابی به موفقیت چه بود؟

تفاوت استیو جابز با کارآفرینان دیگر در دستیابی به موفقیت چه بود؟
  • 1396/9/6
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

یکی از ویژگی‌ های بارز شخصیت استیو جابز سادگی مثال زدنی او است. استیو جابز همواره تمرکز خود را بر موضوع اصلی متمرکز می کرد و بدین ترتیب با حفظ تمرکز و ثبات رویه در فعالیت های خود توانست به یکی از برترین مدیران و کارآفرینان شناخته شده تبدیل گردد.

گویا آی تی – در حقیقت یکی از رموز موفقیت استیو جابز این است که وی بر خلاف اکثریت، به جای پرداختن به مسائل پر زرق و برقی مانند هدف گذاری های متعدد و برنامه های کسب و کار پر رمز و راز، بر اهمیت ثبات رویه و تمرکز بر هدف اصلی تأکید می کرده است. شاید در نتیجه ی همین رویکرد وی باشد که کمپانی تحت مدیریت او، یعنی کمپانی اپل، به جای تولید تعداد زیادی محصول تنها بر روی طراحی و ساخت چند محصول محدود، مثلاً تلفن های هوشمند آیفون، تمرکز کرده است.

در حقیقت پرداختن به امور حاشیه ای و بی ارتباط با موضوع اصلی هدف شما باعث می شود تا نتوانید آن گونه که باید به آن دست یابید. این نکته اگر چه بدیهی می نماید، اما افراد زیادی هستند که با وجود آگاهی بر این موضوع اجازه می دهند تا موضوعات حاشیه ای و کم ارزش حواسشان را پرت کرده و مانع دستیابی آنان به هدف ها شوند.

در ادامه به برخی از توصیه های استیو جابز برای ایجاد یک کسب و کار موفق و دستیابی به موفقیت اشاره خواهیم نمود:

 

  1. بدون دلیل موجه رویه خود را تغییر ندهید.

ممکن است شغل فعلی شما در حال حاضر به اندازه ی کافی سوددهی نداشته باشد و در نتیجه شما به این فکر افتاده باشید که آن را با حرفه یا هدفی دیگر جایگزین کنید. اما نکته در همین جا ست که با وجود فشار و اضطرابی که خوب پیش نرفتن کارها برای شما به همراه می آورد، باید تلاش کنید که با تمرکز بر هدف اولیه و اصلی خود با این موانع مواجه شده و به مسیرتان ادامه دهید. پس بدون دلیل موجه رویه ی خود را تغییر ندهید حتی اگر در ظاهر، موقعیت های بهتری نسبت به موقعیت کاری حال حاضرتان در پیش رو دارید.

شما باید کار و فعالیت خود را تحت نظارت و کنترل داشته باشید و یا از افرادی که به آن ها اعتماد دارید بخواهید این وظیفه را بر عهده بگیرند. بدین ترتیب تعادل در فعالیت های شما برقرار خواهد شد.

 

  1. تنها یک هدف اصلی انتخاب کنید.

هر فرد هر چقدر هم که توانایی داشته باشد، و هر اندازه که بتواند کمتر بخوابد، در هر صورت در طول شبانه روز بیشتر از ۲۴ ساعت فرصت ندارد. از آن جا که زمان محدود است بهتر است تا به جای انتخاب چندین هدف، تنها بر روی یک هدف تمرکز کنید و تلاش نمایید که آن را به سرانجام برسانید. پس از انتخاب هدف، لازم است تا همواره با به خاطر آوردن آن، اقدامات مورد نیاز برای حصول به هدفتان را مورد ارزیابی قرار دهید و بر این اساس عمل نمایید.

 

  1. تماس های تلفنی و مکالمات رودررو را جایگزین ارتباطات مجازی کنید.

بهترین روش برای برقراری ارتباط با دیگران مکالمه ی رودررو است. در واقع بهتر است تا جای ممکن ارتباط خود را با دیگران واقعی سازید. استفاده از تلفن برای برقراری تماس صوتی، گذاشتن یک یادداشت با دست خط خودتان برای دیگران و … از جمله راه هایی هستند که تأثیری به مراتب بیشتر نسبت به روش هایی چون ارسال ایمیل یا دورهمی های شبکه ای دارند.

 

  1. نگران رنگ جوراب هایتان نباشید.

انتخاب یک نوع پوشش ویژه ی خودتان نمونه ای از اقدامات کوچکی است که می توانید برای خالی نمودن ذهنتان انجام دهید. بسیاری از کارآفرینان بزرگ مانند مارک زاکربرگ همیشه از یک نوع پوشش استفاده می کنند. بهتر است به جای پرداختن به مسائل جزئی، همانند نوع پوشش خود، افکار خود را بر روی اهداف بزرگ تری متمرکز نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *