تاثیر سرعت رم بر عملکرد کامپیوتر

تاثیر سرعت رم بر عملکرد کامپیوتر
  • 1396/9/18
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

از جمله مواردی که در کامپیوتر و لپتاپ مورد توجه قرار می گیرد، میزان حافظه رم است. در واقع اگر به راهنمای خرید کامپیوتر و یا لپتاپ بنگریم می بینیم که نکاتی در مورد رمِ آن کامپیوتر وجود دارد. به نظرم در کمتر جایی اختصاصاً به رم کامپیوتر پرداخته شده و به همین سبب ما در اینجا درصدد برآمدیم تا اختصاصاً در مورد رم صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

رده بندی های متعدد سرعت رم

یکی از ویژگی ها و یا فاکتورهایی که رم را با آن می سنجند، سرعت آن است. سرعت رم در واقع به معنی میزان انتقال داده ها در واحد زمان است. بدیهی است که هرچه رم بتواند داده ی بیشتری را در یک بازه ی زمانی انتقال دهد از سرعت بیشتری برخوردار است.
معمولاً سرعت رم را به واسطه ی DDR می سنجند. البته گاه ممکن است از استانداردهایی همچون PC2/PC3/PC4 نیز استفاده شود. در واقع این استانداردها عموماً بعد از عبارات مرتبط با نسل سخت افزار می آیند. مثلاً DDR3 1600 RAM همان PC3 12800 است و … .
اما اگر دو استاندارد برای سرعت رم وجود دارد، به سبب بیت و بایت است. در واقع DDR برای بایت است و PC برای بیت. یعنی از آن جا که هر بایت برابر است با ۸ بیت، پس DDR 1600 می شود PC3 12800. یعنی ۱۶۰۰*۸٫ البته، همانطور که در بالا هم گفته شد، عموماً سرعت رم را با استاندارد DDR بیان می کنند.

تایمینگ رم

موردی دیگر که بر روی حافظه ی رم وجود دارد، تایمینگ رم است. ساختاری که برای نشان دادن تایمینگ رم مورد استفاده قرار می گیرد، معمولاً به شکل ۱۵-۵-۵-۵ است. این گونه ساختار مرتبط است با مسائل پیچیده در حیطه ی علوم و در نوشته ای به این اختصار نمی توان به طور کامل در مورد آن توضیح داد. اما می شود اشاره ای سطحی به آن داشت. این اعداد را اصطلاحاً Latency می نامند. آن ها حکایتگر سرعت دسترسی رم به سخت افزار خود هستند. لذا بهتر است این مجموعه اعداد کمتر باشند. یعنی هر اندازه که اعداد مورد نظر کمتر باشند سرعت دسترسی رم به سخت افزار خودش بالاتر است. البته ذکر این نکته لازم است که تفاوت در Latency بسیار کم است و بیشتر سازمان های بزرگ است که باید به آن توجه داشته باشند و نه کاربران عادی.

تأثیر این موارد بر روی کامپیوتر به صورت کلی

البته که فاکتورهای بالا در سرعت نقش دارند اما این نقش به اندازه ای نیست که موجب شود به هنگام خرید دقت زیادی به این فاکتورها شود و پول بیشتری برای آن ها پرداخت گردد. در واقع، رم سریع تر ممکن است بتواند در بنچمارک موجب جلو افتادن سیستم شود اما آن چیزی که مهم است و تأثیری بیشتر دارد نه رم سریع تر که رم بیشتر است. پس با این احوال، می توان گفت از بین رم ۸ گیگابایتی DDR4 با سرعت ۳۲۰۰ و رم ۱۶ گیگابایتی DDR4 با سرعت ۲۴۰۰، رم دوم، یعنی رم ۱۶ گیگابایتی، گزینه ی بهتری است. پس به خاطر داشته باشیم که این رم بیشتر است که تأثیری محسوس دارد و نه رم سریع تر.

 

فرق DDR2، DDR3 و DDR4

این ها به معنای سرعت دیتای دو برابر (Double Data Rate) هستند و نشانگر نسل رم می باشند. اکنون در سال ۲۰۱۷، DDR به DDR4 رسیده و این در حالی است که DDR3 مربوط به سال ۲۰۰۷ است. بدیهی است که هر اندازه که نسل رم جدیدتر باشد سرعت دسترسی به اطلاعات نیز در آن بیشتر است و به همین دلیل است که از DDR3 در کامپیوترهای قدیمی تر استفاده شده و می شود.
نکته ای دیگر که بهتر است در آخر به آن اشاره شود این است که اگر مادربورد از استاندارد DDR3 برخوردار باشد نمی توان آن را با DDR4 جایگزین کرد، اما این در حالی است که اگر مادربورد دارای سرعت ۳۶۰۰ باشد می توان آن را با سرعتی بالاتر جایگزین نمود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *