چگونه ویدیوهای VHS را به دیجیتال تبدیل کنیم؟

چگونه ویدیوهای VHS را به دیجیتال تبدیل کنیم؟
  • 1396/9/20
  • فرید دانشفر
  • 7

اگر فیلم های خانوادگی قدیمی، برنامه های تلویزیونی ضبط شده و یا فیلم های VHS را نگهداری می کنید، ما روش تبدیل آن ها به دی وی دی یا یک فرمت دیجیتال مانند MP4 را به شما آموزش می دهیم.

تبدیل VHS به دی وی دی
تبدیل VHS به دی وی دی

گویا آی تی – در مقایسه با دی وی دی (و بلو-ری)، نوارهای VHS کیفیت پایینی دارند. اگر برای مدتی به آن ها نگاه نکرده اید، فکر خوبی است که یکی از این نوارها را پخش کنید تا کیفیت آن را ببینید. امروزه با وجود فرمت های جدید، کیفیت به طور قابل توجهی بهبود یافته است. در مجموع باید بدانید که دیجیتال کردن نوارهای قدیمی، رزولوشن آن ها را بهتر نمی کند.

اگر قصد دارید که نوارهای قدیمی خود را برای آیندگان حفظ کنید، شما به یک دستگاه پخش VHS نیاز دارید. بنابراین اگر دستگاه قدیمی خود را کنار گذاشته اید، باید یکی قرض کنید یا بخرید.

با وجود این که دستگاه های پخش VHS منسوخ شده اند، همچنان می توانید یک مدل نو یا دست دوم را در بازار پیدا کنید. مدل دست دوم قیمت بسیار پایینی دارد، البته نباید انتظار داشته باشید که به درستی کار کند. به هر حال پس از این که یک دستگاه پیدا کردید می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

چگونه VHS را به دی وی دی تبدیل کنیم؟

قبل از شروع نوارهای خود را بررسی کنید. اگر گرد و خاک دارند، سعی کنید تا جایی که می توانید آن را تمیز کنید. همچنین مطمئن شوید که قسمت های چرخان داخل نوار خراب نباشند. اگر گیر کرده اند، سعی کنید با دست آن ها را به حرکت درآورید.

اگر نمی خواهید دستگاه پخش بخرید یا وقت تبدیل تمام نوارهای VHS خود را ندارید، می توانید به شرکت هایی مراجعه کنید که این کار را با دریافت هزینه انجام می دهند. البته در نظر داشته باشید که اگر تعداد نوارهای شما زیاد است، باید هزینه زیادی پرداخت کنید.

اکثر افراد ترجیح می دهند که راه ارزان تر را انتخاب کنند. می توانید از یک دستگاه VHS/DVD کمبو (این دستگاه ها نیز همچنان به صورت نو و دست دوم موجود هستند) استفاده کنید، چرا که اکثر این دستگاه ها به شما امکان می دهند که به صورت مستقیم از VHS به DVD ضبط کنید (پس از این مرحله می توانید آن ها را به یک فرمت دیجیتال تبدیل کنید).

روش مشابه دیگر این است که خروجی ویدیو دستگاه پخش VHS را به ورودی ویدیو یک دستگاه ضبط دی وی دی وصل کنید. برای این کار شما به یک کابل A/V نیاز دارید که می تواند به صورت رابط اسکارت (رابط دو ردیفه با ۲۱ پین) یا کابل RCA (یا phono) باشد.

VHS
VHS

اگر رِکوردر دی وی دی ندارید، می توانید از کامپیوتر خود برای دیجیتال کردن نوارهای VHS استفاده کنید و (در صورت تمایل) آن را بر روی یک دی وی دی کپی کنید. به هر حال شما به سخت افزار ضبط ویدیو و نرم افزار مخصوص آن نیاز دارید.

از آن جایی که کیفیت عکس در نوارهای VHS اهمیتی ندارند (در واقع خیلی ضعیف هستند) در هنگام انتخاب نرم افزار می توانید به مواردی مانند قیمت، راحتی استفاده، قابل اطمینان بودن و کیفیت پشتیبانی توجه کنید. به دلیل این که مواد ذکر شده کاملاً واضح نیستند، سعی کنید ابتدا به بررسی ها (review) توجه کنید. قیمت کانوِرتِرها از حدود ۵۰ هزار تومان شروع می شوند (اسم کارت کپچر را جستجو کنید).

کارت کپچر
کارت کپچر

چگونه VHS را به دی وی دی تبدیل کنیم؟

مرحله ۱- پخش کننده VHS را با استفاده از کابل مخصوص به کامپیوتر وصل کنید. باید چیزی شبیه عکس بالا باشد. شما به یک کابل اسکارت نیاز دارید که دارای کابل های سه رنگ قرمز، سفید و زرد باشد. (دقت کنید که نمی توانید از کانکتورهای قسمت جلو دستگاه استفاده کنید، چرا که آن ها معمولاً ورودی هستند و نه خروجی)

مرحله ۲- روند دیجیتال کردن نوارهای VHS تقریباً ساده است. نرم افزار ضبط کردن را از روی کامپیوتر اجرا کنید (که دارای دانگل USB است) و نوار VHS خود را از قسمت دلخواه شروع به پخش کنید.

مرحله ۳- در انتهای ویدیو نرم افزار و نوار VHS را متوقف کنید.

مرحله ۴- اگر می خواهید ویدیو ضبط شده خود را بر روی دی وی دی کپی کنید، نرم افزار شما باید این گزینه را داشته باشد. اگر این گزینه موجود نبود، می توانید از یک تبدیل کننده ویدیو استفاده کنید (برنامه های رایگان در اینترنت موجود هستند). با این روش می توانید ویدیو ضبط شده از نوار VHS را بر روی یک دی وی دی کپی کنید.

یک دی وی دی خالی در رایتر کامپیوتر قرار دهید (اگر این مورد را ندارید، می توانید از رایتر های USB استفاده کنید که قیمت مناسبی دارند).

کپی کردن فایل های بی کیفیت بر روی بلو-ری کار بیهوده ای است. دی وی دی ها ارزان تر هستند و کیفیت بهتری نسبت به VHS دارند.

چگونه ویدیو تبدیل شده را در تلفن یا تبلت ببینیم؟

می توانید ویدیو خود را به فرمت MP4 قابل پخش در تلفن و تبلت تبدیل کنید. برای مشاهده ویدیو بر روی تلفن یا تبلت، فقط باید دستگاه را با استفاده از یک کابل USB به کامپیوتر وصل کنید.

اگر دستگاه اندرویدی دارید، به دنبال گزینه مخصوص انتقال فایل با USB باشید. چرا که به طور پیش فرض دستگاه شما فقط شارژ می شود و اجازه انتقال فایل را ندارید. این گزینه ها در دستگاه های اندرویدی تفاوت دارد، اما اگر تنظیم مخصوص انتقال فایل را پیدا کردید، می توانید آن را به صورت یک درایو جدید در ویندوز مشاهده کنید.

اتصال موبایل به کامپیوتر
اتصال موبایل به کامپیوتر

فایل های ویدیو MP4 که قبلاً ضبط کرده اید را در پوشه Videos یا Movies در دستگاه اندرویدی خود کپی کنید. پس از این می توانید ویدیو ضبظ شده را در اپلیکیشن ویدیو پیش فرض دستگاه خود ببینید.

اگر یک آیفون دارید، ویدیو MP4 خود را در iTunes library وارد (import) کنید. سپس تلفن (یا آیپد) خود را به کامپیوتر وصل کنید و فایل های خود را از library به صورت drag and drop به دستگاه مورد نظر انتقال دهید.

آیتونز
آیتونز
دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 7 دیدگاه
  1. آیا میشه کابل aux را به یک گوشی ودوربین وصل کرد ونوار را داخل دوربین گذاشت وکپی کنیم تو موبایل؟

  2. سلام
    میشه نحوه تبدیل فیلم های ویدیویی قدیمی به سی دی یا دی وی دی رو بصورت فیلم آموزش بدین

  3. سلام،یک سوال بسیار مهم : اگر یک نوار ویدیویی داشته باشیم که از قبل در آن فیلم بوده باشه و اتفاقی زده باشیم اول نوار و گزینه صاف کردن نوار زده باشیم تا آخر فیلم و روی نوار شو ظبط کرده باشیم…،آیا امکان بازگرداندن فیلم پاک شده هست یا خیر؟سپاس

  4. تبدیل ویدیو های قدیمی.کپچر کردن و….
    اگر نمی‌توانید ویدیو های خاطره انگیزان را دوباره ببینید.کافیست با ما برای بازگرداندن خاطرات تماس بگیرید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *