دسترسی به ۷ ویژگی جدید اندروید بدون نیاز به روت کردن گوشی

دسترسی به ۷ ویژگی جدید اندروید بدون نیاز به روت کردن گوشی
  • 1396/9/29
  • زهرا معبودی
  • 0

برای مدت‌ها، عاشقان اندروید برای انجام کارهایی که بصورت پیش فرض اجازه انجام آن‌ها در اندروید وجود نداشت مجبور به روت کردن دستگاه‌شان بودند. اما گوگل امکانات بسیار زیادی به اندروید اضافه کرده است که نیاز بسیاری از کاربران را رفع می‌کند، مواردی که سابقاً برای استفاده از آن‌ها باید دستگاه را روت می‌کردید.

گویا آی تی: اکنون با هر امکان جدیدی که به اندروید اضافه می‌گردد دلایل روت کردن دستگاه‌ها نیز کمتر و کمتر می‌شود. در بین این امکانات، مواردی نیز پیدا می‌شود که از دلایل اصلی روت کردن دستگاه‌ها در گذشته بود. در ادامه هفت مورد از مهمترین آن‌ها را برای شما عنوان خواهیم کرد.

ویژگی جدید اندروید

تهیه اسکرین شات (عکس از صفحه)

شما همیشه می‌توانستید با متصل کردن تلفن و یا تبلت اندرویدی‌تان به کامپیوتر از آن‌ها اسکرین شات تهیه کنید، اما تهیه‌ی اسکرین شات بر روی دستگاه‌تان مختص به افرادی بود که مجوز دسترسی روت را داشتند. اگر در گذشته از اندروید استفاده نمی‌کردید شاید این موضوع برایتان عجیب بنظر برسد، اما زمانی تهیه اسکرین شات به روت بودن دستگاه احتیاج داشت. جالب است، نه ؟

اسکرین شات از اندروید

اما اکنون، اینکار بسیار ساده شده است. براحتی و با فشردن همزمان دکمه‌های کم کردن صدا و دکمه‌ی خاموش/روشن (و یا در دستگاه‌های سری گلکسی با فشردن همزمان دکمه‌ی خانه و دکمه‌ی خاموش/روشن) می‌توانید یک اسکرین شات تهیه کنید و آن را به اشتراک بگذارید.

غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های پیش فرض اندروید

بسیار واضح است که شما علاقه‌ای به اپلیکیشن‌های  بلااستفاده‌ی نصب شده بر روی دستگاه‌تان نداشته باشید. اما روزگاری این مورد به هیچ وجه برای سازندگان تلفن همراه مهم نبود و شما مجبور بودید با این اپلیکیشن‌ها سر کنید، مگر اینکه دستگاه‌تان را روت می‌کردید.

اکنون، براحتی می‌توانید اپلیکیشن‌های پیش فرض را از قسمت تنظیمات اندروید غیرفعال کنید. برخی اوقات این مورد واقعا امکان مفیدی‌ست، هر چند که شاید هنوز برخی از تولید کنندگان این مورد را بر روی دستگاه‌هایشان غیرفعال کرده باشند. اگر به این مورد برخوردید باید به آن به یکی از نقاط ضعف این سیستم عامل متن باز بنگرید. اما خبر خوب این است که به نظر می‌رسد بر روی اکثر محصولات اندرویدی این قابلیت فعال است.

برای غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های پیش فرض به تنظیمات دستگاه رفته و Apps را انتخاب کنید. در آنجا سربرگ All را انتخاب کنید (این راهنمایی بر اساس اندروید نسخه Oreo است). بر روی هر اپلیکیشنی که قصد غیرفعال کردنش را دارید ضربه بزنید.

در آن قسمت اگر قابلیت حذف اپلیکیشن را ندارید باید به جای آن دکمه‌ی Disable را ببینید. بر روی این دکمه ضربه بزنید تا اپلیکیشن غیرفعال شود. البته شاید این دکمه برای تعدادی از بسته‌های ضروری اندروید در دسترس نباشد اما شما می‌توانید اپلیکیشن‌های پیش فرضی مانند تقویم، گالری و ساعت را غیرفعال کنید. حتی قادر خواهید بود تا کیبورد پیش فرض اندروید را نیز غیرفعال نمایید.

قطع مجوز

این قسمت در نسخه‌های اخیر اندروید دستخوش تغییرات زیادی شده است. زمانی شما هیچ کنترلی بر روی اپلیکیشن‌ها و اعمالی که آن‌ها می‌توانستند با دستگاه یا اطلاعات شما انجام بدهند نداشتید. پس از آن این قسمت تکامل یافت و کنترل‌هایی را در اختیار کاربر قرار داد و در حال حاضر این قسمت کنترلهای بسیار کامل و جامعی در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

البته این جامعیت باعث شده که برای کار با این قسمت به کمی راهنمایی نیاز داشته باشید.

محدود کردن اینترنت سیم کارت

با ابزارهایی که امروزه در اندروید وجود دارد، شما این توانایی را خواهید داشت که دسترسی تعدادی از اپلیکیشن‌ها را به اینترنت سیم کارت محدود کنید. البته از این ابزارها انتظار نداشته باشید که مانند یک فایروال برای شما عمل کنند اما با این وجود باز هم مفید هستند.

برای استفاده از این قابلیت، به تنظیمات و سپس به قسمت Data usage بروید (در اندروید Oreo می‌توانید این گزینه را در قسمت Networks & Internet menu پیدا کنید). علاوه بر تنظیماتی مانند محدود کردن پهنای باند، مشاهده نمودار مصرف و غیرفعال کردن اینترنت سیم کارت، می‌توانید بر روی اپلیکیشن‌های مورد نظرتان ضربه زده و گزینه‌ی Background Data را غیرفعال کنید. با اینکار آن اپلیکیشن خاص دیگر قادر نخواهد بود تا در پشت پرده از اینترنت سیم کارت استفاده کند. البته در نظر داشته باشید همانطور که عنوان کردیم با اینکار اپلیکیشن قادر نخواهد بود در پشت پرده از اینترنت سیمکارت استفاده کند، ولی با باز کردن اپلیکیشن این توانایی به آن داده خواهد شد و همچنین آن اپلیکیشن می‌تواند کماکان از اینترنت بی سیم در تمام شرایط استفاده نماید.

همچنین می‌توانید اینکار را با اینترنت بی سیم نیز انجام دهید. برای انجام اینکار، در منوی Data Usage و در قسمت Wi-Fi بر روی Network restriction ضربه بزنید و Wi-Fi را بر روی Metered تنظیم کنید. با اینکار اندروید متوجه خواهد شد که دسترسی آن اپلیکیشن برای استفاده از Wi-Fi در پشت صحنه محدود خواهد بود.

رمز گذاری محل ذخیره اطلاعات

اندروید این امکان را به شما می‌دهد تا تمام فضای ذخیره اطلاعات تلفن همراه و یا تبلیت اندرویدی‌تان را رمزگذاری کنید. با اینکار بعد از روشن کردن دستگاه از شما رمزی پرسیده خواهد شد (در صورت فراموشی رمز مجبور به بازگردانی دستگاه به تنظیمات کارخانه خواهید بود که اینکار تمامی اطلاعات شما را پاک خواهد کرد). اگر دستگاه شما دزدیده شود، سارق مجبور است تا برای دستیابی به اطلاعات دستگاه شما رمز را وارد کند (با این فرض که دستگاه خاموش بوده است).

برای رمزگذاری تلفن و یا تبلت اندرویدی‌تان، به تنظیمات رفته و بر روی Security ضربه بزنید. بر روی Encrypt tablet و یا Encrypt phone ضربه بزنید. تکمیل این فرآیند کمی طول خواهد کشید ولی مطمئن باشید ارزش آن را خواهد داشت. توجه کنید که این فرآیند به جز با بازگردانی دستگاه به تنظیمات کارخانه برگشت پذیر نخواهد بود.

متصل شدن به VPN

اگر قصد متصل شدن به VPN را دارید دیگر نیازی نیست تا مانند گذشته برای نصب اپلیکیشن‌های VPN دستگاه خود را روت کنید.

شاید برخی از VPNها اپلیکیشن اختصاصی خود را داشته باشند. اما اگر VPN شما این مورد را دارا نیست می‌توانید به تنظیمات بروید و در قسمت Wireless & Network بر روی More ضربه زده و VPN را انتخاب کنید. در این قسمت شما قادر خواهید بود تا چندین VPN بر روی دستگاه‌تان تنظیم کنید. در اندروید Oreo این قسمت در Network & Internet وجود دارد.

راه اندازی مجدد (Restart) دستگاه با یک ضربه

زمانی بود که برای شروع مجدد دستگاه‌تان باید بصورت دستی آن‌را خاموش کرده و سپس آن‌را روشن می‌کردید. راه دیگر این بود که دستگاه را روت می‌کردید تا بتوانید با یک ضربه دستگاه را راه اندازی مجدد کنید. شاید این مورد را بتوان عجیب‌ترین و آزار دهنده‌ترین مورد این لیست دانست زیرا کاربران مجبور بودند تمام مواقعی که نیاز به راه اندازی مجدد دستگاه داشتند برای انجام اینکار دستگاه ‌را خاموش کرده و باز روشن کنند.

فکر می‌کنم اکنون تمامی کاربران اندروید استفاده از این مورد را بلد باشند. دکمه‌ی خاموش/روشن دستگاه را فشار داده و نگه دارید. سپس در منوی ظاهر شده بر روی گزینه‌ی restart ضربه بزنید. به همین راحتی.

به غیر موارد اشاره شده، هنوز نیز مواردی وجود دارد که برای انجام دادن آن‌ها باید دستگاه را روت کنید اما گوگل مرتباً در حال اضافه کردن امکاناتی‌ست که با آن‌ها می‌توانید کمتر به روت کردن دستگاه نیاز پیدا کنید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *