عیب یابی و اشکال زدایی از توقف رشد فهرست مشترکان ایمیل مارکتینگ

عیب یابی و اشکال زدایی از توقف رشد فهرست مشترکان ایمیل مارکتینگ
  • 1396/10/9
  • مهدی پیوندی
  • 0

بسیار خوب، بالاخره کمر همت بسته اید تا جامعه مشترکان فهرست ایمیل مارکتینگ خود را گسترش بدهید. شما مطالب قبلی بخش آموزش ایمیل مارکتینگ در رابطه با رشد فهرست های بازاریابی ایمیلی را مطالعه کرده اید، شرایط خاص کسب و کار خود را سنجیده اید و با همکاران تان برای به کار گیری تاکتیک هایی برای جذب مشترک به مشارکت می پردازید. اما وقتی که نوبت به مشاهده نتایج می شود چه می بینید؟ هیچ!

فهرست شما هنوز هم رشد چندانی نکرده است. بعد از آنکه با غم و غصه خود کنار آمدید و وجود مشکل را پذیرفتید، نوبت به ارزیابی شرایط و پیداکردن بخش هایی می رسد که محتاج بهینه سازی و تقویت هستند. ما در ادامه این مطلب از مجموعه مطالب آموزش بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ به شما کمک خواهیم کرد تا فرآیند عیب زدایی از کار خود را آغاز کنید. به علاوه به چند تاکتیک اشاره می کنیم که در مرحله دوم می توانید از آنها استفاده کنید.

 

میزان لغو اشتراک

اگر مشترکان بیشتری را به فهرست خود اضافه کرده اید، اما فهرست شما رشد نمی کند شاید به این دلیل است که میزان لغو اشتراک مشترکان فعلی شما بیشتر است. البته این میزان در هر حوزه ای با دیگری متفاوت است، اما میانگین لغو اشتراک در سال گذشته چیزی نزدیک به ۰٫۱۲ درصد بود. حتی اگر میزان لغو اشتراک شما در محدوده طبیعی قرار دارد، تلاش برای کاهش همین میزان هم می تواند در بلندمدت تعداد قابل توجهی از مشترکان را برای شما نگه دارد. به عنوان مثال، اگر اندازه فهرست ایمیل مارکتینگ شما ۱ میلیون مشترک باشد، چنانچه فقط بتوانید نرخ لغو اشتراک خود را ۰٫۱ درصد کاهش بدهید به ازای هر ایمیل از لغو اشتراک ۱۰۰۰ مشترک جلوگیری کرده اید.

هنگامی که میزان لغو اشتراک فهرست خود را بررسی می کنید علاوه بر ایمیل های تبلیغی به پیام های خودکار نیز توجه کنید. چه بسا نرخ لغو اشتراک ایمیل های تبلیغی شما در محدوده طبیعی قرار داشته باشد، اما مثلاً ایمیل های خوشامدگویی شما نرخ لغو اشتراک تان را بالا برده باشند. راه اندازی و بهینه سازی یک یا دو کمپین برای کاهش نرخ لغو اشتراک می تواند به تقویت فهرست ایمیل مارکتینگ شما کمک کند.

 

ساختار و آمارگیری

یکی از مواردی که احتمالاً هم دلتان می خواهد و هم از آن واهمه دارید این است که شاید فهرست بازاریابی ایمیلی شما واقعاً در حال رشد است، اما گزارش هایی که دریافت می کنید درست نیست. چند موردی که برای عیب زدایی می توانید مد نظر قرار دهید عبارتند از:

  • آیا همه افرادی که در فهرست ایمیل مارکتینگ شما ثبت نام می کنند واقعاً به فهرست اصلی ارسال اضافه می شوند؟ همه روشهای خود برای جذب مشترک را ارزیابی کنید تا اطمینان پیدا کنید که همگی بر طبق انتظار عمل می کنند.
  • آیا فهرستی که گزارش های آن را بررسی می کنید همان فهرست مورد نظر است؟ علاوه بر این، آیا به مشکلات احتمالی در برنامه ایمیل مارکتینگ و سیستم های مرتبط با آن توجه کرده اید؟

جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی مستلزم آن است که به طور مرتب برنامه های خود را تحت نظر داشته باشید. همه ما امیدواریم که برنامه ها و اتوماسیون مطابق با انتظار پیش بروند، اما خودتان هم خوب می دانید که فرضیات ما ره به جایی نمی برند.

 

مشترکان و مشتریان

شاید در شرایطی قرار داشته باشید که این سوال برای شما مطرح شده باشد: «درآمد و سفارش ها بیشتر شده، نباید فهرست ما هم رشد کنه؟». پاسخ شما تقریباً منفی است و این چند دلیل دارد. اولین دلیلش این است که شاید خریداران محصولات شما همان مشترکان فعلی شما باشند. به علاوه، معمولاً همه خریداران عضو فهرست ایمیل مارکتینگ نیستند. شاید برخی از خریداران بعد از اولین خرید خود اشتراک شان را لغو کنند. به علاوه، احتمالاً مشتریان را در هنگام خرید به فهرست خود اضافه نمی کنید.

حتماً در صفحه ثبت نام و همچنین در صفحه تکمیل خرید یک چک باکس تعبیه کنید که کاربر با علامت زدن آن بتواند فوراً در فهرست ایمیل مارکتینگ شما عضو شود. برای این دست از ثبت نام ها نیز فرآیند خوشامدگویی و انتخاب دسته بندی های مورد نظر را مشخص کنید.

اگر مشاهده کردید که کسی از طریق صفحه ثبت نام یا خرید در فهرست ایمیل مارکتینگ شما عضو نمی شود می توانید به صورت خودکار همه کاربرانی که عضو شده یا خرید کرده اند را به فهرست اصلی خود اضافه کنید. البته احتمالاً این مورد را باید با سرویس دهنده خدمات ایمیل مارکتینگ خود در میان بگذارید، اما معمولاً تا وقتی که امکان لغو اشتراک وجود داشته باشد با مشکلی مواجه نخواهید شد. ارسال پیام برای این گروه می تواند محتاطانه تر باشد یا اینکه مستقیماً می توانید یک ایمیل درخواست ثبت نام ارسال کنید و با تایید آن وارد فاز معمول شوید.

علاوه بر توجه به این تاکتیک های اشکال زدایی، بهینه سازی و تقویت استراتژی هایی که هم اکنون از آنها استفاده می کنید را نیز مد نظر قرار بدهید:

  • هدفگیری پاپ آپ های وبسایت خود را به نحوی جرح و تعدیل کنید که مخاطبان بیشتری را شامل شود یا پاپ آپ های شما به دلایل و مناسبت های بیشتری ظاهر شوند.
  • پیشنهادات و مشوق های ثبت نام را تقویت و اصلاح کنید: مشوق ها را متناسب تر، بهتر و بیشتر کنید یا اگر پیشنهاد خاص یا مشوقی را در نظر نگرفته اید این کار را انجام بدهید.
  • فرم ثبت نام وبسایت خود را از بالای صفحه به پایین (و یا بالعکس) انتقال بدهید.

 

حرف آخر

هیچ وقت دلسرد نشوید. هیچ کلید جادویی یا دستورالعمل مخفیانه ای برای رشد فهرست ایمیل مارکتینگ و به طور کلی تقویت ایمیل مارکتینگ وجود ندارد. لذا لازم است که امتحان و تجربه کنید و با در نظر داشتن نکات این مطلب و سایر مطالبی که در بخش آموزش ایمیل مارکتینگ به آنها اشاره کرده و می کنیم آمار مشترکان فهرست بازاریابی ایمیلی خود را به سقف بچسبانید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *