آیا می‌توان از هر شارژری برای شارژ کردن همه‌ی دستگاه‌ها استفاده کرد؟

آیا می‌توان از هر شارژری برای شارژ کردن همه‌ی دستگاه‌ها استفاده کرد؟
  • 1396/10/29
  • زهرا معبودی
  • 1

هر دستگاهی شارژر مخصوص خودش را دارد که درون بسته‌ی آن قرار می‌گیرد. ولی آیا واقعاً به این همه شارژر مختلف نیاز داریم؟ آیا می‌توان از یک شارژر برای چند دستگاه استفاده کرد؟

گویا آی تی: هرچند این مسئله قبلاً خیلی پیچیده‌تر از حالت فعلی بود، ولی ظهور استانداردها نهایتاً باعث شد سازماندهی این موضوع راحت‌تر شود. بگذارید کمی بیشتر در این رابطه صحبت کنیم.

 

انواع مختلف شارژر

 

اگرچه شارژرها در طول زمان خیلی استانداردتر شده‌اند، اما هنوز انواع مختلفی از آن‌ها توسط کاربران استفاده می‌شوند:

انواع مختلف شارژر

  • شارژر لپتاپ: متاسفانه هنوز هیچ استانداردی برای شارژرهای لپتاپ وجود ندارد. در حال حاضر هر لپتاپی شارژر مختص خودش را دارد. کانکتورها استاندارد نشده‌اند، بنابراین امکان وصل کردن شارژر اشتباهی به لپتاپ شما وجود ندارد. با این حال، با معرفی USB Type-C این موضوع هرچند به کندی اما در حال عوض شدن است.
  • کانکتور لایتنینگ (Lightning) اپل: اپل از سال ۲۰۱۲ که این شارژر را برای موبایل‌هایش معرفی کرد، همچنان از کانکتور لایتنینگ استفاده می‌کند. همه‌ی دستگاه‌های جدید iOS از کانکتور لایتنینگ استفاده می‌کنند و می‌توانند به هر شارژر لایتنینگی که توسط اپل تایید یا تولید شده باشد وصل شوند. دستگاه‌های قدیمی‌تر این شرکت از کانکتور ۳۰ پین Dock استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید دستگاه‌های جدید را با کانکتور لاتنینگ به شارژرهای قدیمی‌تر وصل کنید، اپل کانکتوری برای این حالت ساخته که می‌توانید از آن استفاده نمایید.
  • USB Type-C: این مورد جدیدترین استانداردی است که وارد صحنه شده و اساساً نسخه‌ی تکامل یافته‌ی MicroUSB است. USB Type-C (که اغلب به نام USB-C شناخته می‌شود) یک کانکتور دو طرفه است که توانایی انتقال داده‌ی بیشتری دارد و می‌تواند با سرعت زیادتر دستگاه را شارژ کند. این استاندارد به خوبی توانسته جای MicroUSB را در اکثر دستگاه‌های خارج از دنیای iDevice-ها پر کند، و حتی کم کم دارد به عنوان استانداردی برای شارژ لپتاپ‌ها شناخته می‌شود.

 

به احتمال خیلی زیاد شارژر شما هم در یکی از دسته‌بندی‌های بالا قرار می‌گیرد. ولی اگر سوال می‌کنید که امکان استفاده از شارژرهای مختلف برای دستگاه‌های متفاوت وجود دارد یا نه، باید بگوییم که پاسخش این است: شاید.

 

درک ولتاژها، آمپرها و وات‌ها

برای درک سازگاری شارژرها ابتدا باید بدانید آن‌ها چطور کار می‌کنند.

برای توضیح ولتاژ، آمپر و وات روش‌های گوناگونی وجود دارد، اما ساده‌ترین روش این است که آن را به عنوان آب جاری درون یک لوله در نظر بگیرید. در آن صورت:

  • ولتاژ (V) فشار آب است.
  • آمپر (A) حجم آب جاری درون لوله است.
  • وات (W) نرخ خروجی آب است که با ضرب ولتاژ در آمپر به دست می‌آید.

ساده است، نه؟ در گذشته، اکثر شارژرهای موبایل دو حالت داشتند: ۵V/1A و ۵V/2.1A. شارژرهای کوچک‌تر برای تلفن‌های هوشمند و شارژرهای بزرگ‌تر برای تبلت‌ها ساخته شدند. از همه‌ی شارژرهای موبایل می‌شد برای هر تلفنی استفاده کرد، اکثر شارژرهای تبلت هم همین طور بودند. همه‌ی شارژرهای MicroUSB از ولتاژ ۵ استفاده می‌کردند، بنابراین نیاز نبود نگران این باشید که اشتباهاً موبایل خود را به شارژٰری وصل کنید که بیش از حد ولتاژ داشته باشد.

اما اکنون اوضاع کمی پیچیده‌تر شده است. با توجه به افزایش ظرفیت باتری‌ها، فناوری‌های جدید شارژ مثل شارژ سریع کوالکام، و فرمت‌هایی مثل USB-C که توان بیشتری منتقل می‌کنند، شارژرها نسبت به قبل پیچیده‌تر شده‌اند. اگر بخواهید می‌توانید اطلاعات مربوط به خروجی هر شارژر را که بر روی خود شارژر چاپ شده ببینید.

درک ولتاژها، آمپرها و وات‌ها

حالا اگرچه لازم نیست موضوع را خیلی پیچیده کنیم و جزئیات همه‌ی شارژرهای موجود در بازار را به شما بگوییم، ولی دانستن نکات پایه‌ای زیر برای هر کسی ضروری است.

درک نحوه‌ی کارکرد شارژرها

فرض می‌کنیم موبایل شما یک شارژر ۵V/1A دارد. این شارژر از همان دسته‌ای است که ما آن را شارژر کُند تلقی می‌کنیم، چون امروزه اکثر شارژرهای مدرن خیلی سریع‌تر هستند.

آیا این به معنای آن است که شما نمی‌توانید از شارژرهای ۵V/2.1A یا حتی ۹V/2A استفاده کنید؟ اصلاً. در واقع، شارژری که آمپر بالاتری دارد قادر است دستگاه شما را سریع‌تر شارژ کند، و می‌تواند این کار را با ایمنی انجام دهد. اساساً همه‌ی باتری‌های مدرن چیپی دارند که جریان ورودی را کنترل می‌کنند و فقط اجازه می‌دهند به اندازه‌ی نیاز جریان وارد شود. این مسئله مثل یک خیابان دو طرفه است، زیرا شارژرها از ویژگی‌های هوشمندی پشتیبانی می‌کنند، به همین دلیل است که همیشه باید از برندهای باکیفیت و خوشنام شارژر تهیه کنید.

نکته:‌ سَری شارژری که از ولتاژی بالاتر از ۵ پشتیبانی می‌کند از نوع USB-C دو طرفه است که استفاده از آن برای سیم‌های MicroUSB یا لایتنینگ ممکن نیست.

به همین خاطر است که امکان استفاده از فناوری شارژ سریع در تلفن‌ّهای هوشمند قدیمی‌ای که از این فناوری پشتیبانی نمی‌کنند وجود دارد. البته هم شارژر و هم باتری تدابیر حفاظتی لازم برای جلوگیری از خطرات احتمالی را دارند. و هر موبایلی فقط می‌تواند با همان سرعتی که برایش طراحی شده شارژ شود.

حالا که صحبت از شارژ سریع شد، بگذاریم کمی بیشتر درباره‌ی آن حرف بزنیم. اول از همه باید بگوییم که شارژ سریع با توجه به سازندگان مختلف متدهای مختلفی دارد و آن‌ها با یکدیگر سازگاری ندارند. این یعنی اگر دستگاه شما از شکلی از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، نمی‌توانید مطمئن باشید که با استفاده از شارژر دوست‌تان که آن هم از این فناوری پشتیبانی می‌کند، می‌توانید دستگاه خود را سریع‌تر شارژ کنید. اگر فناوری شارژ شما متفاوت باشد، هنوز هم امکان شارژ کردن دستگاه وجود دارد، ولی سرعت آن کمتر خواهد بود. (این قضیه به زودی تغییر می‌کند، ولی فعلاً هنوز با استانداردهای مختلف طرف هستیم.)

پس آیا می‌شود از هر شارژری برای همه‌ی دستگاه‌ها استفاده کرد؟

درک نحوه‌ی کارکرد شارژرها

 

پاسخ کوتاه این است: به احتمال زیاد بله، ولی نتایج متفاوت است.

برای مثال، فرض کنید می‌خواهید از یک شارژر قدیمی ۵V/1A برای یک تلفن هوشمند جدید استفاده کنید. در این جا نتیجه‌ی کار چندان درخشان نخواهد بود، چون دستگاه با سرعت بسیار کمتری نسبت به زمانی که از شارژر اصلی‌اش استفاده شود شارز خواهد شد. اکثر تلفن‌های هوشمند می‌توانند از شارژرهای سریع‌تر استفاده کنند.

این موضوع معمولاً برای لپتاپ‌ها فرق دارد. اگر پورت دستگاه مخصوص خودش باشد، شخصاً از چیزی به جز شارژر اصلی آن استفاده نمی‌کنم (نه این که چون نمی‌توانم، بلکه چون خودش پورت ویژه دارد). ولی با توجه به این که USB-C اولین فناوری USB است که اجازه‌ی عبور جریان‌های لازم برای شارژ باتری لپتاپ‌ها را هم می‌دهد، شاید لپتاپ جدیدی داشته باشید که به جای استفاده از شارژرهای مخصوص از USB استفاده می‌کند. پس با در نظر داشتن این موضوع، آیا می‌شود از شارژر موبایل برای لپتاپ استفاده کرد؟ برعکسش چطور؟

اکثر اوقات پاسخ مثبت است. شارژر موبایل توان خیلی کمی برای یک لپتاپ دارد، اما ممکن است امکان شارژ کردن لپتاپ در حالت Standby وجود داشته باشد، هرچند برای فهمیدن این موضوع خودتان باید آن را تست کنید. اگر این حالت جواب ندهد، صدمه‌ای به دستگاه وارد نمی‌شود.

از طرف دیگر اما قطعاً امکان استفاده کردن از شارژر USB-C لپتاپ برای شارژ کردن موبایل وجود دارد. مجدداً می‌گوییم، تدابیر حفاظتی خاصی که در بالا به آن اشاره کردیم به شارژر و باتری اجازه می‌دهند تا با همدیگر تطابق پیدا کنند و به طور خودکار از سریع‌ترین سرعت ممکن برای شارژ استفاده کنند.

برای مثال، من معمولاً وقتی خانه باشم لپتاپ ASUS Chromebook C302 خودم را با شارژر Pixel 2 XL شارژ می‌کنم، و تا به حال در زمان‌هایی که بیرون بودم هم چند بار از شارژر C302 برای پیکسلم استفاده کردم. چون معمولاً شارژر C302 را همراه خودم برمی‌دارم و شارژر پیکسل را در خانه می‌گذارم، مشکلی هم به وجود نمی‌آید.

در این باره تجربیات خود را با ما در میان بگذارید و این مطلب را روی شبکه های اجتماعی نشر دهید.

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. شارژی ک خروجی ۵ ولت داره میشه به دستگاهی ک فقط ۵ ولت ساپورت میکنه وصل کرد یا خراب میشه ؟
    شارژر گوشیم فست شارژه یه خنک کننده خریدم ۵ولت ساپورت میکنه رو خود شارژر نوشته خروجی ۵v نمیدونم وصل کنم یا نه جواب بدید لطفا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *