چگونگی انتخاب جذاب‌ترین نام دامنه برای سایت

چگونگی انتخاب جذاب‌ترین نام دامنه برای سایت
  • 1396/11/6
  • بابک شالکونژاد
  • 0

چطور با انتخاب یک نام دامنه‌ مناسب، سئو سایت را به حداکثر برسانیم؟

گویا آی تی – انتخاب نام دامنه می‌تواند بسیار هیجان انگیز و لذت‌بخش باشد. اما اگر شما یک نام نامناسب را انتخاب کنید، این مسئله می‌تواند دردسرساز شود. بررسی‌ها نشان می‌دهند که نام دامنه بر روی سئو سایت تاثیرگذار است. اما چطور؟  آیا راه‌حل خاصی وجود دارد که به وسیله آن بتوان نام مناسبی را برگزید تا سئو سایت خود را به حداکثر برسانیم؟

برای اینکه راه حل مناسب را بیابید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

نام دامنه خود را دقیقا بر اساس (EMD (exact-match domain انتخاب نکنید.

کسانی که در بحث سئو تازه‌ کار هستند این تصور را دارند که نام دامنه باید حتما بر اساس (EMD (exact-match domain باشد.

EMD دقیقا چیست؟

EMD به نام دامنه‌ای گفته می‌شود که شامل عبارات کلیدی است که برخی از افراد آن را دامنه کلمات کلیدی می‌نامند.

بگذارید این موضوع را با یک مثال بررسی کنیم. فرض کنید شما تصمیم دارید که سایت خودتان بر اساس عبارت ویجت‌های ارزان قیمت فوق‌العاده (awesome cheap widgets) در رتبه بالا قرار دهید. اگر شما بخواهید بر اساس EMD عمل کنید نام وب سایت شما چیزی شبیه این خواهد بود: www.awesomecheapwidgets.com

ظاهرا به نظر می‌رسد که این یک استراتژی عالی است. کلمات کلیدی بیشتر و به ازای آن سئو بیشتر. اینطور نیست؟ متاسفانه باید گفت خیر.

بر می‌گردیم به چندین سال قبل. دقیقا سال ۲۰۱۲ که گوگل سایت‌های زیادی را مورد بررسی قرار داد که تلاش می‌کردند سئو سایت خود را با روش EMD، که برای نام دامنه استفاده می‌کنند، بالا ببرند.

بیایید دوباره کمی به عقب باز گردیم. اگر شما تصمیم دارید رتبه سایت خود با عبارت گوشی‌های ارزان نوکیا (cheap Nokia phones) بالا ببرید، هیچ مشکلی نیست! شما فقط کافی است کمی هزینه کنید و یک دامنه با نام www.cheapnokiaphones.com خریداری کنید. شما در صفحه اول گوگل قرار خواهید گرفت. بدون نیاز به هیچ بک لینکی،بدون نیاز به ارائه مطالب با کیفیت در سایت. فقط با استفاده از یک سئو غیرمنصفانه و البته ناشیانه.

در پاسخ به این عمل گوگل به طور شگفت انگیزی رتبه این گونه سایت‌ها را کاهش می‌دهد. به این عمل گوگل Exact Match Domain Update گفته می‌شود که در واقع به‌روز رسانی EMD است.

مت کات، مدیر اسبق بخش اسپم وب گوگل که هم‌اکنون در بخش بهینه‌سازی موتور جستجوی گوگل فعالیت دارد، در توییتی که در سال ۲۰۱۲ منتشر کرد گفت: با تغییرات جدیدی که در الگوریتم گوگل انجام شده است دامنه‌هایی که صرفا (یعنی بدون محتوای مناسب، بدون بک لینک و غیره) از روش EMD استفاده کنند، رتبه آن‌ها در نتایج گوگل کاهش خواهد یافت.

در نتیجه می‌توان گفت به‌روز رسانی EMD، وب سایت‌هایی را که صرفا از کلمات کلیدی در نام دامنه خود استفاده می‌کنند به شدت تنبیه خواهد کرد و رتبه آن‌ها به شدت کاهش خواهد یافت.

واضح است که انتخاب یک EMD ایده بسیار بدی است. اما این مسئله تنها به شما می‌گوید چه کاری را انجام ندهید. پس راه‌حل چیست و چگونه باید یک نام مناسب برای دامنه انتخاب کرد؟

از نام برند خود به عنوان نام دامنه استفاده کنید.

امن‌ترین و آسان‌ترین راه این است که از نام برند خود به عنوان نام دامنه انتخاب کنید. چرا؟ زیرا برند شما راهی است که مشتریان، شما را به یاد می‌آورند. بیشتر ترافیک وب سایت شما از طریق navigational queries می‌باشد.

navigational search چیست؟

navigational search به نوعی جستجو گفته می‌شود که در آن کاربران تلاش می‌کنند تا وب سایت شما را بیابند. اگر نام برند شما CrunchBase است، کاربران ممکن است از عبارات زیر در هنگام جستجو استفاده کنند.

  • crunchbase
  • crunch base
  • crunchbase.com
  • crunchy base
  • (cruncch bas (nobody’s perfect
  • crunched base

ملاحظه می‌کنید که چطور عبارت crunched based وب سایت مورد نظر را به طور کامل با لینک‌های داخل سایت بهتر از سایر نتایج نمایش می‌دهد.

از میان سه عدد از عبارت‌های مورد جستجو که در بالا  ذکر شده‌اند، عبارات اطلاعاتی محبوب‌ترین و متداول‌ترین عباراتی هستند که توسط  navigational queryها دنبال می‌شوند. زمانی که مشتریان بالقوه نتایج جستجو  را مانند تصویری که در بالا می‌بینید، به وجود می‌آورند. آنها به احتمال زیاد سایت شما را یافته اند. اما جدا از همه این مسائل یک دلیل مهم‌تری وجود دارد که چرا باید از نام برند خود به عنوان نام دامنه خود استفاده کنید و آن هم چیزی نیست جز چشم‌گیر کردن یک برند (Brand signals)

Brand signals چیست؟

Brand signals به هر نوع اشاره‌ای از نام تجارت شما یا نام وب سایت شما در دنیای وب گفته می‌شود. این موضوع به‌طور قابل ملاحظه‌ای اهمیت فراوانی در بهبود سئو دارد. به معنای دیگر چشم‌گیر کردن یک برند فراتر از سئو است. آن‌ها بیشتر از اینکه بر روی سئو تاثیرگذار باشند بر روی رتبه صفحات سایت (page rank) تاثیر گذارند.

برخی از سئوکاران روزی را  آرزو می‌کنند که دیگر بک لینک‌ها اهمیتی نداشته باشند و کلمات کلیدی دیگر مطرح نباشند. آن‌ها روزی را آرزو می‌کنند که یک برند خودش یک فاکتور تعیین کننده در رابطه با حضور یک سایت، در نتایج جستجو باشد. ما هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم اما چشم‌گیر کردن یک برند به خودی‌خود یک گام در این مسیر محسوب می‌شود.

در این قسمت به برخی از راه‌هایی که شرکت‌ها در جهت چشم‌گیر کردن برندشان استفاده می‌کنند، اشاره شده است.

برای چشم‌گیر کردن یک برند شما نباید به فعالیت‌هایی بپردازید که تنها مربوط به سئو یا تنها مربوط به کیفیت محتوا می‌شود. به جای آن شما باید بر‌روی فعالیت‌های گسترده در زمینه شغل و حرفه خود تمرکز کنید.

  • شما باید کارمندانی داشته باشید که برای شرکت یا برند شما کار می‌کنند.
  • شما باید یک آدرس فیزیکی یا حتی یک یا دو دفتر کاری داشته باشید.
  • شما باید اطلاعات تماس حقیقی داشته باشید و یک شماره تلفن تایید شده که یک اپراتور حقیقی به عنوان منشی به تماس‌ها پاسخ دهد.
  • شما باید شرکت خود را ثبت کنید و طبق قوانین و مقررات حاکم شرکت خود را اداره کنید.
  • شما باید افرادی را استخدام کنید تا برند شما را در اینترنت جستجو کنند.
  • شما باید افرادی را استخدام کنید تا درباره برند شما صحبت کنند.

حتی شرکت‌های بزرگی که نام آن‌ها در گوگل دیده می‌شود اعتراف می‌کنند که چشم‌گیر کردن برند

یکی از شیوه‌هایی است که می‌تواند بین سایت‌های بی‌کیفیت و برندهای با کیفیت تفاوت ایجاد کند.

این موضوع چطور به سئو و نام دامنه شما مرتبط است؟ جواب این است که چشم‌گیر کردن برند تمام کارهایی را که قصد انجام آن را دارید با خود به همراه دارد. نام دامنه شما باید نام برند شما باشد. زیرا این کار یکی از موثرترین فاکتورها در بهبود رتبه سایت شما خواهد بود.

کلمات کلیدی هدفمند چه تاثیری بر بهبود رتبه سایت خواهند داشت؟

اگر بخواهیم کاملا صادقانه بگوییم کلمات کلیدی دیگر چندان اهمیتی ندارند. گوگل و سایر موتورهای جستجو یاد گرفته‌اند که نام برند شما را به کلمات کلیدی شما پیوند دهند. البته این امر زمانی محقق خواهد شد که برند شما محبوبیت بیشتری پیدا کند و شما نیز به تولید محتوا در سایت خود ادامه دهید.

به عنوان مثال Buffer را در نظر بگیرید. این نام که نام یک برند است هیچ وجه اشتراکی با کلمات کلیدی خود، مانند social media (شبکه اجتماعی)  یا sharing (به اشتراک‌گذاری) ندارد . اما گوگل با این عبارت جستجو شده چطور برخورد خواهد کرد؟ او تمام نتایجی را که مربوط به محصولات Buffer ، حساب‌های Buffer و سایر اطلاعات مرتبط با Buffer است، نمایش می‌دهد.

تصور کنید نام برند شما یک کلمه کاملا معمولی باشد. مانند اپل (Apple). در این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ از نظر گوگل این مشکل نیز حل شده است!

به تصویر زیر دقت کنید. آیا شما هیچ اطلاعاتی درباره میوه سیب (Apple). در این صفحه میبینید؟

ممکن است شما مانند اپل یک غول تجاری چند بیلیون دلاری نباشید. ولی مشکلی نیست. با این وجود هم، گوگل می‌تواند میزان چشم‌گیر بودن برند شما را اندازه‌گیری کند، برند شما را در نتایج جستجو بالا ببرد و بهبود ببخشد.

برای مثال Connectivity نام یک برند است که اساسا یک لغت به شمار می‌آید. اما گوگل بازم هم به او رتبه بالایی را اختصاص می‌دهد. حتی گوگل Connectivity را بالاتر از ویکی پدیا قرار می‌دهد.

نام برند شما از نام دامنه شما اهمیت بیشتری دارد. اما نام دامنه شما باید از نام برند شما پیروی کند.

اگر شما یک کلمه ساختگی انتخاب کنید‌، از نظر گوگل باز هم مشکلی وجود ندارد Contently یک کلمه را برای نام برند خود ساخته است.

من کلمه‌ای را برای نام برند خود از طریق ترکیب دو کلمه ساختم.

اگر نام برند شما، شامل کلمات کلیدی باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟

آیا این یک مورد منفی به حساب می‌آید؟ خیر.

وب سایتی که شامل کلمات کلیدی باشد معمولا یک PMD، partial match domain یا به اصطلاح دامنه تقریبا کامل نامیده می‌شود، که تاثیر منفی بر روی سئو شما نمی‌گذارد. دلیلش این است که:

گوگل به جای اینکه تنها به نام دامنه برای بهبود رتبه سایت دقت کند به علائم و نشانه‌هایی که به نوعی در سیستم EMD و PMD به عنوان اسپم به شمار می‌روند نیز دقت دارد.

مشکل در EMDها و PMDها تنها کلمات کلیدی موجود در دامنه نیست. بلکه مشکل استفاده از تعداد زیادی از کلمات کلیدی به شکل اسپم نیز، است. بیاید این قضیه را با با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید نام کسب‌وکار شما The Light Bulb Replacement Company (شرکت تعویض لامپ روشنایی) است.

کلمه کلیدی اصلی شما light bulb replacement (تعویض لامپ روشنایی) است.

نام وب سایت شما LightBulbReplacementCompany.com است. البته این نام به عنوان نام یک سایت مقداری طولانی به نظر می‌رسد.

تا زمانی که شما یک سایت محبوب داشته باشید که محتوای عالی تولید میکند و کاربران شما از سایت شما لذت می برند شما اصولا نباید تاثیرات منفی در رتبه سایت خود ببینید.

حال اگر شما شروع به نوشتن مطالب نامرتبط کنید و از طرفی هم بهترین نام را برای برند خود انتخاب کرده باشید و  این نام با کلمات کلیدی شما نیز هیچ تطابقی نداشته باشد ، آنگاه شما مورد هدف گوگل قرار خواهید گرفت.

امروزه برای موتورهای جستجو و ماشین‌هایی که الگوریتم‌ها را فرا می‌گیرند هویت یک برند فوق العاده مهم است. تقریبا به جز کلمات کلیدی نام یک برند شامل همه چیز می شود.

این تحقیق به شما نمی‌گوید که چطور نامی را برای برند خود انتخاب کنید. اما باید بدانیم که دو موضوع، یعنی نام دامنه و نام برند همیشه در هم تنیده شده‌اند.

انتخاب کردن یک پسوند com.

نوع پسوند سایت شما یا همان نام دامنه سطح بالا (TLD) دارای اهمیت است که امروزه متداول‌ترین آن .com است. ممکن است دلایل خوبی برای انتخاب یک TLD دیگر وجود داشته باشد اما دقت کنید.برخی از TLDها مانند .biz و .us همراه با اسپم هستند.

TLD شما تاثیر منفی مستقیمی بر روی رتبه شما خواهد داشت. اما انتخاب یک TLD اشتباه می‌تواند شما را با سایت‌های با رتبه پایین هم رده کند که این موضوع می‌تواند به طور منفی بر روی سئو سایت شما اثرگذار باشد.

نکاتی برای انتخاب بهترین نام برای یک دامنه

در پایان قصد داریم این مطلب را با اشاره به چند نکته کلیدی به پایان ببریم:

از اعداد استفاده نکنید: زمانی که فردی نام یک دامنه را می‌شنود، او ممکن است نداند که آیا آن را باید به صورت عددی بنویسد یا رقمی بنویسد به عنوان مثال :

NumberOneRanking.com می‌تواند Number1Ranking.com نیز باشد.

از این‌که کلمات را با قصد قبلی با غلط املایی بنویسید اجتناب کنید: این کار ممکن است به ظاهر یک خلاقیت در برند یا نام دامنه شما  به نظر برسد. اما معمولا نتیجه معکوس می‌دهد. مردم وقت زیادی ندارند تا نام دامنه شما را آن طوری که شما به شیوه خودتان ابداع کرده‌اید، پیدا کنند و درست بنویسند. غلط املایی داشتن به صورت عمده یکی از مواردی است که باعث گیج شدن مخاطب می‌شود و کار را بدتر می‌کند.

ترکیب چند کلمه با یکدیگر  می‌تواند مناسب باشد: به نظر می‌رسد که این امر تبدیل به یک عادت شده است. Quicksprout, Kissmetrics, HelloBar نمونه‌هایی از این دست هستند که البته به نظر می‌رسد بدون هیچ مشکلی درست کار می‌کنند. فقط به این نکته توجه کنید که کلمات ترکیب شده باعث تفسیر اشتباه نخواهد شد. به عنوان مثال MensExchange.com می‌تواند  MensExchange.com یا MenSexChange.com به نظر برسد. بنابراین قبل از انتخاب چند بار روی انتخاب نام خوب فکر کنید.

استفاده از خط فاصله معمولا یک ایده بد محسوب می‌شود: کاربران خیلی راحت فراموش خواهند کرد که آیا از خط فاصله باید استفاده کنند یا خیر. یا اینکه در صورت وجود خط فاصله چه وقت و کجا در نام دامنه از آن استفاده کنند. استفاده از خط فاصله معمولا در لینک‌های چند کلمه‌ایی که در داخل سایت قرار دارند، مناسب هستند. ولی برای نام دامنه سایت چندان جالب به نظر نمی‌رسند.

هرچه کوتاه‌تر بهتر: هر نامی که تعداد حروف آن از پانزده حرف فراتر رود خیلی بلند محسوب می‌شود.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *