پایش گلوکز خون با لنز چشمی هوشمند

پایش گلوکز خون با لنز چشمی هوشمند
  • 1396/11/8
  • رقیه کُرد
  • 0

ایده لنزهای چشمی هوشمند چیز جدیدی نیست. اما تا به امروز مشکل اصلی این محصولات یعنی راحتی استفاده هنوز حل نشده است: قطعات بسیار کوچک الکترونیکی در لایه های بسیار مقاومی که برای لنزها ساخته شده تعبیه می شوند؛ این لنزها موجب انحراف دید کاربر شده، ممکن است شکسته شده و یا مشکلات دیگری برای کاربران ایجاد کنند. اما به نظر می رسد تیمی از دانشمندان کره ای تمام این مشکلات را حل کرده اند. این دانشمندان لنز هوشمندی ساخته‌اند که به افراد دیابتی در زمینه پایش میزان گلوکز خون کمک کرده و در عین حال طراحی کششی آن موجب راحتی کاربر شده و با شفافیت بسیار بالایی که دارد، هیچ مشکلی برای دید کاربر ایجاد نخواهد کرد.

گویا آی تی – انعطاف پذیری بالای این لنز به لطف طراحی خاصی است که در ساخت آن به کار گرفته شده است؛ در حقیقت قطعات الکترونیکی این لنز، در کیسه های بسیار کوچک و ایزوله ای که توسط مجموعه ای از رساناهای کششی به هم پیوسته قرار گرفته اند. ضمنا یک ماده انعطاف پذیر هم بین آنها وجود دارد که برای جلوگیری از شکستگی قطعات الکترونیکی در زمان فشار دادن لنز، کش می آید. زمانی که تمام شاخصه های انکساری در یک خط قرار می گیرند، لنز کاملا شفاف شده و به هیچ عنوان مشکلی برای دید کاربر فراهم نخواهد کرد.

اما حسگر تعبیه شده در لنز: تا زمانی که سطح گلوکز خون طبیعی است یک چراغ LED در لنز روشن می ماند اما در زمان غیرعادی شدن شرایط، این چراغ خاموش می شود. برق مورد نیاز با استفاده از یک آنتن نانوفیبر فلزی که انرژی را از کویلی که در مجاورت کاربر قرار گرفته، تامین می شود. این مساله تنها نقطه ضعف این لنز هوشمند است؛ ضریب رسانایی پایین آنتن به این معناست که امکان جذب انرژی از کویل در هر زمان که کاربر اراده کند، میسر نیست.

البته این ایده در مرحله تئوری صرف باقی نخواهند ماند. یکی از پژوهشگران پروژه به وب سایت IEEE Spectrum این طور گفته که مدل تجاری این لنز در کمتر از پنج سال آینده وارد بازارها خواهد شد. ضمنا این فناوری تنها به پایش میزان گلوکز خون بسنده نخواهد کرد. از قطعات الکترونیکی نرم (Soft Electronics) می توان برای تزریق خودکار دارو هم استفاده کرد؛ به این ترتیب بیماران دیگر نیازی به خوردن قرص نخواهند داشت.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *