اشتغالزایی گسترده در آمریکا در پی استفاده از انرژی خورشیدی

اشتغالزایی گسترده در آمریکا در پی استفاده از انرژی خورشیدی
  • 1396/11/9
  • سمیه شماعی زاده
  • 0

در حال حاضر انرژی خورشیدی علاوه بر اینکه توانسته است به عنوان منبعی از انرژی پاک و ابزاری برای کاهش روند تغییرات جوی و آب و هوایی مورد استفاده قرار گیرد، به عنوان یک ابزار و دانش اشتغال زایی نیز تواسته جایگاه بزرگی را در تولید اشتغال به خود اختصاص دهد.

بر اساس آخرین آمار و گزارش های منتشر شده، استفاده از انرژی خورشیدی توانسته باعث ایجاد شغل های مختلف و متنوعی در بخش صنعت در کشور آمریکا شود.

بر اساس گزارش های دریافتی از خبرگذاری سنسوس، در حال حاضر استفاده از انرژی خورشیدی توانسته است رشد اقتصادی آمریکا را تا ۱۷ برابر افزایش دهد.

در سال ۲۰۱۰ میلادی تنها در حدود ۹۳ هزر شغل و جایگاه شغلی در بخش استفاده از انرژی خورشیدی در آمریکا وجود داشت که این تعداد ۶ سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۶ میلادی به بیش از ۲۶۰ هزار و ۷۷ شغل در صنعت آمریکا شده است. این آمار نشان می دهد که در سال ۲۰۱۶ از هر ۵۰ شغل، یک شغل به بخش استفاده از تکنولوژی انرژی خورشیدی و کاربرد آن در تولید ابزار و همچینی استفاده از آن در صنعت  اختصاص داشته است.

هر چند در ابتدا سعی شده بود تا آمار ارائه شده برای شاغلین در بخش استفاده از انرژی خورشیدی در صنعت کمتر از مقدار واقعی برآورد شود اما بر اساس آماری که به تازگی منتشر شده سات تعداد شاغلین در این بخش از صنعت روز به روز در حال افزیش است.

در حالی اکه استفاده از انرژی و سوخت فسیلی در صنعت کم کم جایگاه خود را از دست می دهد، استفاده از انرژی خورشیدی در صنعت در حال افزایش است و از این رو تعداد شاغلین در این بخش از صنعت در حال افزایش روز به روز و سریع است. به عنوان مثال در بریتانیا استفاده از سوخت فسیلی تا حد زیادی کاهش یافته است این در حالی است که استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز دو برابر افزایش یافته است.

این در حالی است که ترامپ در آخرین سخنرانی خود به این نکته اشاره کرده است که در آینده مشاغل مربوط به بخش سوخت فسیلی تا حد قابل توجهی افزایش خواهد یافت و آینده مشاغل در سوخت فسیلی بسیار روشن و قابل توجه خواهد بود.

اخیرا ترامپ در اقدامی تعجب برانگیز و در راستای سیاست افزایش استفاده از انرژی فسیلی تعرفه واردات باطری ها و سلول های خورشیدی را در آمریکا تا حدود ۳۰ درصد افزایش داده است. اگرچه، به گفته کارشناسان، این افزایش تعرفه می تواند تاثیر اندکی بر روی رشد صنعت استفاده از انرژی خورشیدی و تولید ابزار مناسب با آن شود اما این تاثیر چندان زیاد نیست.

بر اساس آخرین گزارش های منتشر شده، سرمایه گذاری در بخش استفاده از انرژی خورشیدی می تواند برای ورود این تکنولوژی به بیشتر قسمت های صنعت از جمله خودرو سازی منجر شود و این امر به معنی افزایش اشتغال در این بخش ها است هرچند تعرفه های جدید تا حدی روند افزایشی و سرعت ورود این تکنولوژی به سایر بخش های صنعت را تا حد زیادی کاهش می دهد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *