نصب Kodi بر روی آیفون، آیپد و آیپاد تاچ بدون جیلبرک

نصب Kodi بر روی آیفون، آیپد و آیپاد تاچ بدون جیلبرک
  • 1396/11/10
  • بابک شالکونژاد
  • 0

اپلیکیشن Kodi یکی از بهترین اپلیکیشن های پخش فایل های چند رسانه ای محسوب می شود. در این مطلب آموزشی قصد داریم به شما نشان دهیم که چطور می توانید به راحتی، بدون جیلبرک کردن دستگاه خود این اپلیکیشن را نصب نمایید. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید.

گویا آی تی – اپلیکیشن Kodi که با نام رسمی XBMC شناخته می شود، یکی از محبوب ترین مدیا پلیرهای موجود است. شما با استفاده از آن می توانید تعداد بسیار زیادی از فایل های صوتی و تصویری را که دارای فرمت های متفاوتی هستند اجرا کنید. این اپلیکیشن بر روی هر نوع سیستم عاملی از جمله iOS 10 قابل استفاده است. Kodi  که یک نرم افزار متن باز (open-source) می باشد در ابتدا برای اتصال به تلویزیون شما طراحی شد. به طوری که شما می توانستید برنامه مورد نظر خود را از فاصله ای در حدود ۴ متر دورتر کنترل نمایید و هنوز هم با گذشت زمان عملکرد اصلی آن به قوت خود باقی است. تمام این موارد باعث شده تا Kodi به یک اپلیکیشن محبوب تبدیل شود و تقریبا هر کسی نسبت به آن احساس نیاز کند.

کنترل فیلم ها، آهنگ ها، برنامه های تلویزیونی، عکس ها از طریق Kodi به سادگی امکان پذیر است و تقریبا چیزی وجود ندارد که نتوان آن را توسط این اپلیکیشن مدیریت کرد. علاوه بر این Kodi شامل تعداد زیادی افزونه (add-ons) و پوسته (theme) است که این امکان را برای کاربران فراهم می سازد تا هر آن طور که دوست دارند محیط این اپلیکیشن را بر اساس سلیقه خود تغییر دهند و بسیاری از فیلم ها و برنامه های تلویزیونی را به طور قانونی رایگان مشاهده نمایند. البته برخی از کاربران اپل برای کارهای غیرقانونی از Kodi استفاده می کنند، اما باید گفت میزان وسیعی از محتویات نمایشی وجود دارد که بر روی این پلتفرم قابل استریم است.

اگر احساس می کنید که هم اکنون به این اپلیکیشن نیاز دارید بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا شیوه نصب Kodi بدون جیلبرک بر روی آیپد، آیفون و آپیاد را به شما آموزش دهیم. ما برای نصب Kodi از Cydia Impactor استفاده خواهیم کرد که توسط Jay Freeman، توسعه دهنده Cydia، طراحی شده است. اگر چه نام این اپلیکیشن Cydia Impactor است اما شما برای استفاده از آن نیاز به یک دستگاه جیلبرک شده ندارید و این اپلیکیشن نیز دستگاه شما را جیلبرک نمی کند و به آن آسیب نخواهد رساند. برای نصب Kodi می توانید از Xcode نیز استفاده کنید اما این کار به مراتب سخت است و تنها برای MacOS کاربرد دارد ( یا کامپیوترهای ویندوزی که از ماشین مجازی Mac استفاده می کنند.)

پیش نیازها:

– کامپیوتر ویندوز یا مک

– یک Apple ID رایگان یا یک Developer ID پولی

– iOS 5.1.1 یا بالاتر در دستگاه های آیپد، آیفون یا آیپاد تاچ

– کابل لایتنینگ یا کابل USB که دارای ۳۰ پین است. (نوع کابل بستگی به نوع دستگاه شما دارد.)

Cydia Impactor

Stable Kodi IPA v16.1 یا  release candidate Kodi IPA v17.0 RC3

توجه داشته باشید که لینک فایل های Kodi IPA که در قسمت بالا قرار داده شده به طور مستقیم از فایل های رسمی DEB که توسط تیم Kodi منتشر شده است، ساخته شدند. فایل های DEB باید به فایل های IPA تبدیل شوند تا بتوان از آن ها در Cydia Impactor استفاده نمود. بنابراین ما این کار را برای راحتی شما انجام داده ایم. این فایل ها توسط ما به روز و نگهداری خواهند شد. البته شما اگر مایل باشید می توانید خودتان این تبدیل را نیز انجام دهید (در اینجا  فایل های DEB مربوط به نسخه های release candidate و stable وجود دارند.) یا این که بیلدهای شبانه و ماهیانه را نصب نمایید.

گام اول: کامپیوتر خود را تنظیم کنید.

این قسمت از کار ساده ترین مرحله در نصب Kodi بر روی دستگاه شما است. اگر از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید Kodi IPA و محتویات استخراج شده از پوشه زیپ Impactor را در داخل پوشه ای به همان نام قرار دهید. البته نیازی به این کار نیست ولی انجام آن در ادامه باعث سرعت بخشیدن به کار می شود.

اگر از یک کامپیوتر مک استفاده می کنید کافی است تا آیکون Impactor را از فایل DMG به داخل پوشه Applications کشیده و رها کنید تا نرم افزار مورد نظر نصب شود.

سپس آیپد، آیفون، یا آیپاد تاچ را با استفاده از کابل مربوطه به کامپیوتر خود متصل کنید. اگر نرم افزار iTunes یا هر نرم افزار دیگری به طور خودکار باز شد، آن را ببندید.

گام دوم: Cydia Impactor را اجرا کنید

در ویندوز کافی است که بر روی فایل Impactor.exe دوبار کلیک کنید تا نرم افزار اجرا شود. این نرم افزار را در حالت مدیر (administrator) اجرا نکنید.

در کامپیوتر مک، Impactor را اجرا کرده و اگر چنانچه از شما پرسیده شد که ” آیا تمایل به اجرای برنامه دارید؟” بر روی “Open” کلیک کنید. بسته به نوع تنظیمات امنیتی GateKeeper، ممکن است نیاز باشد تا شما کمی تغییرات در Gatekeeper انجام دهید تا بتوانید این اپلیکیشن را اجرا کنید.

گام سوم: نصب Kodi بر روی دستگاه iOS

مطمئن شوید که دستگاه شما در منوی drop-down بالایی شناسایی شده است. ( اگر چندین دستگاه به کامپیوتر شما متصل است، اکیدا توصیه می شود تا تمام دستگاه ها به جز دستگاهی را که تصمیم دارید بر روی آن Kodi را نصب نمایید، از سیستم خود جدا کنید.)

سپس فایل Kodi IPA را که در گام اول بر روی کامپیوتر خود دانلود کردید، پیدا نمایید و آن را به داخل پنجره Cydia Impactor کشیده و رها کنید.

گام چهارم: Apple ID یا Developer ID خود را وارد کنید

Cydia Impactor از Apple ID یا Developer ID به منظور نصب IPA استفاده می کند، که روش کاملا امنی است. Cydia Impactor به هیچ وجه اطلاعات شما را نمی بیند یا آن ها را ذخیره نمی کند. بلکه تنها اطلاعات شما را به سرورهای Apple به منظور اجازه گرفتن برای نصب Kodi بر روی دستگاه iOS شما ارسال می کند.

بنابراین ایمیل خود را در پنجره پاپ آپ وارد کنید. سپس در پنجره بعدی رمزعبور خود را وارد نمایید. اگر هشداری ظاهر شد مبنی بر این که  developer ID ها و اپلیکیشن های قبلی از روی دستگاه شما پاک خواهد شد، شما می توانید یا بر روی گزینه ok کلیک کنید یا فرایند نصب را ریست کرده و ID را که پیش از این در دستگاه iOS خود به کار گرفته بودید، استفاده کنید.

گام پنجم:  مطمئن شوید که Kodi نصب شده است

Cydia Impactor فرایند نصب را آغاز می کند، بنابراین منتظر بمانید تا این فرایند به پایان برسد. پس از پایان یافتن این فرایند عبارت “Complete” را مشاهده خواهید کرد. ( توجه: اگر عبارت “Complete” را مشاهده نکردید، اما ظاهر پنجره Cydia Impactor طوری به نظر می رسد که به تازگی آن را باز کرده اید، این می تواند بدان معنا باشد که فرایند به طور کامل انجام شده است.)

پس از آن که نصب با موفقیت انجام شد، آیکن Kodi در یکی از صفحه های دستگاه iOS قابل مشاهده خواهد بود. بنابراین به دنبال آیکن آن بگردید تا مطمئن شوید که این اپلیکیشن به درستی نصب شده است.

گام ششم: خود را به عنوان یک توسعه دهنده تایید کنید

پس از آن که Kodi با موفقیت نصب شد، آنگاه می توانید با خیال راحت آیفون، آیپد یا آیپاد تاچ خود را از کامپیوتر جدا کنید. زیرا تمام مراحل مورد نیاز بر روی کامپیوتر ویندوزی یا کامپیوتر مک شما به طور کامل انجام شده است.

حالا در دستگاه iOS خود به بخش Settings > General > Device Management بروید. (البته اگر نسخه بتای iOS بر روی دستگاه شما نصب شده باشد ممکن است به جای گزینه Device Management با گزینه Profiles & Device Management روبرو شوید.) سپس بر روی Apple ID خود که در هنگام نصب Kodi از طریق Cydia Impactor از آن استفاده کردید، کلیک نمایید. در صفحه بعد گزینه Trust را بفشارید و سپس از پنجره ای که ظاهر می شود با انتخاب مجدد گزینه Trust، اپلیکیشن هایی را که توسط خودتان نصب شده است، تایید کنید.

حالا اپلیکیشن Kodi برای استفاده کاملا آماده است.

گام هفتم: بررسی کنید که آیا Kodi به درستی نصب شده است و کار می کند؟

برای این که مطمئن شوید این اپلیکیشن به درستی کار می کند، Kodi را در آیفون، آیپد، یا آیپاد تاچ خود باز کنید. شما ممکن است با پیغامی روبرو شوید که به شما تذکر می دهد اجرای Kodi می تواند سرعت دستگاه شما را کاهش دهد. اما شما می توانید این تذکر را همانند یک پیغام معمولی نادیده بگیرید. (اگر پس از اجرای Kodi با یک صفحه سیاه روبرو شدید، نگران نشوید. کافی است Kodi را ببندید و مجددا آن را اجرا کنید. این یک باگ شناخته شده است که برخی اوقات در زمانی که شما اولین بار اپلیکیشن را اجرا می کنید، رخ می دهد.)

گام هشتم: اپلیکیشن را مطابق میل خود سفارشی کنید.

شما هم اکنون می توانید از اپلیکیشن Kodi لذت ببرید. زیرا هم اکنون یکی از بهترین اپلیکیشن های مدیریتی فایل های چندرسانه ای بر روی دستگاه شما نصب شده است. اکنون شما می توانید فایل های خود را به آن اضافه کنید یا افزونه های مورد نظر خود را نصب نمایید. برای نصب یک افزونه کافی است بر روی برگه دلخواه خود (فیلم، موسیقی و غیره) کلیک کنید و سپس گزینه Get more را انتخاب نموده و در نهایت افرونه مورد نظر خود را نصب کنید. باقی قسمت ها را به عهده خودتان واگذار می کنیم. زیرا بخشی از لذت استفاده از این اپلیکیشن یادگیری قسمت های مختلف آن توسط خودتان است.

نکته بسیار مهم:

چنانچه Apple ID که از آن استفاده می کنید یک Apple ID معمولی است، شما مجبور خواهید بود ، تا هر هفت روز یک بار Kodi را مجدد نصب کنید. این مسئله به دلیل محدودیت هایی است که در حساب های کاربری رایگان اپل وجود دارد. اما اگر از Developer ID استفاده می نمایید تنها کافی است سالی یک بار Kodi را نصب کنید. در مجموع اگر بخواهیم از لحاظ مالی به قضیه نگاه کنیم می توان گفت که داشتن Developer ID آن هم فقط برای استفاده از یک اپلیکیشن (Kodi) مقرون به صرفه نیست. چون نصب Kodi تنها حدود ۲۰ ثانیه طول می کشد و می توان با داشتن یک Apple ID معمولی هر هفته یک بار به سرعت آن را نصب کرد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *