۵ کاربرد فلش USB که احتمالاً نمی دانید

۵ کاربرد فلش USB که احتمالاً نمی دانید
  • 1396/11/14
  • بابک شالکونژاد
  • 0

همه ما از فلش به منظور انتقال فایل های خود بین کامپیوتر و تهیه نسخه پشتیبان استفاده می کنیم. اما بد نیست بدانید که کارهای جالب دیگری نیز می توان به وسیله فلش ها انجام داد. به عنوان مثال شما می توانید از آن ها به منظور قفل کردن یا باز کردن قفل کامپیوتر خود استفاده نمایید – مثل فیلم های سینمایی. هم چنین می توانید با استفاده از یک درایو فلش به سرعت به یک شبکه وایرلس در تمام کامپیوترهای خود متصل شوید، کارایی سیستم خود را افزایش دهید یا حتی یک وب سرور را مستقیما از فلش دیسک خود اجرا کنید. در ادامه به برخی از این قابلیت ها خواهیم پرداخت.

۱ – قفل کردن و بازکردن قفل کامپیوتر

آیا دوست دارید که مثل آنچه در فیلم ها می بینید با استفاده از فلش دیسک خود کامپیوترتان را قفل کرده و مجددا قفل آن را باز کنید؟ پس از اپلیکیشن رایگان PREDATOR استفاده کنید. این نرم افزار فلش را تبدیل به یک کلید برای کامپیوترتان می سازد. زمانی که شما سیستم خود را ترک می کنید، کافی است تا فلش را از کامپیوترتان جدا کنید تا قفل شود. هنگامی که پای کامپیوتر برگشتید، آن را به سیستم خود وصل کنید تا مجددا قفل آن باز شود. در واقع فلش در این حالت همانند یک قفل برای ویندوز عمل می کند اما دیگر نیازی نیست زمانی که به سیستم خود بازگشتید رمزعبور را وارد کنید.

زمانی که فلش درایو خود را از کامپیوتر جدا می کنید تمام پنجره های شما به حالت minimize در خواهند آمد و صفحه شما تاریک خواهد شد. کافی است فلش را وصل کنید تا صفحه ویندوز ظاهر شود.

۲ – اتصال سریع به شبکه وایرلس

سیستم عامل ویندوز دارای ویژگی است که می تواند نام شبکه وایرلس جاری، رمزعبور و سایر اطلاعات آن را بر روی درایو فلش ذخیره کند. سپس شما می توانید با استفاده از این درایو فلش به راحتی در یک کامپیوتر دیگر بدون تایپ کردن رمزعبور به شبکه وای فای خود متصل شوید. هم چنین این امکان برای شما وجود دارد که از این فلش مموری به منظور اتصال سریع یک ایکس باکس ۳۶۰ به شبکه وای فای خود استفاده نمایید. برای این منظور کافی است تا گزینه Windows Connect Now را در زمانی که در حال تنظیم یک شبکه وایرلس بر روی ایکس باکس خود هستید انتخاب نمایید.

علاوه بر این برای ذخیره کردن تنظیمات یک شبکه وای فای بر روی حافظه فلش، بر روی آیکن وایرلس که در گوشه پایین و سمت چپ نوار ابزار قرار دارد کلیک نمایید، سپس بر روی شبکه وایرلس خود کلیک راست کنید و در نهایت گزینه Properties را انتخاب نمایید.

در تب Connection بر روی لینک Copy this network profile to a USB flash drive کلیک کنید.

با کلیک بر روی گزینه Next، ویندوز تنظیمات مربوط به شبکه وایرلس شما را بر روی حافظه فلش کپی خواهد کرد. حال فلش خود را به کامپیوتر دیگری وصل کنید و سپس بر روی فایل setupSNK.exe دوبار کلیک کنید تا پروفایل شبکه شما بر روی کامپیوترتان نصب شود.

۳ – افزایش کارایی سیستم با استفاده از ReadyBoost

اگر شما از یک هارد دیسک کند در کامپیوتر خود استفاده می کنید، ReadyBoost به شما کمک می کند تا سرعت آن را افزایش دهید. زمانی که شما ReadyBoost را برای یک درایو فعال می کنید، آن درایو مانند یک کش هارد دیسک عمل می کند و فایل هایی را که اغلب اوقات استفاده می شوند کش می نماید. اگر سرعت خواندن اطلاعات از فلش شما نسبت به سرعت خواندن اطلاعات از هارد دیسک شما بیشتر است در نتیجه ویندوز فایل ها را بر روی حافظه فلش شما کش می کند. اگر هارد دیسک شما یک درایو ۷۲۰۰+ دور در دقیقه باشد افزایش محسوسی در سرعت احساس نمی کنید. از طرفی اگر شما از یک حافظه SSD استفاده می کنید ویندوز به شما اجازه نمی دهد تا از ReadyBoost استفاده کنید زیرا سرعت کش از سرعت یک حافظه SSD پایین تر است.

به منظور فعال کردن ReadyBoost بر روی فلش خود در پنجره Windows Explorer کلیک راست کنید و گزینه Properties را انتخاب نمایید. حال می توانید از گزینه هایی که در تب ReadyBoost وجود دارد استفاده کنید. فقط اگر سرعت فلش مموری شما به اندازه کافی باشد ویندوز به شما اجازه می دهد که ReadyBoost را فعال نمایید. بنابراین برای برخی از حافظه های فلش ممکن است این گزینه ها غیرفعال باشند. هم چنین ویژگی ReadyBoost به حداقل ۲۵۶ مگابایت فضای خالی بر روی فلش نیاز دارد.

۴ – نصب یک وب سرور قابل حمل

اگر شما یک توسعه دهنده وب هستید، می توانید Server2Go را بر روی فلش نصب کنید و آن را به یک وب سرویس قابل حمل تبدیل نمایید. Server2Go شامل یک WAMPP server stack است که می تواند آپاچی، مای اس‌کیو‌ال، پی‌اچ‌پی و پرل باشد. شما می توانید فلش خود را به هر کامپیوتر ویندوزی وصل کنید و بدون نیاز به نصب به راحتی وب سرور خود ا اجرا کنید. این که همیشه یک پکیج وب سرور کامل همراه داشته باشید می تواند برای نمایش وب سایت هایتان در جلسات یا برای اهداف دیگر مفید باشد. Server2Go یک اپلیکیشن کامل رایگان است.

۵ – استفاده از Microsoft USB Flash Drive Manager

اگر شما هنوز از ویندوز XP استفاده می کنید، برنامه Microsoft USB Flash Drive Manager را امتحان کنید. متاسفانه این اپلیکیشن با ویندوز ویستا، ویندوز ۷ و نسخه های جدیدتر ویندوز کار نمی کند. (البته شما برای اجرا به این نسخه از .NET Framework نیاز دارید.)

هدف اصلی USB Flash Drive Manager مدیریت فلش درایوها است. شما می توانید به وسیله آن از عکس هایی که بر روی درایو فلش شما قرار دارد بک آپ بگیرید، آن ها را ریستور کنید، به راحتی فایل ها را از هارد دیسک خود به فلش و از حافظه فلش به هارد دیسک انتقال دهید و برای درایو فلش خود یک لیبل انتخاب نمایید. این ابزار بسیاری از کارکردهای یک فلش را که در ویندوز وجود دارد به صورت یک جا ارائه می دهد (به علاوه کارهای دیگری که البته به وسیله ویندوز نمی توانید انجام دهید مانند تهیه بک آپ و ریستور ساده). تمام این امکانات به سادگی در اختیار کاربران قرار می گیرد.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *