سلامت مغز انسان با چند قدم در روز تضمین می شود؟

سلامت مغز انسان با چند قدم در روز تضمین می شود؟
  • 1396/11/14
  • محمدرضا مرتضایی
  • 0

ورزش جریان خون سرشار از اکسیژن به سمت مغز را افزایش می دهد که موجب می شود اکسیژن و مواد مغذی بیشتری که مغز برای ارائه عملکرد درست به آنها نیاز دارد، در اختیارش قرار بگیرد.

بیشتر مردم فکر می کنند که مشکلات حافظه و اختلالات شناختی از مواردی هستند که با افزایش سن احتمال مواجهه با آنها افزایش می یابد. اما پژوهش های روزافزون نشان می دهند که یک سبک زندگی سالم می تواند به محافظت از مغز در برابر آثار افزایش سن کمک کند.

 

گویا آی تی – یکی از ساده‌ترین کارهایی که می توانید برای تقویت سلامت مغز انجام دهیم پیاده‌روی بیشتر است. در شرایطی که بیشتر ما می دانیم پیاده‌روی منظم فواید سلامت مختلفی را ارائه می کند، افراد کمی از این مساله آگاه هستند که سلامت مغز یکی از این فواید محسوب می شود.

 

پژوهشگران در موسسه علوم اعصاب و رفتار انسانی سمل در دانشگاه کالیفرنیا طی مطالعه خود به بررسی این که چه میزان ورزش در قالب پیاده‌روی برای کمک به حفظ سلامت مغز نیاز است، اقدام کردند. این مطالعه که در نشریه Journal of Alzheimer’s Disease منتشر شد، نشان می دهد که به چه میزان ورزش برای بهره‌مندی از فواید سلامت پیاده‌روی برای مغز نیاز داریم.

شرکت کنندگان در این مطالعه ۶۰ ساله یا پیرتر بوده و از شرایط حافظه خود شکایت داشتند، اما به زوال عقل مبتلا نبودند. این افراد به دو گروه تقسیم شدند و طی دو سال زیر نظر قرار گرفتند. یک گروه ۴,۰۰۰ گام یا کمتر در روز پیاده‌روی می کردند و گروه دیگر بیش از ۴,۰۰۰ گام بر می داشتند.

 

پژوهشگران از تصویربرداری MRI برای ارزیابی حجم و ضخامت بخشی از مغز که به نام هیپوکامپ استفاده کردند. هیپوکامپ در زمینه حافظه، یادگیری و احساسات نقش دارد. آنها دریافتند عدد جادویی بیش از ۴,۰۰۰ گام در روز است. شرکت کنندگانی که در گروه فعال‌تر قرار داشتند، دارای هیپوکامپ ضخیم‌تر نسبت به آنهایی بودند که کمتر پیاده‌روی می کردند. همچنین، آنها از توجه بهتر، پردازش اطلاعات سریع‌تر و کارکرد حافظه بهتر برای کمک به تصمیم گیری های فوری سود می بردند.

 

جای شگفتی نیست که پیاده‌روی به تقویت سلامت مغز کمک می کند. ورزش جریان خون سرشار از اکسیژن به سمت مغز را افزایش می دهد که موجب می شود اکسیژن و مواد مغذی بیشتری که مغز برای ارائه عملکرد درست به آنها نیاز دارد، در اختیارش قرار بگیرد.

پس اگر قصد دارید هیپوکامپ خود را تقویت کنید باید بیش از ۴,۰۰۰ گام در روز پیاده‌روی کنید. در شرایطی که مسافت دقیقی برای این کار نمی توان مد نظر قرار داد، زیرا هر فردی به شیوه ای متفاوت گام بر می دارد، اما تقریبا باید اندکی بیش از دو مایل (۳٫۲ کیلومتر) در روز پیاده‌روی کنید تا هدف بیش از ۴,۰۰۰ گام محقق شود.

 

روش هایی آسان برای پیاده‌روی بیشتر

 

شما می توانید کفش های مناسب پیاده‌روی را به پا کرده و در مکان مورد علاقه خود، مانند یک پارک، پیاده‌روی کنید. اما اگر میانه خوبی با ورزش کردن ندارید نیز می توانید با تغییراتی کوچک در روتین روزانه خود هرچه بیشتر بر گام های که بر می دارید، اضافه کنید. از جمله این تغییرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

به جای استفاده از خودرو در صورت امکان پیاده به سر کار بروید.

هنگام وقت استراجت ناهار در صورت امکان پیاده‌روی کنید.

به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید.

هنگام صحبت با تلفن در اتاق قدم بزنید.

هنگام پخش آگهی های تبلیغاتی از تلویزیون خود را با پیاده‌روی در اتاق مشغول کنید.

خودرو خود را دور از مقصد مورد نظرتان پارک کرده و تا مقصد پیاده‌روی کنید.

از مترو یا اتوبوس یک ایستگاه جلوتر پیاده شده و مسافت باقیمانده را پیاده طی کنید.

پس از شام زمانی را برای پیاده‌روی اختصاص دهید.

زودتر در محل جلسه خود حاضر شوید و در زمان انتظار پیاده‌روی کنید.

پیش از ترک مرکز خرید یک دور دیگر در آن بزنید.

یک زنگ هشدار در رایانه یا گوشی هوشمند خود تعیین کنید و هر یک یا دو ساعت یک بار در محل کار یا حیاط (اگر در خانه کار می کنید) پیاده‌روی کنید.

پس از غذا خوردن در رستوران، و پیش از رفتن به خانه پیاده‌روی کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *